העליון מנע ברגע האחרון הפסקת יבוא מלט לארץ מנמל אשדוד

חברת היבוא לב ברון טענה כי התנהלות נמלי ישראל היא "חלק ממסכת דורסנית כמונופולין" ■ נמלי ישראל: אנו מעודדים יבוא מלט. לב ברון משתמשת בביהמ"ש לשפר עמדות במו"מ

נמל אשדוד. לב ברון מחזיקה ב–14% משוק המלט הישראלי / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד. לב ברון מחזיקה ב–14% משוק המלט הישראלי / צילום: איל יצהר

שופט בית המשפט העליון, צבי זילברטל, הוציא אתמול (ד') צו זמני שמונע מחברת נמלי ישראל (חנ"י) ומחברת נמל אשדוד לעצור יבוא של מלט בתפזורת בידי חברת לב ברון קומודיטיס מרציף 30 שבנמל אשדוד, ולמעשה לסגור את פעילותו למשך תקופה ארוכה.

בכך השופט נעתר לעתירה דחופה שהגישו באי-כוחה של לב ברון, עורכות הדין ורדה לבון-ברמן ועמי אסנת ממשרד מ. פירון ושות', נגד חנ"י ונגד חברת נמל אשדוד. השופט זילברטל קבע כי הצו יהיה בתוקף עד להחלטה חדשה והורה לחנ"י ולחברת נמל אשדוד להגיש תשובתן לעתירת לב ברון בשבוע וחצי הקרובים.

לב ברון עוסקת ביבוא של מלט בתפזורת, בעיקר מקפריסין ומטורקיה ובפריקתו ברציף 30 בנמל אשדוד מאז 1999. ב-2015 היא ייבאה לישראל כ-800,000 טון מלט, והשנה היא עתידה להגדיל את היקף היבוא לכ-900,000 טון.

המלט שלב ברון מייבאת מהווה 14% מכלל שוק המלט בישראל וברשות הפלסטינית. שוק המלט בישראל נשלט בידי נשר, שאחראית ל-77% ממנו. חברת מלט הר טוב מספקת 7% מכמות המלט המשווקת בארץ, ועוד כ-2% משווקים בידי יבואנים קטנים, בעיקר בצפון הארץ, ובהם מספנות ישראל.

העתירה של לב ברון לקבלת צו ביניים דחוף הוגשה על רקע דרישת חנ"י ממנה לפנות עד סוף השבוע הזה את רציף 30, ובכך לגרום לה להפסיק את פריקת המלט בתפזורת. לב ברון טענה כי חנ"י לא הציעה לה חלופה אחרת שתאפשר לה להמשיך ולייבא מלט, אף שהיא כבר מחזיקה ברציף זה בתשתיות המתאימות ליבוא מלט שעלותן מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

לטענת לב ברון, במשא-ומתן שקיימה עם חנ"י בשבועות האחרונים, זו הסכימה להעניק לה הרשאה נוספת להפעלת הרציף עד לסוף השנה - אך זאת תוך הרעה מהותית בתנאי הפעילות של החברה ברציף וייקור העלויות שלה בכ-800 אלף שקל.

בלב ברון נטען כי מהלכיה של חנ"י מבטאים את "ניצול כוחה המונופוליסטי", וכי התנהגותה היא "חלק מהמסכת הדורסנית שלה כמונופולין".

עוד נטען כי אחד התנאים שהציבה חנ"י ללב ברון להארכת ההרשאה שמתוקפה היא מפעילה את רציף 30 הוא ביטול תמריץ כספי שהיקפו מאות אלפי שקלים, שאותו עשויה לב ברון לקבל במקרה שתגדיל את יבוא המלט לישראל ובכך תאפשר תחרות טובה יותר עם המונופול של נשר.

ההליך למען המשך הפעלת רציף 30 בידי לב ברון נעשה על רקע הסתבכות מכרז שפרסמה חנ"י לבחירת זכיין שיפעיל בעשור הקרוב את אותו רציף, לאחר שנמצאו בו ליקויים. לפני כחודש וחצי ביקרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, את מהלכי חנ"י במכרז זה וקבעה כי נפלו "פגמים משמעותיים בקבלת ההחלטות בחברה".

בהתייחס למכרז זה לב ברון ומלט הר טוב עתרו לבית המשפט, בטענה כי חנ"י קבעה במסגרתו תנאי סף שפוגעים בהן. את עיקר הטענות העלתה חברת מלט הר טוב, שרכשה את פעילות המלט בהר טוב שליד בית שמש מחברת נשר בעקבות התערבות הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה - בניסיון להפחית את כוחה של נשר בשוק המלט.

לפי מלט הר טוב, תנאי הסף שקבעה חנ"י להפעלת הרציף מונעים ממנה להתמודד על קבלת הזיכיון לייבא מלט משום שהיא עוסקת בייצור של מלט. מדובר בסעיף שנועד למנוע מיצרנית המלט הגדולה, נשר, לייבא מלט - אולם הוא הוחל גם על מלט הר טוב, אף שכושר הייצור שלה קטן בהרבה מזה של נשר.

השופטת אגמון-גונן קבעה כי על חנ"י לבחון מחדש את תנאי הסף שקבעה במכרז זה ולבקש את עמדותיהם של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, ומשרדי האוצר והתחבורה. עוד קבעה השופטת כי על החברה להתייעץ עם מומחים בשוק המלט, בתנאי שאינם מעורבים בו, וזאת לאחר שנמצא כי גורם מומחה שליווה את המכרז של חנ"י עמד במצב של ניגוד עניינים בשל פעילותו בשוק זה.

ציוד בשווי 30 מיליון שקל

פרקליטי לב ברון ביקרו את התנהלות חנ"י, שחרף ההסתבכות שלה במכרז, ניסתה לקדם מהלך שמשמעותו עצירת יבוא המלט לישראל למשך תקופה ארוכה - עד שייבחר על-ידה זכיין חדש: "חנ"י יודעת שאין כל סיכוי שעד למועד סיום ההרשאה שהציעה, סוף 2016, ייבחר פורק חדש במכרז. קל וחומר שאין בדל של סיכוי שעד למועד זה תסתיים תקופת רכישת הציוד וההתארגנות שתינתן לזוכה על-פי תנאיו של המכרז. חרף זאת, חנ"י סירבה להאריך את ההרשאה הקיימת עד אשר פורק חדש יתחיל לפעול ברציף 30", נטען.

עוד נטען בעתירת לב ברון כי "ברציף 30 מונח ציוד בשווי של כ-30 מיליון שקל השייך ללב ברון: מדובר בין השאר ב-7 ממגורות (סילואים), במשאבות גדולות וכבדות השואבות את המלט המיובא מבטן האנייה ועוד. רק עלות הובלתו והשבתו של ציוד זה למקום אחסון תגיע לכדי מיליון שקל. אם לב ברון תיאלץ להפסיק את יבוא המלט בתפזורת היא תחדל להתקיים, על כל הכרוך בכך. מדובר בעשרות עובדים שהעותרת תיאלץ לפטר".

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "מדובר בניסיון ציני של לב ברון להעשיר את כיסה על חשבון כספי הציבור, תוך שהיא מנצלת לשם כך את העיכוב בהליך המכרז לבחירת מפעיל. חנ"י הגישה ערעור לבית המשפט העליון על פסק הדין של בית המשפט המחוזי, ובמקביל הציעה ללב ברון להמשיך במתן השירות לפרק זמן מוגדר נוסף ובתנאים דומים לתנאי ההרשאות הקודמות.

"לב ברון בחרה לנסות ולכפות על חנ"י מתן הרשאה בתנאים מפליגים, תוך מימון פעילותה של לב ברון בהיקף של מיליוני שקלים מקופת הציבור ולתקופה בלתי קצובה, ומנסה לעשות שימש ציני בבית המשפט העליון ובהליכים משפטיים כדי לשפר עמדות במשא-ומתן מסחרי.

"כמי שמאז ומעולם עודדה יבוא מלט לישראל ופעלה, חברת נמלי ישראל תעודד פעילות ברציף 30, אך במקביל תמשיך ותפעל לשמירה על האינטרס הציבורי ועל קופת הציבור. עמדתה המפורטת של חנ"י תוגש לבית המשפט העליון".