מפקד מחוז חוף לשעבר חגי דותן הורשע בהטרדה מינית

זאת, בגין הטרדת שוטרות שהגישו נגדו תלונה על התבטאויות מיניות שנשמעו לעברן ■ "איך הייתי מת לנשק אותך", אמר לאחת מפקודותיו ■ בין אפשרויות הענישה - מתן קנס, הורדה בדרגה ופגיעה בפנסיה

חגי דותן - מפקד מחוז חוף במשטרה / צילום: מתוך אתר המשטרה
חגי דותן - מפקד מחוז חוף במשטרה / צילום: מתוך אתר המשטרה

ניצב (בדימוס) חגי דותן הורשע היום (ה') בהטרדה מינית בבית הדין למשמעת של המשטרה, ובהתנהגות שאינה הולמת שוטר או שיש בה כדי לפגוע בתדמית המשטרה. זאת, בהמשך להסדר הטיעון שנחתם עימו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). כמו כן התקיים היום שלב הטיעונים לעונש וגזר הדין יינתן במועד מאוחר יותר.

בכתב האישום המשמעתי שהוגש נגד דותן במארס האחרון נכללו שישה מקרים שלגביהם התלוננו ארבע שוטרות, חציים של הטרדה מינית וחציים של התנהגות שאינה הולמת שוטר, משום שקיים מערכות יחסים עם שוטרות. בין אפשרויות הענישה נמצא קנס, הורדה בדרגה ופגיעה בפנסיה.

מח"ש החליטה בפברואר האחרון לסגור את התיק הפלילי נגד דותן, והוא מצדו הודה כי הטריד מינית שוטרות שהיו כפופות לו ואף קיים עם אחת מהן קשר מיני. סנגורו של דותן הגיע להסדר זה עם מח"ש ועם פרקליט המדינה שי ניצן, ובו גם נקבע כי דותן יועמד לדין משמעתי בלבד בגין התנהגות שאינה הולמת שוטר ובגין הטרדה מינית, ואף יודח מהמשטרה - אף שפרש ממנה לאחר התפוצצות הפרשה.

לפי כתב האישום המשמעתי, המעשים בעלי האופי המיני החלו בעת שקיבל את דרגת הניצב בשנת 2009. בין היתר, עולה כי בשנת 2012 הגיע דותן לתחנה, בעת ששימש מפקד מחוז חוף, נכנס למשרדה של השוטרת המתלוננת שעליה פיקד בעת שהייתה לבדה, סגר את הדלת למחצה ושוחח עמה על בגידות בני זוג. נכתב כי היא בתגובה אמרה "אני נשואה", והסבירה שלא נוח לה לעסוק בנושא.

לאחר זמן מה, כך תואר בכתב האישום, נכנס דותן לשירותים המצויים בתחנה בסמוך למשרדו. כאשר יצא מהשירותים, ביקש משוטרת שתחת פיקודו להביא לו נייר לניגוב הידיים משירותי הנשים. לפי הכתוב, המתלוננת מילאה את בקשתו מפני שהיה מפקדה, וכשעשתה כן אמר לה דותן: "וואי, איך הייתי מת לנשק אותך". בתגובה, עזבה את המקום ופנתה אל המשרד.

מתלוננת נוספת שהוזכרה בכתב האישום טענה כי בשנת 2013, כשהגיע דותן לתחנה במסגרת תפקידו, הבחין כי מתנדב מבוגר מנשק לשלום את החוקרת על לחיה. דותן, כך לפי האישומים, התקרב אליה ולחש באוזנה: "אם הייתי פנסיונר, גם אני הייתי מקבל נשיקה".

עוד אירוע שבו היו מעורבים דותן והחוקרת התרחש במהלך יום ספורט מחוזי. לפי כתב האישום, יצאה החוקרת לריצה יחד עם חברתה, גם היא שוטרת. כאשר הבחין בהן דותן הוא הצטרף אליהן וביקש מאחד הצלמים לצלם אותם יחד. נכתב כי בהמשך שוחח דותן עם החוקרת בטלפון, ביקש ממנה שתעביר אליו את התמונות והזמין אותה ללשכתו. "בזכותך קיבלתי מחמאות על התמונות", כתב לה לכאורה דותן בהודעות בוואטסאפ.


"הכי טוב הומואים, לא צריך לשכב איתם"

אירוע שלישי שבו היו מעורבים השניים לפי האישומים התרחש בערב הצדעה למשטרת ישראל , שהתקיים לאחר ששבה משהייה בארצות הברית. כאשר דותן ניגש אליה, הוא שאל אותה מה היו מעשיה בארצות הברית, והיא סירבה לענות. כמה ימים לאחר מכן, לפי כתב האישום, כשיצאה המתלוננת מחדר האוכל משך אותה דותן בידה למסדרון ושאל אותה עם מי הייתה בחופשה. המתלוננת השיבה כי הייתה עם ידיד שלה, שהוא הומו. בתגובה אמר לכאורה: "הכי טוב הומואים, לא צריך לשכב איתם".

אישום נוסף מתייחס למזכירה באחת התחנות במחוז חוף. לפי כתב האישום, בשנת 2011 הגיע דותן לסיור בתחנה שבה היא משרתת. בסיום הדיונים שהתקיימו באותו יום, נשק דותן על לחיין של כמה קצינות. לאחר מכן, לפי כתב האישום, ניגש למתלוננת, נישק אותה על לחייה ואמר לה: "את מבינה שלא יכולתי לעשות את זה ליד כולם?". בנוסף לכך הוזכר קידומה של קצינה, שדותן היה מעורב בו בעת שהיה מצוי בקשר אינטימי עמה.

עו"ד ליאור אפשטיין המייצג את דותן מסר לאחר הגשת כתב האישום כי "מיד בתחילת החקירה מסר ניצב דותן לחוקריו כי לאורך שנות שירותו הארוך בהחלט קרו מקרים מצערים אחדים, שבהם פנה באופן מילולי לא נבון ולא ראוי לפקודות שלו. כל שאר החשדות היו עלילה ונותרו עלילה. התיק הפלילי נסגר והאירועים המתוארים בכתב האישום המשמעתי, שנוסחו מוסכם והוא על דעת ההגנה, אינם חסרי משמעות אך מנותקים לחלוטין מעולם עבירות המין ושאט הנפש שבצהלה כל כך גדולה ניסו לשייך לניצב דותן. על עבירות המשמעת שבהן מודה ניצב דותן הוא לקח אחריות החל מהיום הראשון בחקירה, ובית הדין המשמעתי ישקלל העונש הראוי והנכון".