מסובכים בחובות בעקבות קנסות? בקרוב תוכלו להקטין אותם

תזכיר חוק שהופץ אמש קובע כי רשות האכיפה והגבייה תצא למבצע להפחתת קנסות פליליים ומינהליים ■ המבצע יחל בנובמבר 2016 ויימשך 4 חודשים

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

קורסים תחת חובות בעקבות קנסות? בקרוב תוכלו להקטין אותם. תזכיר חוק שהפיצה אתמול (ד') שרת המשפטים איילת שקד קובע כי המדינה תצא במבצע להפחתת תוספות הפיגור על קנסות פליליים ומינהליים.

בתזכיר נקבעה הנחה של 40% לפחות מגובה החוב העדכני (בלי פגיעה בקרן החוב), והמבצע יימשך 120 יום, החל מנובמבר 2016 ועד לפברואר 2017. הפעם האחרונה שנעשה מבצע דומה הייתה לפני 15 שנה, בשנת 2001.

בדברי ההסבר לחוק צוין כי מטרת החוק היא לקבוע, כהוראת שעה, הסדרים מיוחדים לגביית קנסות הנגבים על-ידי המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות. זאת, בנוגע לסעיף החוק הקובע כי לקנסות שלא שולמו במועדם תיווסף תוספת פיגור.

המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל) פועל בין היתר לגביית חובות עבור משרדי הממשלה ורשויות השלטון, לרבות דוחות משטרה, קנסות בית משפט לתעבורה וכן קנסות בית משפט בהליך פלילי.

ההסדרים שקובעת הוראת השעה, צוין, "יאפשרו לחייבים בתשלום קנסות לשלם בתקופת תוקפו של חוק זה את הקנסות הפליליים והמינהליים שהושתו עליהם ואשר לא שולמו, אף שננקטו באותם תיקים הליכי גבייה, בהנחה משמעותית של 40% מגובה החוב העדכני. זאת, בלבד שההנחה לא תביא לפגיעה בקרן החוב".

מבצעי גבייה שנעשו ברשות האכיפה והגבייה מעת הקמתה הראו כי כאשר תוספות וריביות שהתווספו על קרן החוב מופחתות, חייבים מעוניינים לסלק את חובם. בדברי ההסבר צוין כי מבצע דומה נערך בשנת 2001, שלמשך תקופה מוגבלת התאפשר לחייבים לשלם קנסות קודמים בשיעורי תוספות פיגורים מופחתים. עם זאת, מטבע הדברים, מבצעים כאלה אינם תכופים, שכן ככלל, רצוי למעט מחריגה מהשיעורים הקבועים בחוק.

"לאור העובדה שחלף זמן רב מאז מבצע תשלום הקנסות הקודם, ומאחר שכיום ישנם חייבים רבים אשר מבצע, כאמור, יוכל לתמרץ אותם לשלם את חובותיהם, מוצע כי תתבצע לתקופה קצובה הפחתה בתוספת הפיגור שהתווספה על הקנס", נכתב בתזכיר החוק.

כמו כן, צוין כי "ממהלך שכזה יצאו נשכרים הן החייבים אשר יוכלו לשלם בתקופת תוקפה של הוראת השעה את חובותיהם, תוך הפחתה בנטל תוספת הפיגור שהתווספה, והן קופת המדינה, שכן צפוי כי בתקופת תוקפה של הוראת השעה, ישולמו חובות שלא שולמו עד כה ושמאמצי הגבייה לגביהם לא נשאו פרי. העיתוי להצעת החוק נובע, בין היתר, מהמצב הכלכלי ומהנטל המוטל על האזרחים, אשר מקשה על פירעון קנסות".

 

שקד: "כל הצדדים יוצאים נשכרים"

החוק יחול על קנסות הנגבים על-ידי המרכז, ולא על קנסות הנגבים על-ידי רשות המסים והרשויות המקומיות. בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד הפנים משנת 2012, יש לעמוד בנוהל מיוחד על-מנת לאשר לרשויות המקומיות מחיקת חובות, ולכן ביקש משרד הפנים שלא להחיל עליהן את החוק באופן גורף.

כמו כן, החוק לא יחול על קנסות הנגבים על-ידי רשות המסים, מהטעם שרשות המסים יזמה במהלך התקופה שחלפה מאז שנת 2001 מבצעי גביה, ביחס לקנסות הנגבים על ידה.

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה על רקע פרסום התזכיר כי "טיפול בחובות צריך להיעשות בצורה היעילה ביותר. חייבים זוכים להנחה משמעותית ולא קורסים תחת נטל החובות והריביות הבלתי נגמרות, והמדינה מקבלת את הכספים המגיעים לה, כך שכל הצדדים יוצאים נשכרים. מדובר בהמשך ישיר למהלך שהובלתי במתן הפטר לחייבים בהוצאה לפועל. אמשיך לדאוג לאזרחים, תוך כדי תביעה למילוי חובותם".

לדברי מנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, "ממהלך שכזה יצאו נשכרים הן החייבים, אשר יוכלו לשלם בתקופת תוקפה של הוראת השעה את חובותיהם תוך הפחתה בנטל תוספת הפיגור שהתווספה; והן קופת המדינה, שכן צפוי כי בתקופת תוקפה של הוראת השעה ישולמו חובות שלא שולמו עד כה ושמאמצי הגבייה לגביהם לא נשאו פרי".