גורמים במע' המס: הורדת מס חברות תקל גם עם המרוויחים הגדולים

שר האוצר כחלון אמר כי הורדת המס מיועדת להקל רק עם מעמד הביניים, אך נראה כי גם בעלי שכר גבוה ירוויחו מהם, גם אם כחלון לא התכוון לכך ■ צפו במספרים

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

המהלך להורדת שיעור מס החברות שמקדם שר האוצר משה כחלון יחייב הורדת מדרגת מס ההכנסה לבעלי הכנסות שמעל 41 אלף שקל - כך מעריכים גורמים במערכת המס. שר האוצר הודיע כי השינויים שהוא מתכנן במס ההכנסה מיועדים להקל רק עם מעמד הביניים, אך נראה כי גם בעלי שכר גבוה ירוויחו מהם, גם אם כחלון לא התכוון לכך.

נציין כי בהפחתה הקודמת של מס החברות, מ-26.5% ל-25%, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, החליטה רשות המסים שלא לעדכן למטה את מדרגת המס העליונה, העומדת נכון להיום על 48%.

ואולם עובדה זו רק מחזקת את האפשרות שהפעם לא תהיה לרשות המסים ברירה, והיא תיאלץ להפחית את שיעור המס המרבי בגובה הורדת מס החברות.

בסביבתו של כחלון אמרו כי שיעור ההורדה עדיין לא נקבע, אך לפי הערכות האוצר שוקל להוריד את מס החברות ב-2 נקודות האחוז, מ-25% ל-23%.

לגבי מס ההכנסה שוקלים באוצר 3 חלופות, שהמרכזית שבהן היא להוריד בנקודת אחוז אחת את מדרגות המס הנמוכות ביותר - כך שמדרגת המס על הכנסה שעד לגובה 5,220 שקל לחודש תעמוד על 9% (לעומת 10% כיום); מדרגת המס על הכנסה שבין 5,221 ל-8,920 שקל לחודש תעמוד על 13% (לעומת 14% כיום); ומדרגת המס השלישית, על הכנסה שבין 8,921 ל-13,860 שקל לחודש, תעמוד על 20% (לעומת 21% כיום).

הורדת המדרגות תסייע לבעלי הכנסות גבוהות ובינוניות כאחד, אך באחוזים ייהנו בעלי הכנסות בינוניות מהנחה משמעותית יותר.

שוויון בין המסלולים

אלא שמתברר כי בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר במשק עשויים להיות בכל זאת המרוויחים הגדולים ממהלכי האוצר - בזכות הורדת מס החברות. הורדה משמעותית בשיעור מס החברות תיצור לבעלי הכנסות גבוהות תמריץ להקים חברות ארנק ולקבל את ההכנסה כדיבידנד מהרווח של אותן חברות.

על-מנת למנוע את התמריץ הזה, שומרת רשות המסים על שוויון בין המסלולים, כך שהקמת חברת ארנק אינה מביאה להפחתת המס שמשלם יחיד.

נניח לשם הדוגמה שאדם שכבר הגיע למדרגת המס המרבית עומד לקבל הכנסה נוספת בגובה 1,000 שקל (ראו טבלה). האפשרויות העומדות בפניו הן לשלם מס הכנסה "רגיל" לפי מס שולי של 48% (ואז יישארו לו ביד 520 שקל) או להקים חברה, ולקבל את ההכנסה בצורת דיבידנד.

במקרה כזה תשלם החברה מס חברות על ההכנסה, העומד כיום על 25%, ולאחר מכן ישלם בעל החברה מס הכנסה על הדיבידנד, ששיעורו עומד נכון להיום על 30%. כך יוצא שבסופו של דבר יישארו בידיו 525 שקל - סכום דומה לזה שהיה מקבל אילו היה בוחר לשלם מס הכנסה במסלול הרגיל. 

שיטת המס מונעת עדיפות למסלול חברה
 שיטת המס מונעת עדיפות למסלול חברה

תמריץ חזק

הפחתה של 2% במס החברות תהפוך את מסלול החברה לאטרקטיבי הרבה יותר מהמסלול הרגיל, מה שייצור תמריץ חזק לבעלי ההכנסות הגבוהות להקים חברות ארנק כדי ליצור לעצמם מסלול עוקף מס הכנסה.

בתוך כך נמשכו היום (ג') באוצר הדיונים על המהלכים לעידוד הצמיחה במשק, ובראשם הורדת המסים. מבדיקה נוספת עולה כי בניגוד לפרסום אתמול ב"גלובס", הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי לא הביע עמדה נגד הורדות המסים המתוכננות ואף היה מעורב בהצעה להורדת מס החברות.