1 מכל 3 ישראלים שמשכיר דירה ב-AIRBNB - מעלים מס

כ-33% מבעלי דירות להשכרה קצרת טווח שנבדקו לא רשמו הכנסות ■ בתקופה הקרובה מתוכננים מבצעים נוספים של רשות המסים בענף השכרת הדירות לטווח קצר

פקידי רשות המסים הזמינו באינטרנט שבוע חופשה בדירות נופש, ותפסו מעלימי מס: רשות המסים ערכה מבצע ביקורת נוסף בקרב משכירי דירות, בדגש על השכרה לטווח קצר באמצעות אתרי אינטרנט כדוגמת AIRBNB ובוקינג.קום. במסגרת המבצע נערכו 58 ביקורות בתל-אביב, בירושלים, בחיפה ובאילת, שהעלו כי 33% מבעלי הדירות לא דיווחו על הכנסותיהם.

למבצע קדמה פעילות הכנה שכללה, בין היתר, ביצוע הזמנות באינטרנט ואיתור בעלי הבתים. בתקופה הקרובה מתוכננים מבצעים נוספים בענף זה, במסגרתם יאותרו בעלי דירות להשכרה לטווח קצר, ותיערך להם ביקורת על-ידי מס הכנסה.

במסגרת המבצע התגלו בתל-אביב 6 בעלי דירות המשכירים דירות לטווח קצר באמצעות האתרים AIRBNB ובוקינג.קום, ואשר לא דיווחו על הכנסותיהם לרשות המסים.

אחד מבעלי הדירות, המשכיר דירת יוקרה ולא דיווח על הכנסה של 135,000 שקל, אמר למבקרי רשות המסים: "אני מדווח לפי 10%, לא ידעתי שמדובר בהכנסה עסקית". בדיקה אחרת שנערכה במשרד השומה לבעלת דירה המושכרת לטווח קצר העלתה כי היא אינה מנהלת כלל ספרים ולא רשמה הכנסות של כ-25,000 שקל.

בירושלים מצאו המבקרים 4 בעלי דירות המשכירים דירותיהם לטווח קצר באמצעות AIRBNB ובוקינג.קום, אשר לא דיווחו על הכנסותיהם לרשויות המס. אחד המשכירים, תושב חוץ המשכיר דירת יוקרה, לא דיווח על הכנסה של 144,000 שקל. תגובת בעל הדירה על הממצאים הייתה: "התכוונתי לפתוח תיק ולדווח".

בחיפה נבדקו בעלי חדרים בבית מלון, המשכירים אותם לתקופות קצרות. חמישה מהם נתפסו כמי שלא דיווחו על הכנסותיהם לרשויות המס. רוב המשכירים טענו: "לא ידענו שצריכים לדווח".

גם בעיר הנופש האולטימטיבית של ישראל, אילת, התגלו מעלימי מס. במבצע האכיפה התגלה כי אחד מבעלי הבתים באילת שהתברר כי אינו רושם הכנסות, מציע ב-AIRBNB ובוקינג.קום שתי וילות להשכרה קצרת-טווח על בסיס תשלום יומי שנע בין 1,000 שקל ל-3,000 שקל. בנוסף התברר כי בעל הווילות לא פתח תיק ברשות המסים, כשהוא מספק את התירוץ "אני חולה, אין לי כוח".

 

כל המקרים הועברו לטיפול משרדי השומה ומשרדי החקירות הרלוונטיים. מדובר בהמשך מאבקה של רשות המסים, הממשיכה לרשת את שוק הנדל"ן והשכירות בישראל ולחשוף מעלימי מס בתחום זה, בין היתר באמצעות שאיבת מידע בנוגע להשכרת דירות מאתרי אינטרנט.

לפני כשבועיים ערכה רשות המסים מבצע רחב-היקף בשוק השכירות באזור המרכז והשרון, בערים הרצליה, תל-אביב, בת-ים ומושבים בשרון. במבצע נמצא כי כ-27% מהנבדקים לא דיווחו על הכנסותיהם משכירות בהיקף של עשרות אלפי שקלים כל אחד ולא שילמו מסים.

"הבעיה הגדולה באמת: אי תשלום מע"מ"

עו"ד הראל פרלמוטר, האחראי על תחום המסים במשרד ברנע ושות', הגיב על הודעת רשות המסים: "הבעיה של המשכירים חמורה ממה שמצויר. קיימת חשיפה רצינית בדמות של מע"מ על כלל מחזור המשכירים. על הכף לא מונחות רק חובות הדיווח והתשלום למס הכנסה, אלא גם משקל כבד יותר של חובות דיווח ותשלום לרשויות מע"מ.

"בניגוד למס ההכנסה, המוטל על הרווח שהפיק המשכיר - המע"מ מוטל על מחזורו של המשכיר, ובכך יכול להגיע לסכומים גבוהים הרבה יותר משל מס הכנסה. קיימים היום מספר פתרונות למצבים אלה, אשר יכולים להפחית ואף להסיר לגמרי את נטל תשלום המע"מ, אך אי-דיווח ואי-תשלום איננו אחד מהם. מן הראוי שרשות המסים תוציא הנחיות ברורות לציבור המשכירים לטווח קצר".