המולטי-מיליונרית בת ה-30 שעשתה אקזיט ל-ebay מדברת

לפני 3 שנים, ד"ר קירה רדינסקי, מייסדת SalesPredict הישראלית, יצאה נגד תרבות האקזיטים ■ עכשיו היא מכרה לאיביי את SalesPredict תמורת כ-40 מ' ד', כשחלקה הוא עשרות מיליוני שקלים

קירה רדינסקי / צילום: גל חרמוני
קירה רדינסקי / צילום: גל חרמוני

"אני לא אוהבת חברות שנמכרות. המטרה שלנו כישראלים זה לבנות חברות משמעותיות בארץ, לא לעשות אקזיטים. מה הקטע? אז אתה עושה מלא כסף, ואז? הפכנו להיות היי-טק אאוטסורסינג. נותנים לנו לפתח טכנולוגיות ואז קונים אותנו. אני לא מאמינה בזה. צריך שגם לנו יהיה צ'ק פוינט ואמדוקס... הייתי רוצה לצאת להנפקה, לא להימכר למשקיעים כי אז את חברה ציבורית, וממשיכה עם החזון שלך. את לא עוברת להיות סגן נשיא, והחלום שלך הופך למשהו קטן בחברה גדולה... אם הייתי רוצה רק לעשות כסף, הייתי לוקחת את הידע שיש לי כדי לצפות את הבורסה, וזהו. זה לא עושה לי את זה. כל עוד אני בעלת השליטה, אשאף שנגיע לשינויים משמעותיים. להיות בינוני זה אותו דבר בעיניי כמו להיכשל".

על הציטוטים הדי חדים הללו חתומה ד"ר קירה רדינסקי, רק בת 30, יזמית היי-טק ישראלית, במסגרת ראיון מיוחד שנתנה ל"ליידי גלובס" לפני 3 שנים, זמן קצר אחרי שהקימה את החברה הראשונה שלה, SalesPredict.

רדינסקי הייתה אז בת 27 והחלה למצב עצמה כאחת החוקרות הטכנולוגיות הצעירות המבטיחות בעולם. עכשיו היא מספקת קבלה נוספת על יכולותיה החריגות, אך מעט סותרת את קירה ה"צעירה" יותר. איביי (eBay), החברה והמסחר הקמעונאי, רוכשת את SalesPredict תמורת סכום מוערך של 40 מיליון דולר, וזאת אחרי שהושקעו בה רק 5.6 מיליון דולר - דהיינו החזר של 7-8 "על הכסף".

 

עבור איביי מדובר ברכישה הישראלית החמישית תוך עשור, הרבה פחות מהקצב של סיסקו או אינטל: ב-2005 רכשה את shooping.com תמורת 634 מיליון דולר; ב-2008 את Fraud Sciences תמורת 169 מיליון דולר; וב-2011 את מג'נטו תמורת 74 מיליון דולר ואת The Gifts Project תמורת 20 מיליון דולר. איביי נסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 29 מיליארד דולר.

SalesPredict פיתחה מערכת לאיתור תבניות ודפוסי סיבתיות לפיהן ניתן לחזות אירועים, התנהגות צרכנית, העדפות קנייה ולשפר שיעורי המרה לקנייה. רדינסקי והמייסד השני שלה, ירון זכאי-אור, הקימו אותה על רקע חזונה של רדינסקי להשתמש בטכנולוגיה, בינה מלאכותית ליתר דיוק, כדי לחזות את העתיד, פשוטו כמשמעו.

רדינסקי התחילה תואר ראשון במדעי המחשב בטכניון בגיל 15 וסיימה כמצטיינת נשיא ובמקביל החלה ללמוד תואר שני שבמהלכו שירתה בצבא ובקבע כמתכנתת בחיל המודיעין. לפני השלמת התואר השני התבקשה להתחיל את הדוקטורט. עוד לפני גיל 20 החלה לחקור את ניבוי העתיד. "יש מעט מאוד הזדמנויות לעשות דברים בעלי ערך בחיים, ואני לא רוצה לפספס. אחרת זה כמו למות לפני שחיית. חיים רגילים זה לחכות לסוף. זה לא החיים שלי. אני רוצה שייכתב על המצבה שלי 'קירה שינתה משהו בעולם'. זה מה שאני רוצה שיזכרו ממני ושיישאר אחריי", אמרה באותו ראיון ל"גלובס".

עכשיו, בכל אופן, יזכרו גם שרדינסקי עשתה אקזיט והעשירה את חשבון העו"ש שלה. לפי רשם החברות, לה ולזכאי-אור יש 16% מהון החברה, ולפי שווי עסקה של 40 מיליון דולר זה אומר שכל אחד יקבל בערך 6 מיליון דולר, 25 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס) - ממש לא רע כשאתה בן 30. זכאי-אור כבר סגר את העשור החמישי שלו. מרשימת בעלי המניות בחברה (ראו טבלה) עולה כי השקיעו בה לא מעט אנשים פרטים, אפילו אם בסכומים נמוכים פר משקיע.

כאמור, המייסד השני של החברה, שלו שיעור החזקה זהה לזה רדינסקי, הוא ירון זכאי-אור, שמכהן כמנכ"ל והחזיק בעברו במשרות שונות של ניהול מוצר ב-Kontera, מיקרוסופט ו-Quiver. זכאי-אור ציין בהודעת החברה כי "עם יותר מ-900 מיליון פריטים הרשומים באיביי, יש לנו הזדמנות עצומה להשתמש בניסיוננו בלמידת מכונה ואנליטיקה חיזויית ולסייע לאיביי לזהות מאפייני מוצרים חשובים העשויים להשפיע על מחיר המוצר. אנחנו נעבוד עם כלל צוות חטיבת הנתונים המובנים של איביי במטרה לצייד את המוכרים שלה במידע על ערך הפריטים שבסופו של דבר יגדיל את שיעור ההמרה למכירות".

"זה מה שרצינו"

היא רק בת 30, מתגוררת בזיכרון יעקב, וכשתפסנו אותה בשעות הבוקר המוקדמות לשיחה טלפונית היא עשתה את דרכה למרכז כדי להתראיין בתוכניות הבוקר ברדיו ובטלוויזיה. ואפשר להבין למה. אישה, צעירה, מאוד מוכשרת, שעשתה אקזיט. ברור שירצו לראיין אותה, אפילו שהאקזיט - במונחי שוק הטק המקומי - אינו גדול.

- דיברת בעבר על כך שאת מעדיפה לא למכור את החברה. מה השתנה? למה כן למכור עכשיו?

"אני לא יכולה לענות על ה'עכשיו' כי זה תהליך עסקי, ואף פעם אי אפשר לצפות את ה'עכשיו'. אנחנו הרי מתעסקים בצפי של מכירות וכדומה... כשהקמנו את החברה החלום שלנו היה לעשות שינוי בדרך שבה הכלכלה מתנהלת. תמיד אמרתי לעובדי SalesPredict שזוכה פרס נובל בכלכלה חושב על היפותזה כלכלית אחת ובודק אותה לאורך הרבה מאוד זמן, ואולי אם נתאמץ מספיק חזק - כלומר נפתח מערכת שחושבת על אלפי היפותזות כלכליות בשנייה, אז היא תהיה ממש טובה. וכך התחלנו ועכשיו, דרך המכירה לאיביי, אנחנו יכולים לקפוץ ל-Scale (קנה מידה, ט.צ.) של מיליונים. זו הגשמת חלום! וזו הסיבה למכירה. פשוט היה חיבור מדהים בינינו לבין איביי. זה מה שרצינו".

- באותו ראיון ל"גלובס" יצאת נגד תרבות האקזיטים. שינית את דעתך?

"אני כן חושבת שרק לעשות אקזיטים ולא לנסות לבנות חברות גדולות - זה לא נכון לנו כחברה. ועדיין, התבגרתי הרבה מאוד בשנים האחרונות והחלטה למכור אינה תלויה רק במייסדים. האמת? בהסתכלות לאחור אני מצטערת שאמרתי את זה בכזו חדות. עכשיו אני חושבת שכל חברה עושה מה שהיא יכולה, וצריך מן הסתם לשאוף להיות חברה גדולה, אך בכל שלב יש את ההחלטה העסקית הכי נכונה לחברה, במיוחד בחברה עסקית. אם כן יש אופציה להצמיח את החברה לממדים מאוד גדולים, אז צריך לנסות. וכן, זה מעציב אותי שלא הפכנו להיות חברה משמעותית וגדולה יותר".

- אז היית יותר תמימה אז?

"לא יודעת אם תמימה... באמת ששאפנו לבנות חברה גדולה ומשמעותית, ודרך המכירה מצאנו להגיע למטרה הזו אבל בקיצור דרך. האקזיט הוא לא המטרה אלא ה- Scaleשנוכל להגיע אליו דרך איביי. אני מקווה שגם אז זה לא התפרש כאילו אני יוצאת נגד תרבות האקזיטים אלא מעודדת את האנשים שיש להם את האומץ לבנות חברות גדולות".

- החזון הראשוני שלך היה לפתח שיטה שתחזה את העתיד, כמו התפרצות של מחלות, התפרצות נגיפית, אלימות ואפילו אחוזי מוות. SalesPredict לא רחוקה מהחזון הזה?

"אני מפרידה בין החזון האישי שלי לחזון של SalesPredict. כשהתחלתי לעסוק בתחום של אנליטיקה חיזויית (Predictive Analytics), כלומר למצוא היפותזות שישנו את העולם, התעמקתי בכמה וכמה אפיקים ואחד מהם היה האפיק הרפואי שבו אני עוסקת עד היום. אני עדיין מדען מבקר בטכניון ובמסגרת עבודתי שם אני עובדת מול קופות ובתי החולים. לא נטשתי את החלום הזה. זה החלום האישי שלי. במקביל, כשהקמנו את SalesPredict התעמקנו בתחזיות יותר כלכליות, וזה המיקוד של החברה. מה גם שזה מרגש לעסוק בהתנהגות כלכלית כי להבין את הכוחות שמניעים את הכלכלה זה קריטי לעולם העסקים".

- לא נטשת את החלום האישי?

"לא, אבל לוקח זמן להגשים אותו. שלב-שלב (צוחקת)..."

עם סגירת העסקה יצטרפו עובדי SalesPredict לחטיבת הנתונים המובנים (Structured Data) של איביי ויעבדו במרכז הפיתוח של האחרונה. זכאי-אור ישמש כמנהל המוצר והטכנולוגיה ורדינסקי תשמש כדירקטורית מדעי נתונים ומדענית ראשית באיביי ישראל. פעילות חטיבת הנתונים המובנים באיביי כוללת 3 יוזמות עיקריות: איסוף נתונים; עיבוד והעשרת נתונים; ויצירת חוויות מוצרים. SalesPredict תתרום לשלב עיבוד והעשרת נתונים ובמיוחד לתובנות הנוגעות למלאי המוצרים.

לדברי עמית מניפז, סגן נשיא ומנכ"ל חטיבת הנתונים המובנים באיביי, "רכישת SalesPredict היא ציון דרך נוסף בתוכניות של איביי ליישם גישות למידה מובילות על מנת ליצור את קטלוג המוצרים ומדריך התמחור המקיף בעולם. עבור הקונים שלנו, הפתרון של SalesPredict יסייע להבין טוב יותר את מאפייני בידול המחירים של מוצרינו ועבור המוכרים שלנו, הוא יסייע לנו ליצור את המודלים החיזויים המסוגלים להגדיר את הסבירות של מכירת מוצר נתון במחיר נתון על פני זמן".

- איפה תהיי ביום שאחרי איביי, אחרי שתסיימי את מחויבותך לעבוד בחברה?

"עכשיו אני אהיה דירקטורית מדעי נתונים ומדענית ראשית באיביי ישראל. זה תהליך סופר אתגרי בשבילי ובשביל החברה. אני רוצה לוודא שהחלום שדיברנו עליו, תחזיות כלכליות, יתגשם. אנחנו ואיביי הולכים להפוך למשהו גדול ומבטיח יחד".

- אין לך תוכניות ליום שאחרי?

"אני אפילו לא יכולה לחשוב על זה. כרגע אנחנו מאוד מתרגשים ורק חושבים How To Make It Happen!".