דיסקונט והראל יממנו בכמיליארד שקל תחנת כוח פרטית של OPC

התחנה החדשה שתקים עתה OPC שבשליטת עידן עופר, עתידה להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2018

קונסורציום משותף למערכת הבנקאית והמערכת המוסדית: בנק דיסקונט והראל ביטוח יעמידו אשראי בהיקף של עד מיליארד שקל לפרויקט הקמת תחנת כוח פרטית בחדרה של חברת OPC, שבשליטת חברת איי.סי פאואר (ICP), שהינה חברה בת של קנון של עידן עופר. בנק דיסקונט גם ישמש כסוכן האשראי של המימון כולו.

OPC מפעילה מאז יולי 2013 תחנת כוח פרטית במישור רותם, אשר מופעלת בגז טבעי ושהינה בהספק של 440 מגה-ואט. ההקמה של OPC במישור רותם, בהשקעה של כ-2 מיליארד שקל, מומנה באמצעות בנק לאומי וגופים מוסדיים, בהם כלל ביטוח, עמיתים, הפניקס והראל.

הסכום שיועמד לטובת החברה עתה על-ידי דיסקונט והראל, יתלווה להון עצמי בגובה 20% מעלות ההקמה של הפרויקט הראשון, שמוערכת בסך הכל בכמיליארד שקל. הריבית בהלוואה הינה 4.85% נומינלית. ההון העצמי לפרויקט הוזרם כבר על-ידי ICP. התחנה החדשה שתקים עתה OPC, עתידה להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2018, על פי הודעת החברה מהיום.

לפני כשנה, באוגוסט 2015, רכשה ICP ממפעלי נייר חדרה, את הרישיון להקמת תחנת כוח בסמוך למפעל תמורת 60 מיליון שקל. התחנה, בהספק של כ-140 מגה-וואט, תפעל בתהליך משולב לייצור חשמל וקיטור (קוגנרציה) ו"בכך תגיע ליעילות גבוהה במיוחד של כ-75%", על פי תוכניות החברה.

עוד מציינים ב-ICP כי הקיטור המיוצר בתחנה יימכר למפעלי נייר חדרה לצורך תהליך ייצור הנייר, כמו גם החשמל שיימכר למפעלי נייר חדרה לתקופה של 18 שנה ממועד ההפעלה המסחרית של התחנה, וזאת בנוסף ללקוחות פרטיים נוספים, ולחברת החשמל, שירכשו מהתחנה את החשמל שתפיק.

כחלק מההסכם, נייר חדרה העבירה ל-ICP גם את הסכם אספקת הגז הטבעי שלה עם מאגר תמר ואת הסכם הולכת הגז הטבעי שלה עם נתג"ז. הציוד העיקרי בתחנה החדשה שתקים OPC הינו מתוצרת חברת הענק האמריקנית ג'נרל אלקטריק, שתספק שתי טורבינות גז מתקדמות מדגם 6F.01, וטורבינת קיטור. GE גם תבצע את התחזוקה של טורבינות הגז לתקופה של 20 שנה.

גיורא אלמוגי, מנכ"ל OPC, אמר כי "הודות לאמון ולרוח הגבית שקיבלנו ממשרד האנרגיה ורשות החשמל לפרויקט, הגענו לסגירה פיננסית עם שני גופי המימון בזמן קצר, ובהתאם לכך - בימים אלה אנו מתחילים בעבודות להקמת התחנה".

הסכם המימון עליו מדבר אלמוגי, נחתם אתמול. מדובר על שילוב כוחות בין המערכת הבנקאית, שלאורך שנים מתמחה בהעמדת הלוואות ובטיפול בהלוואות ובהחזרים שלהן, עם המערכת המוסדית, שם מנהלים הגופים הגדולים סכומי עתק שמחפשים אפיקי השקעה מניבים בריבית נאה, במיוחד על רקע הריביות האפסיות ששוררות בשווקים, כאן ובעולם.

כך, בשנים האחרונות דיסקונט שם דגש מבחינתו על תחום מימון תשתיות אנרגיה, ורואה את התחום כבעל חשיבות וכבסיס לשיתופי פעולה אסטרטגיים עם גופים מוסדיים. למול זאת, הגופים המוסדיים מוצאים את עצמם עם מזומנים בהיקף אדיר, אשר מחפשים השקעה יציבה ובריבית נאה, וזאת על רקע הקושי למצוא ריבית (בסיכון לא גבוה) בשוקי החוב ה"רגילים".

כך, מבחינת הראל מדובר בהשקעה נוספת בתחומי התשתיות, בין אם בדרך של חוב או מניות (או באמצע). כך, למשל, היום מדווח על עסקה שחתמה הראל לרכישת עד 4% ממניות מאגר הגז תמר בצוותא עם קרן ההשקעה בתחום זה תש"י - שבה הראל מושקעת גם כבעלת מניות. בנוסף, להראל השקעה מצטרפת לפרויקטים מניבים נוספים בהן השקיעה הראל, מתוך תקווה להבטיח לעצמה מקור יציב למזומן שישמש אותה להחזרים לעמיתיה, בהם כביש 6, הרכבת קלה בירושלים, כביש 431 ומתקן ההתפלה בפלמחים.

את ICP ייצגו בעסקה עו"ד מירי קמחי ממשרד פישר בכר חן ושות'. יעוץ פיננסי ניתן על ידי גורן קפיטל גרופ. המממנים הסתייעו בשירותיהם של עו"ד יונתן פינקלשטיין ועו"ד תני זהבי ממשרד ארדניסט בן נתן כשהייעוץ הפיננסי ניתן על ידי אינסה בילדמן מקבוצת MNS.

הנכס המרכזי של קנון

חברת איי.סי.פאואר (ICP) הינה חטיבת האנרגיה של חברת קנון הולדינגס, הנמצאת בשליטת עידן עופר ואודי אנג'ל, לאחר שפוצלה מהחברה לישראל בתחילת 2015. חברת תחנות הכוח היא הנכס המרכזי של קנון והיא פעילה הן בישראל והן במדינות דרום אמריקה.

אחד ממקורות הרווחיים החשובים של ICP היא החברה הבת OPC. לפני פחות משנה דובר ב"גלובס" על הרווחיות הגבוהה של OPC במישור רותם, שם התחנה שבבעלותה מייצרת רווח שנתי שהוארך בטווח של כ-70-80 מיליון דולר. מספרים אלה, כך נכתב אז, ממחישים עד כמה התשואה בפרויקט הזה גבוהה והחזר ההשקעה יהיה מהיר.

קנון הולדינגס נסחרת כיום לפי שווי של כ-2.15 מיליארד שקל. למול ההצלחה ב-OPC לחברת ההחזקות של עופר, יש גם כמה השקעות מאתגרות, בראשן החזקה של 50% מחברת ייצור המכוניות הסינית קורוס והחזקה בחברת הספנות צים. סיבה מרכזית לתוצאות הפושרות של קנון בשנים האחרונות היא התמיכה הנמשכת בקורוס המפסידה, שבה מחזיקה קנון בשותפות עם שותפתה הסינית צ'רי. מאז היווסדה, צברה קורוס הפסד של מעל 1.25 מיליארד דולר.

בין בעלי המניות המרכזיים בקנון נמנה גם בנק לאומי, שמחזיק בכ-6.7% מהמניות. לפני כשבועיים הבנק מכר כמחצית מהחזקותיו בקנון לעופר, לאחר שניצל את העובדה שמניית קנון טיפסה בקרוב ל-50% בחודשיים האחרונים, לאחר שהחברה הודיעה על הפסקת מימון מיזם המכוניות הסיני הבעייתי.