מחאת דיור חדשה תופסת תאוצה בפייסבוק

עמוד פייסבוק בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור" כבר צבר 10,000 "לייקים" ■ מפעיל העמוד: "הטעות של מחאת 2011 הייתה שהיא לא התמקדה בדיור"

ישן
ישן

קצת פחות מ-5 שנים מאז פרצה מחאת קיץ 2011, מחאת האוהלים שהוציאה ברגעי השיא מאות אלפי ישראלים להפגין כנגד יוקר המחיה בישראל, מחאה חדשה מנסה להתרומם על חורבותיה של הקודמת.

מדובר בדף פייסבוק בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור" שמעלה בחודש האחרון אין סוף פוסטים תגובות וסרטונים העוסקים במחירי הדירות הגבוהים. היום (ד') חצה העמוד את עשרת אלפים ה"לייקים", ומייסדו מכוון גבוה ומקווה להגיע לתמיכה של עשרות אלפי איש נוספים. בשלב זה מסרב מפעיל הדף, צעיר בשנות ה-30 לחייו להיחשף, אך הוא טוען בתוקף שמדובר ביוזמה פרטית, ללא כוונה פוליטית וללא גוף פוליטי שעומד מאחוריה. בשיחה עם "גלובס" סיפר מפעיל העמוד כי החליט לפתוח את הדף בשל מחירי הדירות הגבוהים והופתע מקצב התמיכה הגבוה.

כזכור, גם מחאת 2011 התחילה מפוסט בפייסבוק, קריאה של דפני ליף, סתיו שפיר ונוספים לצאת למחות כנגד מחירי הדיור הגבוהים. הקריאה בפייסבוק הוציאה עשרות אנשים החוצה, לאחר מכן הוקמו מאות אוהלים בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים ברחבי תל-אביב וגם ברחבי הארץ, ונערכו הפגנות סוערות במספר מוקדים. עם זאת, המחאה שהחלה כמחאה שהתמקדה במחירי הדירות ודמי השכירות הגבוהים, התפזרה מהר מאוד לעוד שלל נושאים כך שסוגיית הדיור נותרה בסופו של דבר רק אחת מיני כמה.

"זו הייתה הטעות של המחאה. שלא הייתה ממוקדת בנושא הדיור", כך מפעיל העמוד בפייסבוק, "המחאה הזו שהולכת ותופסת תאוצה עוסקת ותעסוק רק בזה. לא הגיוני לקנות דירה מעופשת בבניין מתפורר בלי מעלית בלמעלה ממיליון שקל. מה שקורה כאן זו בועה שתתפוצץ בסוף. יש הרבה מאוד אינטרסנטים שטוענים שהמחירים לא יכולים לרדת ואני טוען שזה לא נכון. המחירים כבר ירדו בעבר והם יכולים וצריכים לרדת".

נכון להיום, מדובר רק בדף בפייסבוק שכאמור חצה את עשרת אלפים החברים, אבל כרגע מדובר רק בפעילות ברשת. על-פי מפעיל העמוד מדובר רק בעניין של זמן עד שבכוונתו ליזום מהלכים נוספים. "אני רוצה לאסוף עוד אנשים. שיהיה כוח משמעותי ואז נתחיל גם לצאת החוצה. יש כל מיני רעיונות. בגדול אני חושב ששינוי הציפיות של הצעירים ומחוסרי הדירה יכול להוביל לשינוי. אנחנו זוכרים את כל מה שהפוליטיקאים מבטיחים ולא נחשוש לתקוף אותם על דברים שלא התקיימו. מתי ראש הממשלה דיבר לאחרונה על משבר הדיור? אני לא זוכר אפילו מילה אחת מאז שנבחר בפעם האחרונה".

ליוזם דף המחאה משנה סדורה המפורטת בדף הפייסבוק: "בעצם המחאה פועלת במספר דרכים, חלקן רלוונטיות כבר עכשיו, וחלקן רלוונטיות לזמן בו נהיה קבוצה של מאות אלפים", כך בפוסט שעלה לפני מספר ימים. "דרך ראשונה - שינוי תודעת הציבור וטיפול בפרנויה שהוחדרה לציבור ע"י אינטרסנטים (פרנויה שמחירי הדיור יעלו לנצח..נו באמת!).... חלק ניכר מעליית המחירים הוא החרדה שיש בקרב הציבור ש"המחירים רק יעלו", היא גורמת לציבור לרוץ כעדר לשוחט ולהעלות בעצמו את המחירים. בסוף הבועה תתפוצץ, ואנחנו פה לומר/להזכיר לכם זאת. אנחנו גם פה להזכיר למשקיעים-אל תשקיעו במשהו שעתיד להתפוצץ".

"משבר הנדל"ן הוא המשבר החמור ביותר במדינה כיום, מדובר בדור שלם שלא יכול לקנות דירה, והדור הזה משלם הון על שכירות. יום אחד הדור הזה יהיה מבוגר יותר וישתכר נמוך משמעותית, כיצד ישלם את מחיר השכירות החודשי?!. מנגד, אלה שכן הצליחו לקנות, כיצד יתמודדו כאשר הבועה תתפוצץ ויכול בהחלט שיפשטו רגל".

הפוסט מתייחס גם לפוליטיקאים: "אין צורך להסביר לכם עד כמה רומינו על-ידי הממשלה במשך כמעט עשור, אנשים מתדרדרים לעוני ונבחרי הציבור מתעסקים בלהעלות פוסטים לפייסבוק כאילו שהיו אחרוני הסליברטאים... אנחנו פה כדי לעשות "שיימינג" ברשת לאותם פולטיקאים שרימו אותנו לפני הבחירות וגנבו לנו את הקול בקלפי. אנחנו נעלה לפה את כל ההבטחות שלהם ונעורר סלידה וגועל בקרב הציבור כלפי אותם פולטיקאים עד מצב שנגרום לפולטיקאים שהיו נערצים להפוך למעוררי בחילה בקרב אותם אלה שהעריצו אותם".

כאמור, נכון להיום מדובר רק בעמוד בפייסבוק. עוד מוקדם לקבוע האם מדובר ביוזמה שתתפוס תאוצה בהמשך כמו שקרה בקיץ 2011 או שמא מדובר במהלך שיגווע כפי שקרה ליוזמות רבות שקמו בפייסבוק או מחוצה לו לפני מחאת קיץ 2011 ולאחריה. מה שבטוח הוא שגם 5 שנים אחרי המחאה יש מי שעדיין מנסה להעיר אותה שוב ושמשבר הדיור ומחירי הדירות הגבוהים יוצרים מצוקה קשה בקרב חלקים גדולים באוכלוסייה.