קרן פימי בדרך לרכישת גלעם מקיבוץ מענית ב-300 מיליון שקל

גלעם מוחזקת כיום 70% על-ידי הקיבוץ, שנמצא בתהליך הפרטה, ו-30% על-ידי קרן בראשית ■ רכישת החברה לא תכלול את ההחזקה של גלעם בחברת אנזימוטק

ישי דוידי / צילום: תמר מצפי
ישי דוידי / צילום: תמר מצפי

קרן ההשקעות פימי, בראשותו של ישי דוידי, מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת מלוא הבעלות בחברת גלעם מידי קיבוץ מענית וקרן בראשית. ההערכה היא שפימי תשלם כ-300 מיליון שקל תמורת החברה. גלעם מוחזקת כיום 70% על-ידי הקיבוץ, שנמצא בתהליך הפרטה, ו-30% על-ידי קרן בראשית, שנכנסה להשקעה בחברה ב-2010, לאחר שהשקיעה 94 מיליון שקל לפי שווי הגבוה מ-300 מיליון שקל לגלעם. רכישת החברה לא תכלול את ההחזקה של גלעם בחברת אנזימוטק שנסחרת בנאסד"ק, ששוויה היום הוא 40.2 מיליון דולר.

גלעם פעילה בתחום חומרי הגלם - בעיקר לתעשיית המזון. החברה הוותיקה (נוסדה בשנות ה-40) עוסקת בייצור ממתיקים על בסיס פרוקטוז; עמילנים המשמשים הן לתעשיית המזון והן לתעשיות אחרות, כגון נייר (נייר חדרה, חברה אחרת של פימי, היא לקוחה בתחום); כמו כן היא עוסקת במסחר, ומייבאת ומשווקת ללקוחותיה מתעשיית המזון רכיבים נוספים. כ-55% ממכירות החברה הן בישראל והיתר מיועדות ליצוא. היא מעסיקה 270 עובדים, רובם בארץ, ואתרי הייצור שלה הם סמוך לקיבוץ מענית, בספרד ובגרמניה.

גלעם מנוהלת על-ידי ליעד כהן, לשעבר מנכ"ל תנובה, שהצטרף לחברה ב-2015. היקף המכירות של גלעם עומד על כ-450 מיליון שקל לשנה, והיא חברה רווחית, עם שולי EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של כ-10%. היא נחשבת לחברה יציבה, אך בשנים האחרונות לא מציגה צמיחה - וכאן תיכנס פימי לפעולה בניסיון להשביח את החברה ולפתח את מנועי הצמיחה שלה. כך למשל, אחד ממנועי הצמיחה האפשריים הוא לנסות לרכוב על המגמות הצרכניות הנוכחיות בשוק המזון הגלובלי, ולהציע פתרונות בריאים יותר.

לאחרונה הייתה גלעם מעורבת באחד הריקולים הגדולים של תעשיית המזון הישראלית, שבמסגרתו 20 חברות ויצרניות מזון יצאו בקריאות החזרה של מוצרים, בשל חשש לשאריות בוטנים במוצרים שאינם מסומנים ככאלה. אותן חברות השתמשו בתהליך הייצור בתבלין אבקת שום, שעלה חשש שיש בו שאריות אלרגנים לבוטנים, ומי שייצר את התבלין הייתה חברת דגל מקבוצת גלעם. ההערכות הן שהריקול לא השפיע על המו"מ למכירת החברה.

קרן פימי מחזיקה בין היתר בחברות המ-לט, מגל, ריבוליס ועוד. קרן פימי 6, שיצאה לדרך בתחילת השנה, צפויה להשקיע כ-250 מיליון דולר כל שנה בארבע-חמש חברות ישראליות, ולאחרונה דווח על השקעה ראשונה שלה, במנועי בית שמש.