איטליה: לקראת הזרמה של 44 מיליארד ד' לבנקים המקומיים

היקף החובות הבעייתים במערכת האיטלקית נאמד ב-360 מיליארד אירו ■ האם ראש ממשלת איטליה בעד משאל עם להמשך החברות האיטלקית באיחוד האירופי?

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

גלי ההדף של משאל העם בבריטניה ממשיכים להכות באירופה. כעת נראה כי המערכת הפיננסית האיטלקית נערכת להזרמה של 44 מיליארד דולר כדי לייצב את המערכת הבנקאית המקומית. "ידענו שדבר כזה עלול לקרות, אבל לא שיערנו שזה יבוא מכיוונה של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי", מצטט הטלגרף הבריטי בכיר במערכת הבנקאית באיטליה.

על פי הדיווחים, היקף החובות הבעייתיים של המערכת הפיננסית האיטלקית עומד על לא פחות מ-360 מיליארד אירו ועל המערכת למחוק התיק האשראי כבר עכשיו 40 מיליארד אירו. בסך הכל, מעריכים בשווקים הפיננסים כי היקף החובות הבעייתיים של המערכת הבנקאית האיטלקית מסתכם ב-18% מסך המאזנים שלה. בכירים בכלכלה האיטלקית מצוטטים בכלי התקשורת כאומרים שהמספרים האלה לא סופיים והם עולים כל הזמן.

מטאו רנצי, ראש ממשלת איטליה, מצוטט כאומר שאיטליה הקימה חדר מצב שעוקב מדי שעה אחרי הנזילות והחוסן של המערכת הבנקאית האיטלקית. לדבריו, הממשלה תעשה הכל כדי להבטיח את כספו של הציבור ויציבות המערכת.

ב"וול סטריט ג'ורנל" מצטטים בכיר במערכת הבנקאית האיטלקית כאומר שאיטליה היא החולייה החלשה בשרשרת מדינות האיחוד האירופי והטלטלה שעוברת על מדינות האיחוד עלולה להביא לקריסה של בנקים שיחייבו חילוץ.

יש לציין כי במצב בו האיחוד האירופי למעשה משותק מאז יום שישי, ישנם שני תסריטים אפשריים:

בתסריט הראשון, האיחוד האירופי יקים קרן בסגנון קרן ה-TARP שהקים הממשל האמריקאי. קרן זו תרכוש נכסים רעילים מהמערכת הבנקאית האיטלקית. צריך לזכור שמהלך כזה אסור על פי כללי האיחוד האירופי, אולם בשל המצב המיוחד אליו נקלע האיחוד יכול להיווצר מצב שפתרון יצירתי של ה-ECB עם הממשל הגרמני יאפשר דבר כזה.

בתסריט השני, הממשלה האיטלקית תיאלץ להקים קרן עצמאית שתרכוש את הנכסים הרעילים של המערכת הבנקאית המקומית, למרות האיסור של המפורש של האיחוד האירופי לעשות זאת. זו למעשה תהיה הכרזת ריבונות חד צדדית של איטליה. אנליסטים מעריכים שתרחיש כזה פחות סביר ויכול לשמש ככלי מיקוח של רנצי מול הפקידות בבריסל.

פרשנים פוליטיים איטלקים טענו בציטוטים ל"וול סטריט ג'ורנל" שרנצי רמז בשיחה עם ראש ממשלת גרמניה, אנגלה מרקל, כי הוא עשוי לתמוך במשאל עם באיטליה שמטרתו לבחון את מידת שביעות הרצון של האיטלקים מחברותם באיחוד האירופי, מה שקיבל כבר את הכינוי "איטלייב" (Italeave).