לשפר, לא לוותר

אסור להשבית את מצלמות האכיפה בכבישים, צריך רק לבחור להן מקומות נכונים

מצלמת מהירות בתל אביב / צילום: יח``צ
מצלמת מהירות בתל אביב / צילום: יח``צ

בימים האחרונים פורסמה ברבים התנגדותו של יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אלוף במיל' גיורא רום, להמשך הפעלת מצלמות האכיפה שהוצבו בצמתים ובקטעי הדרך מרובי הנפגעים ברחבי הארץ.

רום הביע את התנגדותו למערך המצלמות על בסיס דוח של מבקר המדינה שמצא ליקויים בהפעלת המערך. האם נחלוק כאן על כך שהפעלת מערך המצלמות לקויה? ממש לא. אבל האם המסקנה הנובעת מכך היא שצריך להשבית את כל המערך? גם כאן התשובה היא לא.

מה כן? בואו נבדוק האם הפעלה נכונה של מערך המצלמות יכולה להשיג את המטרות שלשמן הוצבו המצלמות.

בתחום חקר המאבק בקטל בדרכים, שוררת תמימות-דעים עולמית באשר ליעילות המובהקת של מערך מצלמות האכיפה, בהנחה שהן מוצבות במקומות הנכונים ומצלמות את העבירות הנכונות. מהם המקומות הנכונים ומהן העבירות הנכונות? המקומות הנכונים אינם, בשום אופן, כבישים שטוחים ונוחים שבהם יש מעט תאונות והרבה נהגים שמתפתים לנהוג מהר. הצבת מצלמות בקטעי דרך שכאלה אולי תניב דוחות רבים, אבל היא מהלך ציני ומגונה, שאינו תורם למאבק בקטל בדרכים, אלא דווקא פוגע בו.

המקומות הנכונים הם צמתים וקטעי דרך אדומים ומרובי תאונות קטלניות, שתשתיות הבטיחות שבהם חלשות ושהתנאים שבהם גורמים לנהגים רבים לבצע עבירות תנועה חמורות ומסוכנות, הגובות כאמור דם רב - מקומות שבהם יש קשר ישיר בין מהירות מופרזת ותאונות. מאליו מובן שהיות והמטרה אינה "לחלוב" כסף מנהגים, הרי שהמצלמות אמורות להיות משולטות, בולטות לעין, ובמיקומים מוכרים וידועים לכל.

כל המחקרים מעידים שאם מציבים את המצלמות במקומות הנכונים ומצלמים את העבירות הנכונות, מוכחת יעילות הן בריסון המהירות ומניעת מעבר הצומת באור אדום והן בהפחתת התאונות והנפגעים. בארצות מרכז ומערב אירופה הן הביאו להפחתה של עשרות אחוזים במספרי התאונות והנפגעים, ואין בכלל שאלה לגבי יעילותן ותרומתם המרכזית למאבק בתאונות.

הצעתו של גיורא רום לסוג המצלמה שנבחנה, נבחנה לעומק ונמצאה כבעייתית ליישום בנתונים הקיימים. היות ואין עדיין כל תקינה, תקציב או ביסוס משפטי למצלמות אחרות, אין לנו אלא להיסמך על המערך הקיים, העומד בקריטריונים שנקבעו.

ההצעה להסיר את המצלמות, כמוה כהצעה להשבית את כל טייסות הקרב של חיל האוויר כבר כעת, כיוון שלאורך השנים הקרובות צפוי להיקלט בחיל ה"אדיר", ה-35F החמקן, שבהשוואה לנושא שלנו הוא מצלמת האכיפה האולטימטיבית. כמובן שההצעה הזו אינה טובה, אינה הגיונית ואינה מועילה.

תחת זאת, עלינו לעשות את כל הדרוש לשם ייעול תפעול המערך הקיים, בהתאם להערותיו של מבקר המדינה. עלינו לפרוס את המצלמות במקומות הנכונים ולכוונן לאכיפת העבירות הנכונות, וכן עלינו לשלט אותן באופן שיהיו ידועות לכל נהג. עלינו להשלים את הפריסה הארצית לכ-300 מצלמות מתפקדות כפי שהחליטה הממשלה ולהרגיל את הנהגים שעליהם להקפיד על נסיעה בהתאם לחוק ולהוריד את מהירות נסיעתם במיוחד בקטעי דרך מרובי תאונות.

אם נעשה את כל זאת, מובטחת גם לנו ירידה של עשרות אחוזים במספרי התאונות והנפגעים.

■ הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק.