ביהמ"ש: ועדת השחרורים תדון שוב בקיצור מאסרו של קצב

זאת בשל חוות-דעת חדשה שהציגה הרשות לשיקום האסיר ■ ביהמ"ש: "אין בכך עמדה לגופה של החלטה"

משה קצב / צלם: אוריה תדמור
משה קצב / צלם: אוריה תדמור

נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, יקבל הזדמנות נוספת לשכנע את ועדת השחרורים לקצר את תקופת מאסרו בשליש בשל התנהגותו הטובה בכלא. בית המשפט המחוזי מרכז קיבל היום (ג') את העתירה המינהלית שהגיש קצב והורה לוועדת השחרורים לדון מחדש בבקשתו, זאת לאור חוות-דעת חדשה שגובשה בעניינו של קצב על-ידי הרשות לשיקום האסיר.

קצב ריצה כבר 4.5 שנים מתוך 7 שנות המאסר שנגזרו עליו בשל הרשעתו באונס. בקשתו של נשיא המדינה לשעבר לקיצור עונשו כבר נדחתה בפברואר האחרון על-ידי ועדת השחרורים, על רקע העובדה שקצב לא הביע חרטה על מעשיו, והוא ממשיך להכחיש אותם.

תוכן חוות-הדעת החדשה אינו ידוע, אך נדמה כי עורכי דינו של קצב, ציון אמיר ויהושע רזניק, מחזיקים באינדיקציות לחיוביותה מבחינת לקוחם. "אנו עוסקים בדיני נפשות, אדם שנמצא 4.5 שנים בכלא, והוא צריך ללכת הביתה בגלל העמדה הזאת", אמר היום עו"ד אמיר בבית המשפט.

עו"ד אמיר הוסיף והאשים את המדינה בהתנהלות לא עניינית בטיפול בשחרורו של קצב. "קצה נפשנו בקבלת החלטות שנוגעת לעניינו של איש ולא לגופו של עניין. התחושה שלנו היא - ואנו אומרים את זה בלשון ברורה שלא משתמעת לשני פנים - שיש עמדה שהולכת לגופו של איש ולא לגופו של עניין", דברי עו"ד אמיר.

עורכי הדין גיא אברס ועינת לב-ארי, המייצגים את היועץ המשפטי לממשלה בהליך, טענו בעיקר כי מדובר בניסיון לערוך מקצה שיפורים בהליך שלא כדין, לאחר שוועדת השחרורים כבר אמרה את דברה בנושא שחרורו של קצב.

עו"ד לב-ארי אף רמזה שתוכן חוות-הדעת הודלף מן הרשות לשיקום האסיר לפרקליטיו של קצב. "יש חוק שאומר שככל שהרשות לשיקום האסיר מוצאת לנכון לפנות לוועדה בבקשה לקיים דיון חוזר, תוכל לעשות כן", אמרה עו"ד לב-ארי. "השאלה היא למה אנו נמצאים פה היום בדיון בחוות-דעת שנלחשה באוזנו של חברי, מבלי שיש לנו מסמך מאחוריה".

השופטים אברהם טל, זהבה בוסתן ושמואל בורנשטיין פסקו כי "מבלי שבית המשפט והצדדים יודעים את תוכן חוות-הדעת המבוקשת, אך לאור הכתוב במכתב שהוצג בפנינו ונשלח לבאי-כוח היועמ"ש, ולאור עמדת באי-כוחו של העותר, שמבקש לקבל את חוות-הדעת וסבור כי יש בה כדי לשנות את החלטת הוועדה נושא העתירה - אנו מוצאים לנכון להחזיר את הדיון לוועדה, כדי שתקבל את חוות-הדעת העדכנית ותתייחס לכך בהחלטתה. אנו רואים להדגיש כי אין בכך כדי להביע עמדה כלשהי לגופה של החלטה".

השופטים הורו כי ועדת השחרורים תקיים דיון נוסף בבקשה של קצב בהקדם, במהלכו תוצג בפניה חוות-דעת העדכנית, והצדדים יעבירו לבית המשפט את החלטת הוועדה מיד לאחר נתינתה.