ארדואן דורש עונש מוות למעורבים במרד: "לא לממן מאסר"

בריאיון לרשת CNN אמר הנשיא כי הרחוב הטורקי הוא זה שדורש את גזר הדין החריף, אף שהוא הוצא מהחוק במדינה לפני עשור ■ קנצלרית גרמניה: עונש מוות ימנע מטורקיה להצטרף לאיחוד

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר אמש (שני) בריאיון לרשת CNN כי העם הטורקי דורש את עונש המוות למעורבים בניסיון ההפיכה הצבאית, אף שהוא בוטל לפני עשור במדינה. "הרחוב ביקש את זה", אמר. "העם חושב שהטרוריסטים האלה צריכים למות. למה אני צריך לשמור עליהם ולהאכיל אותם בבתי הכלא במשך שנים? זה מה שהאנשים ברחובות אומרים".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה מוקדם יותר לאפשרות שעונשי מוות יוטלו על המעורבים, והבהירה כי טורקיה לא תוכל להצטרף לאיחוד האירופי אם הדבר יצא לפועל. "עונש מוות לא תואם את האפשרות שאנקרה תצטרף לאיחוד", אמרה, וקראה להשית "ענישה מידתית" על מתכנני ההפיכה.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו דיווחה כי מפקד חיל האוויר לשעבר, אקין אוזטורק, הואשם בבגידה. מוקדם יותר דווח כי הוא הודה בתכנון ההפיכה הצבאית שנכשלה, אבל מאוחר יותר כלי תקשורת אחרים פרסמו כי הוא מכחיש את הדברים בכל תוקף וטוען כי הוא לא יודע מי תכנן את המרד. אוזטורק מכהן במועצה הצבאית העליונה מאז שסיים את תפקידו באוגוסט אשתקד. הוא אף שימש כנספח הצבאי של טורקיה בישראל, בשנים 1998 ו-2000. הוא אחד מ-3,000 קצינים וחיילים שנעצרו על ידי המשטר הטורקי בעקבות ניסיון ההפיכה.

אתמול פורסם כי טורקיה הדיחה כ-8,000 שוטרים ברחבי המדינה, כולל ב איסטנבול ובאנקרה הבירה, בשל מעורבותם בניסיון ההפיכה הכושל. לפי משרד הפנים, כ-9,000 עובדי מדינה פוטרו, בהם גם 30 מושלים. עד כה נעצרו 101 גנרלים - כשליש מתוך צמרת הצבא.

לפי גורם ביטחוני בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, כמה קצינים בכירים שהיו מעורבים בקשר נמלטו מחוץ למדינה. באירופה מזהירים את טורקיה שלא לנצל את כישלון המרד כדי למחוץ את שלטון החוק. אתמול בבוקר פשטו כוחות הביטחון על אקדמיית חיל האוויר באיסטנבול כדי לעצור גורמים נוספים שהיו מעורבים בהפיכה. לצד אלפי השוטרים שהודחו אתמול, עד כה נעצרו כ-3000 חיילים - בהם 101 גנרלים ואדמירלים - ועוד כ-3,000 שופטים ותובעים.

 

לפי דיווחים בכלי תקשורת בטורקיה, אחד מראשי הקשר הוא גנרל מהמט דיסיל, אחיו של סגן יו"ר מפלגת השלטון. דיסיל, כך דווח, הוביל את ניסיון ההפיכה ואיים באקדח על הרמטכ"ל בזמן שהוחזק בן ערובה בידי המורדים ב אנקרה .

כ-300 אזרחים, שוטרים וחיילים נהרגו במהלך התקריות שהתחוללו מאז הכריזו הקושרים על תחילת ההפיכה ביום שישי בערב. על אף שהמרד דוכא כמעט לחלוטין, מטוסי קרב מדגם F-16 החלו לסייר בשמי הבירה אנקרה לבקשת ארדואן.

הנשיא קרא לאזרחים להישאר בכיכרות עד סוף השבוע והבטיח למחוץ את "הווירוס" - תנועתו של המטיף פתהוללה גולן, יריבו השוהה בארצות הברית ומואשם על ידו בתכנון הקשר. גולן, שהיה בעבר בעל בריתו של ארדואן, מכחיש זאת אך אמר כי אם יחליטו הרשויות בארצות הברית להסגירו לטורקיה הוא לא יתנגד. לטענתו, ארדואן ביים את ההפיכה.