"שלא יעמדו לי עם סטופר, אני לא מוכן להתפשר על תכנון"

ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ', מסביר את דחייתו, שוב, של מכרז "מחיר למשתכן" בעיר

רובי דנילוביץ / צילום:דיאגו מיטלמן
רובי דנילוביץ / צילום:דיאגו מיטלמן

בשבוע שעבר נדחה שוב, בפעם הרביעית, מכרז "מחיר למשתכן" בבאר שבע, המיועד להקמת 1,104 יחידות דיור בשכונת הסיגליות שבמערב העיר. המכרז פורסם לראשונה בסוף 2015, והתאריך כרגע להגשת הצעות הוא תחילת חודש אוגוסט, ולא כדאי להמר שמדובר בתאריך אחרון.

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' מסביר כי כמו במקרים רבים אחרים שבהם מאושרת תוכנית על קרקע עם תב"ע (תוכנית בניין עיר) מיושנת, גם תוכנית זו נזקקת לשינויים אקוטיים.

"התב"ע לשכונה היא משנות ה-80. היא תב"ע מיושנת מאוד, והתכנון המקורי שלה היה גרוע מאוד", אומר דנילוביץ'. "באמצע השכונה תכננו 200 צמודי קרקע שלא קשורים לשכונה עצמה, שגוזלים שטח רב, כשבשכונה עצמה חסרים המון מבני ציבור ושטחי ציבור. גני הילדים תוכננו על הכביש הראשי של הכניסה לעיר. אם השכונה תהיה לא טובה, ללא מבני ציבור שנותנים מענה לצרכים של זוגות צעירים שמעוניינים במחיר למשתכן, אז מה עשינו בזה?".

- במשרד האוצר וברשות מקרקעי ישראל לחוצים לעמוד ביעדים כמותיים. הם ודאי לא רואים את זה בעין יפה.

"נכון שיש מקומות שיש בהם מאבקים פנימיים, אבל אני לא שם. אני לא רוצה ליטול חלק במשחק הזה. משרד השיכון תומך בנו ומבין שנכון לעשות שינויים, ואנחנו עושים את השינויים בשיתוף פעולה איתם. אנחנו גם עושים זאת מהר בסמכות ועדה מקומית, וגם הוספנו 300 יחידות דיור לתוכנית. בסוף החודש נקיים מפגש עם מציעים, איתי ועם מנכ"ל משרד השיכון אשל ארמוני".

לפני שנה חתמה עיריית באר שבע על הסכם גג ענק עם משרדי האוצר, השיכון ורמ"י. בהסכם נקבע כי ישווקו בעיר 20 אלף יחידות דיור חדשות תוך חמש שנים, בתמורה להשקעה ממשלתית אדירה של 1.5 מיליארד שקל למימון תשתיות בעיר.

- לא נראה שאתם לחוצים לעמוד ביעדים.

"עם כל הכבוד, חתמנו על הסכם גג ואנחנו נעמוד ביעדים, אבל שלא יפריעו לנו ושלא יעמדו לי עם סטופר. אני לא מוכן להתפשר על תכנון לא נכון. מעבר לכך, דברים כבר קורים. במסגרת הסכמי הגג כבר הוזרמו חלק מהכספים, כי גם היו בעיר שיווקים של קרקעות ולא מעט פרויקטים יצאו לדרך. שיווקנו באיצטדיון וסרמיל 2,300 יחידות דיור שכבר משווקות והתשתיות שם מתבצעות.

"קרקע ל-1,100 יח"ד שווקה בשכונת פלח 5 בנווה זאב, ו-80% כבר בנויות, כאשר הפיתוח נמצא בשיאו. בספטמבר הקרוב כבר יפעלו בה גני ילדים חדשים. שכונת כלניות כוללת 1,200 בתים צמודי קרקע, אבל היא נותנת מענה למשפרי דיור. פעם ראשונה אחרי הרבה מאוד שנים שציבור מבוסס של בני 40 פחות או יותר מהעיר יכול לקנות חצי דונם ב-550 אלף שקל, כולל פיתוח. אין דבר דומה באף עיר גדולה אחרת בארץ במחיר כזה.

"הם מפנים דירות פשוטות יותר שמתאימות לזוגות צעירים. 632 יחידות דיור כבר שווקו והיתרה תשווק בהמשך, ועבודות הפיתוח כבר מתבצעות. בנוסף, קרקע ל-420 יחידות דיור בשדרות רגר עומדת לצאת בקרוב לשיווק. צריך לזכור שהיעדים של הסכם הגג מתפרשים על פני כמה שנים, עד 2019-2020. מדובר על הקמת 6 שכונות חדשות. נעמוד ביעדים, אבל אני לא מתפשר על איכות".