מוכרים סטארט-אפ? רשות המסים מפחיתה המיסוי על אקזיטים

חוזר של רשות המסים קובע: מייסדי חברות המוכרים את מניותיהם בחברתם וממשיכים לעבוד בה ימוסו ב-30% בלבד על מכירת המניות - ולא ב-50%

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

רשות המסים ממשיכה לעשות סדר בתחום מיסוי האקזיטים: בהמשך להודעה שפרסמה הרשות באפריל השנה, לפיה במקרה בו מייסדי חברות מוכרים את מניותיהם בחברתם (מבצעים אקזיט) אך ממשיכים לעבוד בה הם ימוסו ב-25%-30% בלבד על מכירת המניות (ולא בכ-50% מס), מפרסמת הרשות הבוקר (ג'), טיוטת חוזר מקצועי הדן בהתייחסות רשות המסים למנגנוני שימור ומגבלות המושתים על מייסדים ועובדי מפתח, ומקבע מס מופחת לטובת האקזיטים. החוזר קובע כי על אף שבהתאם למנגנונים אלה המייסדים ממשיכים לעבוד בחברה, התמורה בגין מכירת המניות תמוסה כרווח הון

החלטות רשות המסים מתפרסמות לאחר תקופה בה שרר חוסר ודאות ביחס לאופן מיסוי מכירת מניות בחברות סטארט-אפ, בין היתר לאור פסיקות שונות של בתי המשפט, לפיהן תשלומים שונים ששולמו לעובדים במסגרת ביצוע אקזיטים מהווים הכנסת עבודה ולא רווח הון, שהמיסוי עליו מופחת. 

בהודעת הרשות בנוגע לטיוטת החוזר צוין כי "בשנים האחרונות מנגנונים המשמשים לחיזוק הקשר בין המייסדים/עובדי מפתח של חברות הזנק, ביניהם ובין החברות עצמן, ו/או ביניהם ובין משקיעים, הפכו לנפוצים יותר ויותר בתעשייה. המכנה המשותף של מנגנונים אלה הוא הסכמת המייסדים ועובדי המפתח להחיל על עצמם מגבלות בקשר עם בעלותם על מניותיהם בחברה או על זכאותם לקבל תמורה בגין מכירת מניותיהם בחברה, וזאת לשם העצמת הקשר בינם לבין החברה והבטחת מעורבותם הפעילה בחברה במהלך תקופת המגבלות".

החוזר המקצועי מתייחס לשני מנגנונים: הראשון - מנגנון ה-REVERSE VESTING. מדובר במנגנון המקובל בדרך-כלל בעת רכישת מניות חברת היי-טק על-ידי משקיע, לפיו מוגבלת האפשרות לעשות שימוש במניות קיימות שהוקצו בעבר למייסדים או לעובדי מפתח, ובכך מבטיח את המשך עבודתם בחברה, כאשר מגבלה זו משתחררת בהדרגתיות לאורך מספר שנים או בעת ייסוד חברה חדשה; השני - מנגנון ה-HOLD BACK. המנגנון במהותו קובע כי חלק מהתמורה לבעלי מניות מסוימים של החברה הנמכרת ישולם בכפוף להמשך העסקתם בחברה לאחר הרכישה, ובכך יבטיח את הישארותם של אנשי מפתח בחברה (כגון מייסדים) ולא יפגע בערך הרכישה עצמה. 

כאמור, באפריל השנה פרסמה הרשות התייחסות ראשונה למנגנון ה-HOLD BACK, בה צוין כי במסגרת פעולות רשות המסים לסיוע וקידום הקלות במיזוגים ורכישות של חברות היי-טק, החליטה המחלקה המקצועית ברשות המסים על החלת מיסוי מופחת על תמורה מותנית מסוג HOLD BACK בעסקאות מכירת מניות בחברות - מנגנון הנפוץ מאוד בעסקאות של חברות היי-טק. 

החלטת המיסוי הבהירה כי בכפוף לתנאים מסוימים, לא יחול שינוי באופן המיסוי של בעלי המניות בשל יישום מנגנון זה, והוא ייוותר הוני ולא ייחשב כהכנסת עבודה; דהיינו, מכירת המניות תמוסה בשיעור של 25% בלבד (או 30% אם מדובר בבעל מניות מהותי), במקום בשיעור מס שולי בשיעור של 48%-50% (במקרה שיחול מס יסף). 

כעת, על-פי החוזר המקצועי המתפרסם היום (ג') להערות הציבור והלשכות המקצועיות, בכפוף לתנאים מסוימים, המיסוי שיושת על בעלי המניות בשל יישום המנגנונים אליהם הוא מתייחס - גם מנגנון ה-EVERSE VESTING וגם מנגנון ה-HOLD BACK - יהיה הוני ולא ייחשב כהכנסת עבודה. כך, תמורה המתקבלת בשל מכירת מניות תמוסה בשיעור של 30% בלבד (אם מדובר בבעל מניות מהותי), ולא בשיעור המס השולי.

לדברי מנהל רשות המסים, משה אשר, "פרשנות זו של הכלים המקובלים בעסקאות היי-טק נועדה להבטיח ודאות מיסויית בעסקאות בענף התורם לצמיחה במדינת ישראל ולחדשנות. פרשנות זו מצטרפת לפעולות נוספות שביצעה הרשות על-מנת לעודד מגזר זה, ביניהן שינויי חקיקה הקשורים להטבות מס לאנג'לים המשקיעים בחברות הזנק וקידום חקיקה שתקל משמעותית על מיזוגים ורכישות בתחום". 

לדברי עו"ד הנרייט פוקס, שותפה במחלקת המיסוי הבינלאומי בפרל-כהן, "אנחנו נתקלים בתדירות רבה בהשקעות ובמכירות של מניות של חברות היי-טק, וחוסר הוודאות בתחום שהיה עד כה ייצר קושי על העסקאות ועל שיעורי המס שבעלי עניין המעורבים בעסקה, היו משלמים כשהם מכרו את מניותיהם בחברה. ידוע כי משקיעים, בין אם זרים או ישראלים, מעריכים וזקוקים לוודאות מיסויית, יותר מאשר שיעור מס יחסית נמוך. יוזמת רשות המסים עושה כעת צעד כדי לחזק את רצון המשקיעים להישאר בחברה ולהיות מעורבים בכל הנעשה בה".