האם רישיון הוט מובייל מאפשר לה לארח את גולן טלקום?

ייתכן שבמשרד התקשורת לא שמו לב להבדלים בין הרישיונות של המפעילים הוותיקים למפעילים החדשים ולכן לא הוכנס לרישיון הוט מובייל היתר לארח מפעילים חדשים

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

האם הוט מובייל יכולה לארח את חברת גולן טלקום על גבי הרשת שלה? זו אחת השאלות המסקרנות בימים האחרונים שנבחנת בימים אלה במחלקה המשפטית של משרד התקשורת. מומחים משפטיים טוענים כי הרישיון של הוט מובייל וגולן טלקום אינם כוללים התייחסות לשירותי אירוח לגורמים חיצוניים. לא מן הנמנע כי הדבר נובע מטעות או שגיאה שנעשתה בעבר מפני שאיש לא העריך שהוט מובייל או גולן טלקום כשחקניות חדשות שאמורות להקים רשת, יארחו בעצמם מפעילים על גבי הרשת שלהם.

הבעיה התעוררה רק לגבי הרישיונות של הוט וגולן טלקום והיא לא קיימת ברישיונות של המפעילים הוותיקים, שם בפירוש מותר להם לארח מפעילים חיצוניים על הרשת שלהם. בכל רישיון של מפעיל יש רשימת שירותים שמותר לו לספק ונדמה שאצל הוט מובייל שירות אירוח לא מופיע.

גולן טלקום והוט מובייל חתמו על הסכם לפיו גולן טלקום תפעל כמפעיל וירטואלי על גבי הרשת של הוט מובייל. נזכיר כי הוט מובייל שותפה ב-50% ברשת של פרטנר, ומדיניות המשרד היא שחברות עם רשתות מאוחדות חייבות לאפשר לגורמים שלישיים שרוצים לעלות על הרשת שלהם במידה והם מבקשים. אלא שכאמור, הרישיון של הוט מובייל ושל גולן טלקום אינו דומה לרישיון של המפעילים הוותיקים ולכן מתעוררת כאן שאלה משפטית, האם הוט מובייל יכולה בכלל להעלות את גולן טלקום על הרשת שלה.

בינתיים החברות פנו לרשות ההגבלים בבקשה לפטור מהסדר כובל לשיתוף הפעולה ביניהם, ולאחר מכן ישקלו האם להגיש בקשה למשרד התקשורת, כאשר הערכות בשוק הן שהחברות לא יעשו זאת וינסו להסתפק באישור מרשות ההגבלים בלבד. זה אומר שמשרד התקשורת יצטרך לתת את הדעת על כך, במידה והוא לא יידרש לאשר הסכם שימוש של גולן ברשת של הוט מובייל.

במשרד התקשורת אישרו שבדיקה כזאת מתקיימת במחלקה המשפטית ובקרוב יהיו תשובות. מהוט מובייל נמסר: "הוט מובייל פעלה ותמשיך לפעול בהתאם לתנאי הרישיון".