מי זה גידי אורשר?

אורשר הוא עוד אזרח שמקשקש פוסטים. זה שווה תגובות כל-כך רגשיות?

גידי אורשר/ צילום: תמר מצפי
גידי אורשר/ צילום: תמר מצפי

גידי אורשר כתב פוסט גזעני, מכוער, מיותר, מטופש. הכול נכון. אבל האם זו סיבה לסערה לאומית? להודעות מטעם שרים כאלה ואחרים, אפילו ראש הממשלה?

אורשר הוא מבקר קולנוע. זה לא בדיוק עושה אותו לאיש ציבור או אפילו לעיתונאי בעל משקל. מה זה כל-כך משנה אם הוא חושב כך או אחרת? למה זה כל-כך מתסיס אנשי ציבור?

הסתה "מובנת"

הפוליטיקאים שבחרו לצאת בחירוף-נפש נגד אורשר לא עשו זאת מאהבת המזרחיים, אלא כמובן מאהבת עצמם. נוצר אצלנו מצב שבו אם אתה לא מגנה התבטאויות כאלה - אתה גזען, ויש ציבור שעלול לבוא אתך חשבון ביום פקודה. לכן, התגובות על דברי הבל, כמו של אורשר, לפעמים יותר מתלהמות ואפילו גזעניות מאלה של גורמי התגובה.

כבר לא נעים, אפילו משעמם, להזכיר בהקשר זה את השרה מירי רגב. ידוע וברור שהיא בנתה את הקריירה הפוליטית שלה על העניין הזה של טענה על קיפוח המזרחיים. במקרים כאלה התגובות המתלהמות שלה "מובנות".

"אז הוא אמר"

אבל ראש הממשלה? מה לו ולמבקר הקולנוע או כל אדם אחר? אי-אפשר לגמור את הענין ב"אז הוא אמר"? חייבים להגיב לכל פוסטאי? מה גם שהעולם מלא עכשיו בהוגי דעות ברשת, שכדאי להתייחס אל הדברים בהומור. כל-כך קשה? האם יותר קל להתרגז ולכעוס - ועוד על מי - על גידי אורשר?

אני לא רוצה לפגוע בכבודו של העיתונאי, אבל הוא בוודאי יסכים אתי שאינו נמנה עם המשפיעים הגדולים על דעת הקהל; הוא בוודאי לא איש ציבור חשוב. הוא עוד אזרח שמקשקש פוסטים. לא ממש שווה התיחסויות כל-כך רגשיות.

חוץ מזה, נדמה לי שיש פה עניין של חופש הביטוי, או שהמצב הזה הוא חד-צדדי? בשורה התחתונה: רבותיי הציבור, אל תקשיבו לפוליטיקאים, כי בגדול הם לא מקשיבים לכם אלא רק לעצמם.

 

מות המטדור

"המטדור המפורסם ויקטור באריו, שופד למוות בזירה על-ידי שור, בעוד אשתו והקהל צופים במחזה האימים" (מן העיתונות). מצער? ובכן, לא אותי. האיש הזה, המטדור, הפך רצח שוורים חסרי ישע למקצוע, לפרנסה שלו. והספרדים מריעים לגיבור הגדול המתעלל בשור שאינו יכול להגן על עצמו כראוי. הדרך היחידה של השור להגן על עצמו זה לפגוע במטדור, להוציא אותו מכלל פעולה.

לכן, כשהשור עושה זאת, קשה להצטער על כך. פחות אדם המתעלל ורוצח חיות לשם תענוג ופרנסה. זה בהחלט חזיון אימים לראות שור הורג מטדור, אבל זה לא פחות מזעזע לראות מטדור הורג שור מסכן.