תרכובות המזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח מחירים

שוק תרכובות המזון לתינוקות הוא שוק ריכוזי, שנשלט (56%) ע"י מטרנה שבבעלות אסם-נסטלה

מכה למטרנה וסימילאק: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ רחל עזריה, ולפיה תרכובות המזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח מחירים ממשלתי.

ברגע אישורה של הצעת החוק עומדת בחינה של ועדת הפיקוח על המחירים הממשלתית, שמצאה כי מחירי המוצרים בישראל גבוהים משמעותית ביחס למדינות מערביות אחרות. למרות שהצעת החוק אושרה במליאה, כפי הנראה תרכובות המזון לתינוקות יוכנסו לפיקוח מחירים בהחלטת שרים.

שוק תרכובות המזון לתינוקות הוא שוק ריכוזי. השוק נשלט (56%) על-ידי מטרנה שבבעלות אסם-נסטלה. הרגולטור, שאישר בעבר את מכירת מטרנה לאסם-נסטלה, מנע באופן עקיף את פתיחת השוק לתחרות.

נסטלה העולמית היא שחקן משמעותי בתרכובות המזון לתינוקות, אבל השלוחה שלה בישראל - אסם - העדיפה להיכנס לשוק באמצעות רכישה. הממונה על ההגבלים העסקיים דאז השתכנע באופן תמוה כי אילולא הרכישה, אסם-נסטלה לא תיכנס לשוק, וכל זאת למרות שמדובר בתאגיד ענק, בעל מותג חזק ובעל יכולת להחדיר את המוצר בקלות יחסית לשוק הישראלי. המחיר לק"ג תרכובות של מטרנה עומד על 73.4 שקל.

השחקנית השנייה בשוק היא סימילאק של פרומדיקו, המשווקת על-ידי קבוצת ניאופארם ומחזיקה בקרוב ל-34% מהשוק. מחיר ק"ג סימילאק בישראל עומד על 80.61 שקל, והוא המותג היקר ביותר בשוק.

השחקנית השלישית היא נוטרילון של חברת טבע, שלא הצליחה עד כה לבסס את עצמה באופן מספק. נוטרילון מחזיק בקרוב ל-11% מהשוק בלבד, ומחיר התרכובות עומד על 71.37 שקל לק"ג.

לא רק שהמחירים בישראל גבוהים, אלא שהמחירים הנסקרים כאן מתייחסים למחיר של רשתות השיווק, שלא אחת מוכרות את תרכובות המזון לתינוקות במחירי הפסד כדי למשוך קונים. בהתנהלות הזו הן משרתות שירות כפול את היצרניות/היבואניות, שכן הן ממתנות את המחאה הצרכנית על המחירים הגבוהים. יש להניח כי אילו כל הרשתות היו מרוויחות רווח גולמי של 25%-30% על המוצרים, המחירים היו גבוהים הרבה יותר.

יצוין כי רשת שופרסל עומדת להשיק בשבועות הקרובים תרכובת מזון לתינוקות תחת מותג פרטי, שתייצר עבורה חברת פריגו הבינלאומית. בשופרסל מתכננים לחתוך את המחיר לצרכן וסומכים גם על כך שמדובר במותג בינלאומי שתופס נתחי שוק בשוק האמריקאי. אם אכן תרכובות המזון לתינוקות יוכנסו בסופו של דבר לפיקוח מחירים, שופרסל תאבד את היתרון שהיא קיוותה להשיג באמצעות המותג הפרטי.

ח"כ עזריה טוענת כי "חברות תחליפי החלב מתנהגות כמונופול ומנצלות את העובדה שזהו מוצר יסוד הכרחי עבור משפחות. מחירי תחליפי החלב הגבוהים הם עוד מרכיב ביוקר המחיה של משפחות צעירות בישראל, ואין לכך הצדקה".

לדבריה, היא מצפה להורדה של 30% במחיר תרכובות המזון לתינוקות.