מנפלאות הלמ"ס

העדכון הנוסף באומדן הצמיחה לרבעון הראשון: נתונים לחוד ומציאות לחוד

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

"נפלאות הלמ"ס נשגבות מבינתנו" אמרו היום באוצר בתגובה לעדכון הנוסף באומדן הצמיחה לרבעון הראשון של השנה. לפני חודשיים נצפה התקף חרדה קל בשורות הכלכלנים כשהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה שהמשק צמח ב-0.8% בלבד ברבעון הראשון, נתון שמשמעותו צמיחה שלילית לנפש.

"העבר עוד לפנינו" כתבנו כאן לפני שבועיים מפיו של עופר קליין הכלכלן הראשי של הראל, שהעריך כי אומדן הצמיחה שפורסם לפני חודש יעודכן שוב למעלה - וצדק. היום התברר כי הרבעון עצמו אולי חלף מזמן, אבל בלוחות האקסל של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חי, בועט וצומח: בתוך חודשיים בלבד העלתה הלמ"ס את קצב צמיחת המשק "אחורה" ביותר מ-0.8% ל-1.7%. יש שיאמרו שהטעות הוא בסך הכול של 0.9 נקודות אחוז, אחרים יעירו ובצדק שמדובר ביותר מ-100%.

לזכותה של הלמ"ס אפשר לומר שטעויות קורות, וודאי בתקופות אי-ודאות כמו הנוכחית. אפשר לומר שגם נתון צמיחה של 1.7%, המעיד על צמיחה אפסית לנפש, הוא לא בדיוק תעודת כבוד למשק ולקברניטיו. ועדיין, לאחר העדכון האחרון נע קצב הצמיחה של המשק בין 2.5% ל-2.7% - רחוק מלהיחשב למיתון.

הטעות של הלמ"ס יכולה להיות נסלחת אם יילמד ממנה הלקח: תהיה זו פזיזות לקבל החלטות כלכליות מהותיות על סמך אומדני הלמ"ס הראשוניים.