עובדים לשעבר באורמת: "הונתה את ארה"ב בכ-137 מיליון דולר"

משרד המשפטים האמריקאי סירב בעבר להתערב בהליך ■ אורמת: "התביעה חסרת כל בסיס"

יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר
יצחק אנג'ל / צילום: איל יצהר

האם אורמת תעשיות עלולה לשלם פיצויים בסך 375 מיליון דולר בשל תביעה של שני עובדים לשעבר, הטוענים כי החברה הונתה את הרשויות בארה"ב - או שכפי שטוענת החברה, לטענות התובעים אין הצדקה?

במסגרת הליך משפטי שנפתח נגד החברה ב-2014, שני עובדים לשעבר באורמת - טינה קלילונג וג'יימי קל - העלו טענות לפיהן החברה ביצעה, לכאורה, פעולות הונאה שהביאו לכך שקיבלהמענקים בהיקף של כ-137 מיליון דולר מממשלת ארה"ב, זאת כחלק מתוכנית תמרוץ של הממשל הקשורה לתחום ייצור האנרגיה.

לפי הדוחות של אורמת, בשנים 2009-2014 היא קיבלה מענקים כחלק מתוכנית התמרוץ של הממשל (ARRA), וכך למשל רק ב-2012 המענק הגיע לכ-119 מיליון דולר.

התביעה מתנהלת לפי מנגנון "qui tam", המאפשר לחושפי שחיתויות לתבוע בשם הממשל על הוצאת כספים שלא כדין ולקבל עד 35% מן הכספים.

אורמת, המנוהלת על-ידי יצחק אנג'ל ונמצאת בשליטת קרן פימי, עוסקת בתחום האנרגיה הגיאותרמית. העובדים-לשעבר עבדו באורמת עד 2012, ופימי נכנסה לגרעין השליטה באורמת בסוף 2011 (אנג'ל מונה לתפקיד המנכ"ל ב-2014). בתחילה גם פימי הייתה בין הנתבעים, אך התובעים מחקו את שמה מהתביעה.

העובדים לשעבר (קלילונג הייתה אחראית על הסכמי רכש ארוכי-טווח, וקל היה אדמיניסטרטור במחלקת הפיתוח העסקי) טענו כי היה להם ידע אישי ישיר על התוכנית להונות לכאורה את הרשויות ולהגיש מידע כוזב כדי לקבל את המענקים. בין היתר הם מתייחסים לתחנת הכוח Brawley שאורמת הקימה בקליפורניה ב-2008 (וקיבלה בגינה מענק של 108 מיליון דולר).

התובעים: "מידע כוזב לרשויות"

לטענתם, אורמת מסרה לרשויות מידע כוזב, לפיו התחנה התחילה לפעול ב-2010, בעוד שלטענתם התחנה פעלה כבר מסוף 2008 ורשמה הכנסות של כ-2.5 מיליון דולר.

נזכיר, עם זאת, כי אורמת נתקלה בקשיים טכניים בתחנה זו ודיווחה עליהם בזמן אמת, כולל הפרשות חשבונאיות בדוחות 2010 בשל דחיית מועד ההפעלה המסחרית. לטענת התובעים, אורמת נקטה פעולות דומות גם בהרחבת תחנת הכוח Puna בהוואי. 

בית המשפט המחוזי בנבאדה דחה באפריל בקשות של שני הצדדים במשפט - את בקשתה של אורמת להליך מקוצר, ואת בקשת התובעים להגיש תשובה נוספת לבית המשפט. לדברי השופט, אין סיבה למנוע מהתובעים להעלות את טענותיהם נגד אורמת, למרות שחתמו על הסכמי פשרה עם החברה בהם ויתרו על זכות זאת.

ההליך המשפטי נמצא כעת בשלב של גילוי תצהירים, שצפוי להסתיים בסוף 2016. 

אורמת התייחסה לנושא בדוחות הכספיים מאז 2014 וכך גם בדוחות הרבעון הראשון השנה, שם העריכה את עלות הפיצויים ב-375 מיליון דולר, וציינה כי משרד המשפטים האמריקאי סירב בעבר להתערב בהליך המשפטי. עוד ציינה אורמת כי היא "מאמינה שיש לה הגנות תקפות על-פי חוק", וכי היא תמשיך להגן על עצמה.

אורמת נסחרת בניו-יורק ובתל-אביב בשווי 2.2 מיליארד דולר.

מאורמת נמסר כי "התביעה חסרת כל בסיס, ולאור זאת בכוונתנו להגן על זכויותינו בכל דרך".