החוק להקמת רשות שוק ההון אושר לקריאה שנייה ושלישית

לפי הצעת החוק, אגף שוק ההון באוצר יהפוך לרשות ממשלתית עצמאית ■ יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ אלי כהן: "צעד חיוני להתפתחות השוק הפיננסי בישראל"

דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור
דורית סלינגר / צילום: אוריה תדמור

ועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו) אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שתהפוך את אגף שוק ההון במשרד האוצר לרשות ממשלתית עצמאית שתיקרא "רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון".

בכפוף לאישורו במליאת הכנסת, ייכנס החוק החדש לתוקף כבר ב-1 בספטמבר 2016, ומי שתעמוד בראש הרשות החדשה בעת הקמתה היא מי שעומדת כיום בראש אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר.

עם זאת, החוק מאפשר לשר הממונה, הוא שר האוצר, לדחות את מועד התחילה במקרה שיסבור כי יש בכך צורך לשם היערכות להפעלת הוראות החוק.

במהלך דיוני הוועדה הוטמעו מספר שינויים בהצעת החוק, בעקבות הערותיהם והצעותיהם של חברי הוועדה והמשתתפים השונים. בין היתר עמדה הוועדה על הצורך לשמור על כוחה של הכנסת וועדת הכספים בפרט כגורם מפקח על החלטות הרשות והממונה העומד בראשה, והרחיבה את השפעתה של הוועדה המייעצת לרשות, זאת במטרה למקסם את ההגנה על כספי האזרחים ולהקטין את מחיר הטעות הגבוה הנובע מריכוז סמכויות רבות בידי גורם אחד.

לאחר אישור ההצעה מסר ח"כ אלי כהן כי "הקמת רשות שוק ההון היא חיונית להתפתחות השוק הפיננסי בישראל. רשות שוק הון עצמאית, לצד בנק ישראל, יסייעו לקידום התחרות בשוק הפיננסי בכלל ובתחום מתן האשראי בפרט. תרומתו של שוק ההון, שכיום היקף נכסיו עולה על היקף הנכסים שמנוהלים על-ידי הבנקים, היא חיונית להגדלת היקף ההשקעות במשק וכפועל יוצא מכך לעלייה בשיעור הצמיחה.

"הקניית הסמכויות בידי הרשות, וזאת בכפוף למדיניות השר הממונה וועדות הכנסת, מטרתה להבטיח את ההתנהלות התקינה בשוק הביטוח בכלל ובשוק הפנסיוני במיוחד".

עוד הוסיף ח"כ כהן כי "הקמת הרשות היא הנדבך המשלים להקמת המפקח הפיננסי שאושר השבוע בכנסת. במסגרת החוק הוקפד על יצירת פיקוח מקיף ומספק, תוך מניעת מצב של כפל או עודף רגולציה".

ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי
 ח"כ אלי כהן / צילום: תמר מצפי