ביהמ"ש אישר מכירת השליטה באפי פיתוח ללבייב ב-550 מ' ש'

העסקה תייצר לאפריקה ישראל הפסד-עתק של 2.5 מיליארד שקל וגירעון של 150 מיליון שקל בהון העצמי ■ אפריקה: "העסקה תפחית את פרופיל הסיכון של החברה באופן משמעותי"

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

קבוצת אפריקה ישראל עושה צעד משמעותי בדרך להסדר החוב השני שלה. זאת לאחר שבהליך מהיר אישר הבוקר (ג') בית המשפט המחוזי בתל-אביב את הבקשה הבהולה שהגישה אתמול החברה יחד עם נאמני 3 סדרות האג"ח שלה, למכירת החזקותיה בחברה-הבת אפי פיתוח לבעל השליטה לב לבייב, ללא צורך באישור אסיפת בעלי המניות למהלך.

המכירה כוללת 65% ממניות אפי פיתוח, שברובן (85%) משועבדות כיום לטובת מחזיקי האג"ח, תמורת סכום של 550 מיליון שקל.

אפי פיתוח, הנסחרת בבורסת לונדון, עוסקת עבור אפריקה ישראל בייזום ופיתוח נדל"ן מניב ונדל"ן למגורים ברוסיה. סכום הרכישה משקף לאפי פיתוח שווי של כ-850 מיליון שקל - שווי שהוא כמעט כפול לפי אפריקה ישראל משווי השוק של אפי פיתוח, שהגיבה אתמול (ב') להסדר בקפיצה של כ-17% והמשיכה לטפס גם היום.

עליות שערים חדות רשמו היום גם סדרות האג"ח של אפריקה ישראל בבורסה המקומית, שהגיעו ל-7% בשעות הצהריים. תשואות האיגרות ירדו לכ-22%-24% "בלבד". מניית אפריקה ישראל רשמה ירידות שערים מתונות, אחרי קפיצה של 7% שרשמה אתמול, והחברה נסחרת בשווי של 230 מיליון שקל.

לצד המזומנים שתספק המכירה, היא צפויה לייצר לאפריקה ישראל הפסד-עתק של כ-2.5 מיליארד שקל, ולהפוך את הונה העצמי שלילי, בהיקף של כ-150 מיליון שקל, וזאת לאחר שתצמק אותו ב-1.4 מיליארד שקל.

עוד מציינים באפריקה ישראל כי המהלך יצמצם את סך התחייבויות החברה (מאוחד) בכ-3 מיליארד שקל לכ-14 מיליארד שקל, וכי סך המאזן שלה (מאוחד) יקטן ב-5.6 מיליארד שקל לכ-16 מיליארד שקל.

בדירקטוריון אפריקה ישראל ציינו כי "השלמת המכירה עשויה לסייע בגיבוש הסדר נושים כולל בלוחות זמנים נאותים, באופן שייטיב עם החברה. זאת", לפי הדירקטוריון, "הן לנוכח הסכמת הצדדים לכך שתמורת עסקת המכירה תשמש לביצוע פדיון מוקדם של אג"ח, והן לנוכח העובדה כי לאחר ביצועה של עסקת המכירה, לא תהיה עוד לחברה פעילות מהותית ברוסיה, מה שיפחית את פרופיל הסיכון של החברה באופן משמעותי".

עורכי הדין  אמיר ברטוב, עיינה וקסלר ואיילת ברקוביץ' ממשרד ליפא מאיר, ייצגו את אפריקה ישראל; ועורכי הדין גיא גיסין ורונן גרשט ייצגו את מחזיקי האג"ח.

הרקע לעסקה עם לבייב, לפי אפריקה ישראל, הוא חוסר ההסכמות בין החברה לבין מחזיקי האג"ח בנוגע לתנאי הסדר החוב, והלו"ז הצפוף, המאיים על אפי פיתוח להיפרד מנכסיה הבולטים, ובראשם קניון אפימול במוסקבה. אפי פיתוח עומדת בלב הסדר החוב הנוכחי שמקדמת אפריקה ישראל בשבועות האחרונים, וזאת על רקע הידרדרות מצב הכלכלה ברוסיה, וההשפעה השלילית על שווי נכסיה ועל מצבה של אפריקה ישראל.

הפרידה הצפויה מאפימול, וכן מבניין המשרדים אוזרקובסקיה III ומבית המלון אקווה מארין, עומדת על הפרק בעקבות דרישת הבנק הרוסי הממשלתי VTB להעמיד לפירעון מיידי הלוואה בהיקף של 619 מיליון דולר שהעניק לאפי פיתוח להקמת הקניון ובניין המשרדים - דרישה שהיוותה את יריית הפתיחה להסדר החוב שיצא לדרך באופן רשמי לפני כחודשיים.

כחלופה לדרישת הבנק גובשה עסקת החלפת שלושת הנכסים עם הבנק תמורת ביטול החוב, ובהמשך הציע לבייב ערבות אישית להלוואה בהיקף של 191 מיליון דולר, בניסיון למנוע את הפרידה מהנכסים, אולם התנה אותה בגיבוש הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, שטרם הגיע.

חובה הכולל של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח עומד על כ-3.2 מיליארד שקל ב-3 סדרות, לאחר שהסדר החוב הקודם שלה, שנחתם לפני כ-6 שנים, הפחית לה את היקף החוב הפיננסי נטו ל-2.8 מיליארד שקל בסוף 2010, לעומת 7.4 מיליארד שקל בסוף 2009.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל, מסר כי "עסקה זו מאפשרת לנו לייצר תזרים מזומנים משמעותי לחברה, אשר לא היה כל דרך לייצרו במקרה של ביצוע עסקת ההחלפה שבה הבנק המלווה היה מקבל את הנכסים העיקריים ברוסיה, ובראשם קניון אפימול, ובכך היה מקטין מהאטרקטיביות של נכסי החברה. בכוונתנו להמשיך ולעבוד מול הנציגות על-מנת להשלים את מהלך הסדר החוב של אפריקה ישראל השקעות בהקדם".

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל