22 חודשי מאסר למתווך הנדל"ן שעקץ את פיני גרשון ואחרים

משה עזרא הורשע כי עקץ את מאמן הכדורסל פיני גרשון ואנשים נוספים בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל ■ כמו כן הוטל עליו לשלם פיצוי בסך חצי מיליון שקל למתלוננים נגדו

משה עזרא / צילום: שלומי בוצ`צ`ו
משה עזרא / צילום: שלומי בוצ`צ`ו

שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, הדסה נאור, גזרה היום (א') 22 חודשי מאסר בפועל על מתווך הנדל"ן משה עזרא (54), שהורשע כי עקץ את מאמן הכדורסל פיני גרשון ואנשים נוספים בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל. כמו כן הוטל על עזרא לשלם פיצוי בסך חצי מיליון שקל למתלוננים נגדו.

עזרא הורשע, במסגרת הסדר טיעון, כי הציג בפני גרשון והמתלוננים הנוספים מצגים כוזבים, לפיהם באפשרותו - במסגרת עיסוקו כמתווך דירות מורשה ובעל משרד בחברת תיווך שעבד גם כאיש מכירות עצמאי באתרי בנייה שונים השייכים לחברת האחים דוניץ - למכור להם נכסי נדל"ן. כתוצאה מהמצגים הכוזבים הפקידו המתלוננים בידי עזרא צ'קים בסכום כולל של כ-3 מיליון שקל, אשר את חלקם הפקיד עזרא בחשבונו ואת חלקם האחר העביר לצדדים שלישיים, שהיו בעלי חוב שלו.

על יסוד הודאתו במסגרת הסדר טיעון הורשע עזרא בביצוע 3 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במירמה, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף.

בכתב האישום שהוגש נגד עזרא ב-2013 נטען, בין היתר, כי הוא מכר באופן פיקטיבי את אותה דירה בבת-ים למאמן מכבי תל-אביב בכדורסל לשעבר פיני גרשון, לכוכב הקבוצה לשעבר מורן רוט ולאדם נוסף בשם אריה אייבי, זאת למרות שהדירה מעולם לא הייתה בבעלותו.

לפי כתב האישום, בדרך זו הוציא עזרא במירמה מיליוני שקלים מגרשון, רוט ומאייבי באמצעות מצגי-שווא, כאילו הוא מוכר להם את הדירה בבת-ים וכן דירות בראשון-לציון ובפתח-תקווה.

לפי הנטען, "ב-5 בינואר 2012 פנה עזרא לגרשון והציג בפניו מצג כוזב, לפיו ניתנה לו ביחד עם עובדים נוספים של האחים דוניץ אופציה לרכישת זכויות בשליש דירה בפרויקט של החברה בשכונת נווה-גן בפתח-תקווה".

לדברי הפרקליטות, עזרא הציג בפני גרשון מצג-שווא, לפיו על-מנת לרכוש את האופציה עליו לשלם 425 אלף שקל לאחים דוניץ. "עזרא עשה כן ביודעו כי מעולם לא ניתנה לו על-ידי האחים דוניץ האופציה לזכויות", נטען.

בהמשך, נטען, השתכנע גרשון והעביר לידיו של עזרא 425 אלף שקל. כדי להמשיך ולקבל מידיו של גרשון כספים, זייף עזרא חוזה והציג בפניו מצג-שווא כאילו הזכויות בדירה נרשמו על שמו, תוך שימוש בחוזה מכר אמיתי לרכישת דירה בשכונה.

"הנאשם זייף את החוזה בכך שמחק את פרטי רוכש הדירה האמיתי ותחת זאת רשם את שמו... את החוזה המזויף מסר עזרא לידיו של גרשון", נטען באישום.

הפרקליטות טענה כי עזרא, שראה שהוא מצליח להוציא כספים מגרשון, לא הסתפק בכך, וביוני 2012 שכנע אותו לרכוש דירה ברחוב כצנלסון בראשון-לציון תמורת 830 אלף שקל. זאת, למרות שבכתובת אותה מסר לגרשון כלל לא עמדה דירה למכירה, אלא נמצאים בה משרדי האחים דוניץ. גם הפעם, לפי כתב האישום, נפל גרשון קורבן למעלליו של עזרא, ולשם רכישת הדירה העביר לו 830 אלף שקל.

"תחת שימוש בכספים שהעביר לידיו גרשון לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן, פרט עזרא את הצ'קים בחשבונות הבנק שלו ושל החברה ובצ'יינג'ים, וזאת ללא הסכמתו של פיני גרשון", נטען.

עזרא טען להגנתו כי הוא נקלע לביצוע העבירות לאחר כ-17 שנה בהם ניהל עסק עצמאי כבעלים ומנכ"לים של משרד תיווך, בעקבות הסתבכות כלכלית שנבעה מרצונו להקים עסק חדש שכשל שלצורך הקמתו וניהולו נטל הלוואות גם בשוק האפור. הוא ציין כי על רקע זה נרדף ואוים על-ידי גורמים בשוק האפור.

בגזר הדין כתבה השופטת כי "אין ולא יכולה להיות מחלוקת לגבי הערכים החברתיים המוגנים שנפגעו כתוצאה ממעשי הנאשם. מדובר בפגיעה בקניינו של אדם, פגיעה באמון, כשכל אלה נמצאים במדרג הגבוה של החומרה".

לדבריה, גם נסיבות ביצוע העבירה על-ידי עזרא הן חמורות, שכן הוא ניצל את היכרותו ואת יחסי האמון עם המתלוננים על-מנת להוציא מהם במירמה סכום כסף כולל של 3 מיליון שקל, כאמור.

בבואה לקבוע את העונש, השופטת לקחה בחשבון לטובתו של עזרא כי מדובר בנאשם נעדר הרשעות קודמות, הנוטל אחריות מלאה על ביצוען של העבירות ומביע צער וחרטה על הפגיעה במתלוננים, כשברצונו לפצות את הנפגעים מהכספים שהוא מתעתד לקבל מעבודתו כיום כאיש מכירות בחברת נדל"ן. 

"בבואי לשקלל את הנסיבות לחומרא ולקולא, אני קובעת כי יש באלה שצוינו לעיל כדי למקם את עונשו של עזרא סמוך לרף התחתון של רמת הענישה, ששיקול השיקום נלקח בחשבון על-ידי רק כנסיבה בתוך מתחם הענישה, כשלנגד עיניי העקרונות של גמול והרתעה הגוברים על שיקול השיקום".

השופטת גם נעתרה לבקשתו של עזרא לעכב את ריצוי עונש המאסר עד תחילת ינואר 2017, כדי לאפשר לו לסיים את פרויקט הבנייה ולעמוד בתשלום חצוי השני של הפיצוי למתלוננים נגדו.