עיריית ת"א: 50 מ' ש' לרישום נכסים בשכונת התקווה בטאבו

מטרת הפרויקט היא לבצע רישום לנכסים בשכונה, מה שצפוי להעלות את ערכם ולעצור את תופעת חריגות הבנייה וחלוקת הדירות הבלתי חוקית

שכונת התקווה / צילום: תמר מצפי
שכונת התקווה / צילום: תמר מצפי

אחרי שנים של כאוס תכנוני בשכונת התקווה, ל"גלובס" נודע כי בישיבה של מועצת עיריית תל אביב שהתקיימה לאחרונה, הורה מנכ"ל העירייה מנחם לייבה על הקצאת 50 מיליון שקל למהלך שיביא לרישום הנכסים בשכונה על שם הבעלים. המהלך צפוי להימשך חמש שנים, ובסופו יוסדר רישומם של נכסים ומגרשים הפרוסים על פני 450 דונם.

עבור בעלי הנכסים בשכונה, מדובר בבשורה של ממש. בשכונת התקווה קיים קושי לבצע עסקאות נדל"ן ולרכוש דירות, משום שבשכונה לא בוצעה מעולם "פרצלציה", כלומר - חלוקת השטח הנמצא בבעלות דיירים רבים, לחלקות מוגדרות שאותן ניתן לרשום בטאבו.

היעדר היכולת לרשום בעלות על נכסים מוגדרים בטאבו הרתיעה רוכשי דירות ויזמים מלרכוש נכסים בשכונה, ומהווה את אחד החסמים המשמעותיים לפיתוחה. היעדר הרישום של הנכסים בטאבו גם מגביל את היכולת ליטול משכנתא בגין הנכסים, ולפיכך מפחית מערכם. כתוצאה מכך, כבר שנים שמחירי הדירות בשכונת התקווה נמוכים משמעותית ממחירי הדירות ביתר חלקי העיר, לרבות בדרום העיר. יזמים גם נרתעים מרכישת מגרשים לבנייה בשכונה, גם בגלל הכאוס הרישומי וגם בגלל שהיקף זכויות הבנייה אינו ברור.

ביצוע פרצלציה יעודד קביעת זכויות בנייה חדשות בשכונה, יאפשר התחדשות עירונית וחיזוק בניינים מפני רעידות אדמה ולהערכת מומחים ישביח את ערך הנכסים ב-10%-15% לפחות משוויים הנוכחי.

"לנבור בהיסטוריה בשביל למכור דירה"

במרס 2013 חשף "גלובס" כי במסגרת דיוני התקציב של עיריית תל אביב לשנת 2014, הגיש מהנדס העירייה עודד גבולי, בקשה לאישור תקציב מיוחד שייועד לביצוע פרצלציה בשכונה, כך שניתן יהיה לרשום את זכויות הבעלים בטאבו על הנכסים שבבעלותם. "הגיע הזמן לשים קץ לבלגן בשכונה, שבמסגרתו כל מי שמוכר דירה בשכונה נאלץ לנבור בהיסטוריית משפחתו ולהוכיח שהסבתא שלו קנתה את הדירה לפני 50 שנה, בערך כמו שנדרשים להוכיח יהדות ברבנות", אמר אז גבולי. כעת, שלוש שנים לאחר מכן, הורה כאמור מנכ"ל העירייה לתקצב את הפרויקט.

בסיכום הישיבה שהתקיימה בעירייה צוין כי התקציב מיועד לביצוע פרצלציה בנכסים בשכונה שתביא בין היתר לעצירת תופעת הפלישות באזור, חריגות הבנייה הרבות וחלוקת הדירות הלא חוקית. המהלך יתבצע באמצעות עבודה קהילתית עם התושבים, הקצאת נציג לפרויקט בשטח השכונה, שיטפל בפתרונות מותאמים ספציפית לכל מחזיק. לצורך מימוש הפרויקט אף יידרש צוות המורכב ממתכנן, שמאי, איש קהילה, משפטן ונציג הפרויקט בשכונה.

"ביצוע הפרצלציה בשכונת התקווה הינה בעלת משמעות רבה לאזור", נכתב בסיכום הישיבה. עוד צוין כי מסך התקציב העירייה תקצה תחילה 5 מיליון שקל (תב"ר לשנת 2017), ובהמשך ייקבע הסכום שיוקצה בתחילת כל שנה.

המשנה לראש העיר תל אביב ויו"ר הועדה להתחדשות עירונית ארנון גלעדי שנמנה מיוזמי התוכנית, מסר "שכונת התקווה היא אחת השכונות שזקוקות בצורה משמעותית לטיפול יסודי, ופרצלציה היא טיפול יסודי. שאר הדברים, כמו פיתוח והשקעה בשכונה, יגיעו בעקבות הפרצלציה. רישום הנכסים בטאבו על שם הבעלים יביא למעשה לערכים כלכליים אמיתיים בשכונה, שיביאו באופן טבעי להתחדשות עירונית ולמיגור הגורמים השליליים בשכונה. זהו צעד נוסף לקידום השכונות בדרום ומזרח העיר".