יבואנים: לבטל את רישוי משרד הבריאות לתמרוקים מיובאים

לטענת אחד היבואנים, ביטול רישוי מכון התקנים יוזיל את מוצרי הטואלטיקה בשיעור זעום בלבד - בעוד שביטול הרישוי של משרד הבריאות יביא להוזלה משמעותית

השינוי שמשרד האוצר מתכנן לעשות בחוק ההסדרים בכל הקשור ליבוא מוצרי תמרוקים וטואלטיקה, יוביל לכל היותר להוזלה מזערית לצרכן, אם בכלל - כך מעריכים יבואנים בתחום. זאת, בניגוד להערכות באוצר שלפיהן המהלך יוביל להוזלה משמעותית של עשרות אחוזים.

לפי תוכנית האוצר, יהיה ניתן לייבא לישראל מוצרי טואלטיקה ותמרוקים ללא צורך באישור מכון התקנים. אלא שלדברי ששון (ששי) קופרלי, בעלי חברת SK SPIRITS, מכון התקנים הוא המשוכה הקטנה בדרך ליבוא, ואילו המשמעותית היא דווקא בצורך ברישוי מטעם משרד הבריאות - מה שמביא לייקור משמעותי של המוצרים, ואשר בו לפי שעה אין כל רפורמה.

SK SPIRITS עוסקת בסחר וביבוא מקביל, בין היתר במגוון רחב של מותגי מזון וצריכה המשווקים בישראל, לרבות מותגים של חברות בינלאומיות גדולות. החברה רוכשת מוצרי צריכה בחו"ל ומוכרת אותם לסיטונאים ולקמעונאים. היקף פעילותה עומד על עשרות מיליוני שקלים בשנה.

"כשאתה מייבא מוצר, אתה צריך אישור של מכון התקנים ורישוי מטעם משרד הבריאות. שר האוצר, משה כחלון, עושה רפורמה עם חתן - אבל איפה הכלה?", אומר קופרלי. "מכון התקנים זה שטויות. השאלה המרכזית היא איך מקבלים רישיונות לתמרוקים. זה נושא השייך למשרד הבריאות.

"בכל העולם לא צריך אנליזות, לא צריך אישורים ולא כלום. למשל, דיאודורנט AXE של יוניליוור - הוא מטייל בכל העולם, ואף מדינה בעולם לא מבקשת אישורים. בתאילנד מוכרים משחת שיניים קולגייט. האם שם שואלים את משרד הבריאות אם מותר לקנות משחת שיניים? זה כיסוי תחת. היבואנים סידרו את כל התקנים האלה עם משרד הבריאות - יצרו את התקן הזה, וצריך לבטל אותו".

עוד לדבריו, "כשאתה מייבא מוצר, קבלת אישור של מכון התקנים מעכבת אותך בכ-4 ימים. אתה יכול לתת התחייבות למכון התקנים שאתה לא משווק עד גמר הבדיקה, ובינתיים הם נותנים לך אישור לשחרר את הסחורה. עד שאתה מסיים להתארגן עם שחרור הסחורה, הדבקת תוויות וכל היתר - יש לך כבר אישור.

"העיכוב המשמעותי הוא דווקא בקבלת רישוי של משרד הבריאות. שם הם מתקשרים רק במייל, אי-אפשר לדבר איתם בטלפון, והתהליך לוקח 4 חודשים עד חצי שנה. אם כחלון רוצה לעשות שינוי, הדרך היא לבטל את הרישוי הזה".

- דובר על כך שביטול הצורך באישור מכון התקנים יביא להוזלה של מאות שקלים בשנה למשפחה.

"מה פתאום? לכל היותר מדובר בהוזלה מזערית. לעומת זאת, אם יבטלו את הצורך ברישוי מטעם משרד הבריאות, יהיה קל להביא את הסחורה. נוכל לייבא את הסחורה תוך שבועיים-שלושה ולמכור אותה. במצב הנוכחי אני נדרש לקנות את המוצרים ולחכות איתם כ-4 חודשים עד שאפשר לשווק אותם, וזה כרוך בעלויות".

- אתה לא יכול לתת למשרד הבריאות דוגמה ורק לאחר קבלת האישור לייבא?

"לא. אתה נדרש למסור למשרד הבריאות דוגמאות מהסחורה שייבאת בפועל".

- אם כבר קיבלת אישור לשווק דיאודורנט, למשל, בפעם הבאה שתייבא תצטרך שוב לעבור תהליך רישוי?

"כן. יש קוד ייצור למוצר, שמתחלף על בסיס יומי אפילו באותו מפעל. בארה"ב אתה יכול לייבא מה שאתה רוצה. יש תקנים שאתה צריך לעמוד בהם, ולא צריך את משרד הבריאות. אם תהיה בעיה, יעשו לך ריקול".

- אתה בעד העברת האחריות לכל מי שיחליט לייבא סחורה?

"ברור. יבואן יידע לעשות את העבודה כמו שצריך ולא תהיה לו בעיה, כי ברגע שתהיה לו, הוא יסתבך. אף אחד לא ייבא סחורה כדי להרוויח כמה לירות ולהסתבך".

- באילו סדרי גודל ביטול הרישוי של משרד הבריאות יכול להוזיל את המחירים?

"ב-30%-40% למוצר".

סיוע דווקא ליבואנים הרשמיים

בלשכת שר האוצר סירבו להגיב. עם זאת, גורם באוצר אמר ל"גלובס" כי יש צדק בדברים. לדבריו, "מכניסים את העניין לחוק ההסדרים כדי להפעיל לחץ על משרד הבריאות".

גם אם במשרד הבריאות יחליטו ליישר קו עם התוכנית של האוצר, הדבר עשוי לסייע דווקא ליבואנים הרשמיים, ולא ליבוא מקביל. לפי גורם מקצועי באוצר, הרצון הוא לאפשר יבוא של מוצרים שיש להם אישור מרשות מוסמכת במדינה מערבית למכור את המוצר - פרי סייל סרטיפיקייט - כך שהיבואן יוכל להצהיר על המוצר במערכת מקוונת של משרד הבריאות. לשם כך, משרד הבריאות צריך לתקן תקנות חדשות לפקודת הרוקחות לעניין תמרוקים - צעד שכרגע לפחות, אינו מוסכם.

לדברי בכיר אחר בענף, "היה ניתן להוזיל את המוצרים אם משרד האוצר היה מאמץ את הרגולציה האירופית, שלפיה רישוי שאתה מוציא במדינה אחת תקף לכל המדינות".

בכל מקרה, מי שעוסק ביבוא מקביל אינו מחזיק באישורים כאלה, אלא רק היבואנים הרשמיים. החברות הבינלאומיות מכתיבות בישראל מחירים מאוד גבוהים, בין אם החברה פועלת כאן באמצעות זרוע ישירה כמו יוניליוור, ובין אם היא פועלת באמצעות יבואן. AXE של יוניליוור הוא דוגמה מצוינת לכך, כי קופרלי רוכש אותו בחו"ל בפחות מ-3 שקלים למוצר - כחמישית ממחיר המוצר לצרכן בישראל.

דווקא היבוא המקביל עשוי להוריד מחירים, אם כי לא רק שהוא אינו סדיר, החברות הבינלאומיות פועלות ללא הרף כדי לחסום אותו.

ממשרד הבריאות נמסר: "באגף הרוקחות במשרד נכתבו תקנות חדשות לתחום התמרוקים. הן מאמצות את הרגולציה האירופית לתמרוקים ומייצרות רפורמה חסרת תקדים בענף. בעקבות הרפורמה ייפתח השוק לספקים נוספים, נעודד תחרותיות והורדת מחירים. לאחר תהליך קצר, התמרוק יכול להיות משווק ללא המתנה לרישיון. לאחר אישורו של משרד המשפטים, יוגשו התקנות לאישור הכנסת".