צפו: מטוס חדש שעומד לשנות את כל מה שידענו על תעופה

"מטוס המכולה" שמפותח בימים אלה בשווייץ עשוי לשנות לחלוטין את האופן שבו מתבצע מסע אווירי של מטענים ואנשים, ואף עשוי לשלב בין מסע באוויר למסע על הקרקע ■ צפו בווידאו

מטוס מכולה קונספט Clip-Air, שנוע ותובלה ,המכון הפוליטכני שוויץ / צילום: וידאו
מטוס מכולה קונספט Clip-Air, שנוע ותובלה ,המכון הפוליטכני שוויץ / צילום: וידאו

הכירו את "מטוס המכולה", שמתוכנן בימים אלה על ידי המכון הפוליטכני הפדרלי של שווייץ, ה-EPFL, ונועד לשנות לחלוטין את האופן שבו מתבצע מסע אווירי של מטענים ואנשים, ואף משלב בין מסע באוויר למסע על הקרקע.

ההשראה למטוס, שקיבל את השם הזמני "Clip-Air", מגיעה דווקא מהקרקע, מתעשיית שינוע המכולות. הוא מורכב משני אלמנטים מרכזיים: הראשון הוא המרכיב התעופתי הכולל את שלדת המטוס, תא הטייס ומערכת המנועים, והשני הוא המכולות הניתנות לניתוק ולחיבור מחדש לפי הצורך.

העיצוב של המטוס מאפשר העברה של מטען מיחידת תעופה אחת לאחרת באופן יעיל, באופן שחוסך עלויות שינוע. כיוון שהמכולות ניתנות לניתוק ולחיבור מחדש, אין צורך של פריקה של תכולת המכולות לפני העברתן לכלי תחבורה אחר וכך נוצר חיסכון משמעותי בעלויות, בזמן ובמאמצים הכרוכים בכך.

המכולות עצמן יוכלו להיות מועמסות לא רק על מטוסים, אלא גם על משאיות ורכבות, מה שפותח עולם שלם של אפשרויות שינוע והעברת מטען או נוסעים. כיוון שהמכולות יכולות להיות מעוצבות באופן שיתאים גם להעברת נוסעים - לא ירחק היום שבו נוכל לבצע טיסת קונקשן מבלי בכלל לקום מהכיסא. לנוסעים יתאפשר לעלות בנחת על מכולת-נוסעים בתחנה קרקעית, ולעבור מסע שמשלב נסיעות גם בקרקע וגם באוויר - מבלי לעזוב את המכולה בשום שלב.

צוות הפיתוח נחוש בדעתו להשלים את הפרויקט ולפתח מטוס שיוכל לשאת עד שלוש מכולות בו זמנית ולהוביל לפחות 150 נוסעים. אפשרות נוספת שנבדקת בשת"פ עם גורמים בתעשיית התעופה והחלל היא שימוש היא שימוש בדלק ביולוגי, או במימן נוזלי כדלק חלופי.

בינתיים, ב-EPFL עומלים על ייצור אב-טיפוס בקנה מידה קטן של עשרה מטרים שילכוד את דמיונם של חובבי תעופה ומשקיעים פוטנציאליים שאולי יהפכו את החזון הזה למציאות.