קרן בראשית מממשת רווח בשניב לאחר 6 שנות השקעה

קרן המנוף תמכור את חלקה בשניב, 14.8%, במסגרת הצעת מכר, לצד הנפקה של החברה עצמה

פסח ברנט / צילום: רוני שיצר
פסח ברנט / צילום: רוני שיצר

קצת יותר מ-6 שנים לאחר שקרן המנוף בראשית השקיעה בחברת שניב  תעשיות נייר, העוסקת בייצור נייר גולמי ביתי ומוצרי נייר, היא נערכת עתה להצעת מכר, ולמימוש כלל החזקותיה בחברה ברווח. שניב, שנסחרת כיום לפי שווי של כ-254 מיליון שקל, דיווחה על הסכם שאליו הגיעה עם בראשית, ושנחתם השבוע, ושלפיו קרן המנוף תמכור את מלוא המניות של שניב שמוחזקות על-ידיה (14.8%) במסגרת הצעת מכר, וזאת לצד הנפקה של החברה עצמה של 10% ממניותיה.

בראשית נכנסה לשניב באפריל 2010, כשהשקיעה 15 מיליון שקל תמורת 13.65% ממניות החברה - ששיקפו לשניב שווי של 110 מיליון שקל, תוך שהעמידה לה גם הלוואה של עד 40 מיליון שקל (מחציתה קו אשראי). נוסף על כך הוקצו לקרן אופציות למניות נוספות של שניב. זו הייתה העסקה התשיעית של בראשית. באותה תקופה נסחרה שניב בבורסה לפי שווי של כ-91 מיליון שקל.

שניב, שבשליטת היו"ר והמייסד אברהם ברנט ורעייתו אילנה (הלה), וקרן בראשית, סיכמו כעת כי "כל עוד לא יימכרו כל מניות ההנפקה, המניות שיוזמנו על-ידי הציבור בהצעה יירכשו מתוך מניות ההנפקה ומניות בראשית ביחס קבוע, כך ששני שלישים מהמניות המוזמנות יירכשו ממניות ההנפקה של החברה, והשליש הנותר מהמניות המוזמנות יירכש ממניות בראשית. לאחר השלמת מכירת כל מניות ההנפקה, יירכשו כל המניות המוזמנות ממניות בראשית". המכירה האמורה תתבצע לכל המאוחר עד סוף ספטמבר.

מבחינת שניב, התמורה מהמניות שהיא תציע במסגרת ההצעה תשמש אותה למימון הפעילות העסקית, ובכלל זה להקטנת חוב פיננסי ושיפור יחסי המינוף. בכל מקרה, מבנה ההנפקה ותנאיה טרם אושרו וטרם נקבעו סופית על-ידי החברה.

בראשית היא קרן השקעות פרטית שהוקמה ביוזמת משרד האוצר לאחר משבר 2008, ביחד עם עוד שתי קרנות השקעה אחרות, והיא נסמכת על כספי מדינה וכספי המוסדיים. הקרן היא בבעלות של מני וסרמן, רן גרודצקי, צורי לביא וגבי פרל, והיא החלה לעבוד ב-2009, לאחר שגייסה כ-2 מיליארד שקל מהמוסדיים ומהמדינה.

שניב היא חברה תעשייתית הפועלת בשני תחומי פעילות עיקריים: מוצרי נייר גולמי ומוצרי נייר מוגמרים. החברה היא יצרנית הנייר הביתי השנייה בגודלה בישראל, והיא גם ספקית הפרייבט לייבל המובילה, לדבריה, בתחום מוצרי הנייר המוגמרים. בסוף 2015 הועסקו במפעל החברהבאופקים 283 עובדים.

את שנת 2015 סיימה החברה עם הכנסות של כ-220 מיליון שקל, ורווח נקי של 12 מיליון שקל. לבעלי השליטה בשניב, בני הזוג ברנט, הסכם שיתוף פעולה עם בעל המניות שלום לקס, כשמרבית מניותיהם בחברה משועבדות לבנק. מנכ"ל החברה הינו פסח ברנט, בנם של בעלי השליטה בה.