פריז מנסה לפתות בנקאים ששוקלים לעזוב את לונדון

אחד מעוזריו של ראש ממשלת צרפת, מנואל ואל, הסביר: "הצבעת הברקזיט מספקת לנו הזדמנות להראות שצרפת ידידותית לעסקים"

מנואל ואל, אתמול (ד'). "מדינת משטר המס העדיף ביותר באירופה" / צילום: רויטרס
מנואל ואל, אתמול (ד'). "מדינת משטר המס העדיף ביותר באירופה" / צילום: רויטרס

ארבע שנים אחרי שפרנסואה הולנד, מי שנבחר כעבור זמן קצר לנשיאות, הגדיר את "העולם הפיננסי", להגדרתו, כ"אויב האמיתי" שלו, צרפת פורשת שטיח אדום לרגלי הבנקאים. הממשל הסוציאליסטי של הולנד מוביל כעת את קבוצת מדינות האיחוד האירופי שמנסות לפתות בנקאים מקבלי שכר גבוה לעבור מלונדון לקראת מימוש הברקזיט.

אתמול (ד') חשפה ממשלת צרפת סדרה של צ'ופרים למנהלי בנקים שישקלו להפוך את פריז לבסיס החדש שלהם, כולל הקלת מס של עד 50% והיכולת להוציא נכסים זרים מתחשיב מס העושר הצרפתי לשמונה שנים, לעומת חמש שנים כעת. ראש הממשלה, מנואל ואל, אמר בכנס של מנהלי עסקים פיננסיים בפריז שהאמצעים הללו יהפכו את צרפת ל"מדינת משטר המס העדיף ביותר באירופה" - לצרפתים ששבים לארצם ולמנהלים זרים. "פריז כמרכז פיננסי היא מה שהופך את צרפת לאטרקטיבית", אמר ואל לקול תשואות ציבור שומעיו.

מסים, משרדים וגני ילדים

השיווק האגרסיבי של הטבות למגזר הפיננסי הוא סיבוב פרסה משנת 2012. אחרי שהולנד הודיע על מס הכנסה שולי זמני של 75%, דייויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, הבטיח "לפרוש שטיח אדום" לבנקאים צרפתים. כאשר שרים צרפתים תקפו את איל הפלדה ההודי לקמי מיטאל על סגירת מפעלי פלדה, בוריס ג'ונסון, אז ראש עיריית לונדון וכיום מראשי מחנה הברקזיט בבריטניה, קרא לצרפתים בצרפתית "בואו ללונדון, חברים שלי!"

כעת הגיע תורה של פריז לפתות בנקאים בלונדון ואת בני משפחותיהם עם סיסמת "ברוכים הבאים לאירופה". מול תחרות מצד פרנקפורט, דבלין, לוקסמבורג ואמסטרדם, ואל החליט לזרז את מאמציו לקדם את פריז, אומרים עוזריו. "אנחנו מודעים לאיתותים השליליים על צרפת שנקלטים לעתים בחו"ל. הצבעת הברקזיט מספקת לנו הזדמנות להראות שצרפת ידידותית לעסקים", אמר אחד מאנשיו של ואל.

אמצעים נוספים של ממשלת צרפת כוללים כתובת טיפול אחת בזרים ובאזרחים שמשתקעים בצרפת לקבלת הנחיות בנושא - ממסים עד שטחי משרד ובתי ספר לילדים. "נפתח כיתות לימוד בינלאומיות ככל שיידרש", אמר ואל. ממשלת צרפת מגבירה את מאמציה לקדם את פריז ואת פרבריה במסגרת התוכנית לאושש את הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה באירופה, עשרה חודשים לפני הבחירות לנשיאות. הולנד הזדרז להזהיר בשבוע שעבר שהסיטי של לונדון לא יוכל לשמור על פעילות סליקה במסחר באירו אחרי עזיבת האיחוד האירופי. אבל ממשלת צרפת, שמודעת למסים הגבוהים יותר שלה על חברות ויחידים, להוטה גם להדגיש את היתרונות האחרים של מעבר לפריז - כמו תשתית באיכות גבוהה, מאגר של בוגרי מכללות וסצינה תרבותית תוססת.

אותו מרכז לטיפול בבעיות של זרים משתקעים יתחיל לפעול בחודש ספטמבר, וכיתות לימוד בינלאומיות נוספות ייפתחו בשנת 2017, אמר ואל. הוא הזכיר גם רפורמות נוספות מהעת האחרונה כאינדיקציה לכך שמדיניות ממשלתו היא פרו-עסקית. למרות שהוא ניצב בפני מורדים בשורות מפלגתו ומחאות אלימות של איגודים, ואל הזכיר לקהל שומעיו שהוא השתמש בצווים מינהליים כדי לכפות רפורמות בשוק העבודה שנועדו לשפר במשהו את גמישות השוק הזה בצרפת. ואל ציין גם שהתוכנית להעניק לחברות הקלות מס ב-40 מיליארד אירו תוארך מעבר לשנת 2017. חברות הזנק יוכלו ליהנות מזיכויי מס מהגדולים באירופה על מחקר ופיתוח, לדבריו. "ואנא מכם, אם תוכלו לומר לעיתונים הבריטיים, שיעור המס של 75% כבר לא קיים", ציין ראש הממשלה הצרפתי.