נחשפו מספרי כתר פלסטיק: רווחיות חריגה בשוק בישראל

כתר רשמה בשנת 2015 רווח גולמי בשיעור של כ-55% מהמכירות, לעומת שיעור רווח גולמי ממוצע של פחות מ-37% מכלל מכירות החברה

מוצר של כתר פלסטיק / צילום: אתר החברה
מוצר של כתר פלסטיק / צילום: אתר החברה

יוקר המחיה הגבוה בישראל נמצא בכותרות כבר כמה שנים, כשבדרך-כלל הכוונה היא לתחומי המזון והמשקאות, הדיור, הרכב ומוצרי צריכה נוספים. נתוני הפעילות של חברת כתר פלסטיק, שהועברו לידי רוכשים פוטנציאליים במסגרת הליך מכירת החברה, מצביעים על כך שגם היא נהנית מרווחיות חריגה בישראל לעומת יתר שווקי הפעילות שלה.

מהנתונים עולה כי כתר - ענקית עולמית בתחום של ייצור מוצרי פלסטיק לשימוש ביתי, מוצרי אחסון, ארגזים, מדפים ועוד - רשמה בשנת 2015 רווח גולמי בשיעור של כ-55% מהמכירות, לעומת שיעור רווח גולמי ממוצע של פחות מ-37% מכלל מכירות החברה.

כאמור, נתוני המכירות והרווחיות של כתר נחשפים על רקע ההתקדמות בהליך מכירת החברה. בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי בעל השליטה, סמי סגול, מקדם מתווה חדש שלפיו ימכור רק 80% ממניות החברה, לפי שווי חברה של כ-1.8 מיליארד דולר לכתר, ויקבל אופציה למכירת יתרת המניות (בדומה לאופן שבו רכשה ברקשייר האת'ווי את מניות משפחת ורטהיימר בחברת ישקר). זאת, לאחר שעד כה התעקש סגול על תמורה של 2 מיליארד דולר עבור מכירת מלוא הבעלות בחברה, תמורה אותה לא הצליח לקבל.

הליך המכירה של כתר נמשך כבר יותר משנה, ובימים הקרובים אמורות 3 קרנות ההשקעה הזרות שנותרו בהליך להגיש הצעות רכישה מחייבות. המועמדת המובילה לביצוע רכישת הענק היא קרן CVC ביחד עם בנק ההשקעות גולדמן זאקס, כשהקרנות הנוספות שנותרו במירוץ הן BC פרטנרס וקרלייל.

דומיננטיות בשוק המקומי

יש לציין כי הפעילות של כתר בישראל היא זניחה ביחס לכלל הפעילות שלה, כשאשתקד היא תרמה לה 5% מסך המכירות וכ-7.5% מסך הרווח הגולמי. בסך-הכול מכרה כתר בישראל בהיקף של 38 מיליון אירו, מכירות שמהן רשמה רווח גולמי של 21 מיליון אירו.

נראה כי שיעורי הרווח החריגים אותם מצליחה החברה לרשום בישראל נובעים מהדומיננטיות שלה בשוק המקומי. גם בנתוני השנים הקודמות בולטת הרווחיות הגולמית בישראל ביחס לשאר השווקים. ב-2014 היא עמדה על 53% (ממכירות של 34 מיליון אירו), כאשר באותה שנה שיעור הרווח הגולמי הכולל של החברה עמד על 30%. ב-2013 הציגה כתר שיעור רווח גולמי של 50% מהפעילות בישראל, עם מכירות בהיקף דומה ל-2014, וזאת לעומת שיעור רווח גולמי שהתקרב ל-31% בכלל פעילותה.

הרווחיות הגבוהה מהפעילות בישראל בולטת, כאמור, בהשוואה ליתר שוקי הפעילות של כתר. מי שניצבות מאחורי ישראל מבחינת שיעור הרווחיות הגולמית של החברה הן מדינות מזרח אירופה, המייצרות לכתר שיעור רווח גולמי של קרוב ל-40% על מכירות שעמדו ב-2015 על 59 מיליון אירו.

שוק הפעילות הדומיננטי של כתר, בצפון אמריקה, ייצר לה אשתקד שיעור רווח גולמי של קצת יותר מ-33% על מכירות בהיקף של 258 מיליון אירו. שוקי פעילות בולטים נוספים הם השוק הבריטי, בו שיעור הרווח הגולמי הגיע ל-39% (על מכירות של 106 מיליון אירו); והשוק בצרפת, בו שיעור הרווח הגולמי הגיע ליותר מ-37% (על מכירות של 92 מיליון אירו). בסך-הכול הציגה כתר ב-2015 מכירות של 769 מיליון אירו עם רווח גולמי של 282 מיליון אירו. מכירות 2015 של כתר משקפות זינוק של כ-20% לעומת 2014 ושל 32% לעומת 2013.

פעילות חברת כתר פלסטיק בשווקים בולטים במיליוני אירו
 פעילות חברת כתר פלסטיק בשווקים בולטים במיליוני אירו