ביהמ"ש דחה את בקשת ריט טכנולוגיות להקפאת הליכים

השופט חגי ברנר: "הניסיונות למצוא משקיע לא התחילו היום; קשה להניח הוא יימצא דווקא בתוך 30 הימים"

יוסי בן הרוש / צילום: אתר החברה
יוסי בן הרוש / צילום: אתר החברה

"מצב החברה הוא בכי רע זה מספר שנים, והניסיונות למצוא משקיע פוטנציאלי לא התחילו היום, והם מתקיימים זה זמן. חרף זאת, עד היום לא נמצא אותו משקיע מיוחל. ממילא קשה להניח כי דווקא בתוך תקופת 30 הימים יימצא אותו משקיע", כך כתב אתמול (ב') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חגי ברנר, שדחה את בקשת חברת ריט טכנולוגיות לצו הקפאת הליכים ל-30 יום.

החברה ביקשה זאת כדי לאפשר לה למצות מגעים בנוגע להשקעה אפשרית בה ולעניין גורמים נוספים בהשקעה או ברכישה של החברה. אולם השופט כותב כי גם לדברי באי-כוחה של החברה מדובר, לכל היותר, "בתקווה ערטילאית".

ריט הפכה לחברה ציבורית כשהונפקה לראשונה בנאסד"ק ב-1997. עד לפני 8 שנים הייתה החברה חלק מקבוצת רד של האחים יהודה וזהר זיסאפל, שמכרו את גרעין השליטה בה לידי החברה הרוסית סטינס קומאן של איש העסקים היהודי-רוסי סרגיי אניסימוב, שהייתה קודם לכן המפיצה של מוצרי ריט.

כיום מחזיקה בעלת השליטה בכ-77% ממניות ריט, המספקת פתרונות בתחום של ניהול תשתיות תקשורת.

ריט נקלעה לקשיי נזילות בעקבות קשיים של בעלת השליטה הרוסית, שהחזיקה את החברה בחיים בשנים האחרונות, בזכות הזרמות כספים בעשרות מיליוני דולרים.

לריט יש כיום חובות של כ-4.7 מיליון דולר, בעיקר לספקים, 3 מיליון דולר לבעלת השליטה ו-820 אלף שקל לעובדים עבור חודש יוני.

בדיון שנערך אתמול נכחו הנושים - חלקם תמכו בבקשת החברה, ומקצתם התנגדו. עובדי החברה תמכו בבקשה, וכך גם כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר).

בהחלטתו הזכיר השופט שב-2013-2015 הצטברו הפסדי החברה ל-27.2 מיליון דולר. נכסי החברה כוללים מלאי בשווי 1.7 מיליון דולר, ציוד ורכוש קבוע בשווי 411 אלף דולר, ויתרת לקוחות חייבים בסך 6.9 מיליון דולר - 5.9 מיליון דולר מתוכם מחברות הקשורות לבעלת השליטה, שרכשו מוצרים מריט, אך לא שילמו בזמן, והשופט העריך "בזהירות המתבקשת" כי סיכויי הצלחת הגבייה של סכום זה אינם גבוהים. כמו כן יש ברשות החברה קניין רוחני בשווי בלתי ידוע.

הפעלה גירעונית

לדברי השופט ברנר, ריט ציינה כי בתקופת ההקפאה שביקשה צפויה הפעלה גירעונית של החברה, בעלות של 375 אלף דולר. לדבריו, "הכלל הוא שבית המשפט איננו מאשר הפעלה גירעונית במסגרת הליך של הקפאת הליכים", אלא בנסיבות חריגות, שלא נמצאו במקרה זה.

בהחלטתו מצא השופט מקום גם למתוח ביקורת על התנהלות החברה. "אין גם להתעלם מהעובדה שהתנהלותה של החברה הייתה בזבזנית למדי", כתב. "דומה כי החברה מחזיקה שלא לצורך בשטחי משרדים וחניות מעל ומעבר למתחייב מחברה במצבה, דבר שמעמיס עליה הוצאות מיותרות ויעמיס הוצאות אלה על קופת ההקפאה. תמוה הדבר שהחברה לא נקטה צעדי התייעלות נדרשים בטרם פנתה לחלופה של הקפאה".

השופט דחה כאמור את בקשת הקפאת ההליכים, אך הותיר את הצווים האירעיים האוסרים על תפיסת נכסים, רכבים וציוד וכן ניתוק החברה מתשתיות בתוקף עד 3 ביולי, כדי לאפשר לריט לכלכל את צעדיה.