בחזרה למקורות: המשקיעים חוזרים למדד ה-S&P 500

כשאי-הוודאות בשווקים הבינלאומיים, בדגש על אירופה, צפויה להימשך, וכך גם הריבית הנמוכה, המשקיעים חוזרים למכנה המשותף הרחב ביותר ■ וכיצד הדבר קשור לעונת הדוחות הקרובה?

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

בשבוע שבו מחקו שוקי המניות האמריקאים את הירידות של ה-Brexit והעפילו לשיאים חדשים של כל הזמנים, נראה כי המשקיעים גם גילו מחדש את המדד המוכר והאהוב - S&P500. הוא עלה אמנם רק ב-1.5%, אך ב-3 השבועות האחרונים הוא השלים עלייה של מעל 7% וזכה מחדש באהבת הקהל.

בשבוע החולף נרשמו גיוסי שיא בתעשיית ה-ETF עם השקעות בהיקף של מעל 20 מיליארד דולר, כאשר המנצח הגדול היה ה-SPY, קרן הסל הגדולה בעולם על S&P500, שגייסה כמעט 8 מיליארד דולר בתוך שבוע בודד. הודות לגיוס הענק הזה, ה-SPY עבר לגיוס חיובי מתחילת 2016, לאחר שבמשך רוב השנה כיכב בעיקר ברשימת ה-ETF הפודים.

אז מי בכלל רוצה לקנות מדד שנסחר בשיא כל הזמנים? מתברר שלא מעט משקיעים. ה-Brexit העיב על השווקים בעיקר בשל חוסר הוודאות שיצר. ארבעה שבועות אחרי האירוע הזה, אי-אפשר לומר שאי-הוודאות הוסרה, שכן תהליך יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי יימשך לא מעט זמן והוא צפוי לזעזע את השווקים עוד לא מעט. אבל החליפה אותה ודאות מסוג אחר, כזו שאומרת שהריביות בעולם לא עומדות לעלות בקרוב ולכן שווי המניות אמור לעלות.

אמנם הציפיות לעליית ריבית בארה"ב ירדו מיד לאחר פרסום תוצאות המשאל בבריטניה, אך הירידה הזו קיבלה חיזוק בשבוע האחרון מהודעת הבנק המרכזי באנגליה. הוא אמנם הפתיע את השווקים כשהחליט שלא להוריד את הריבית, אך אמר מפורשות כי בכוונתו לנקוט צעדים בישיבה הבאה באוגוסט. מן הצד השני של האוקיינוס, תוצאות הבחירות ביפן, שביססו עוד יותר את הרוב של ראש הממשלה שינזו אבה, סוללות כנראה את הדרך למגה-הרחבה פיסקלית ומוניטארית. הגדלת ההרחבות המוניטאריות מסביב לעולם שקולה לעליית ריבית בארה"ב - דבר שמאפשר לבנק המרכזי בארה"ב להמתין עוד יותר לפני שינקוט צעד כלשהו.

ואם הריביות יישארו נמוכות, עלויות הפירמות ימשיכו לרדת, והן יוכלו לקבל אשראי בעלויות נמוכות עוד יותר, מה שצפוי לשפר את כושר התחרות שלהן ואת השורה התחתונה ובסופו של דבר להיות מתורגם לשיפור בדוחות הכספיים. עונת הדוחות לרבעון השני שהחלה לפני שבוע, צפויה להיות האחרונה בשרשרת של חמישה רבעונים רצופים של התכווצות ברווחי חברות ה-S&P500, כאשר בשני הרבעונים האחרונים של 2016 צפויות החברות לחזור לצמיחה. לפי ממוצע התחזיות בוול סטריט, הרווח למניה של חברות S&P יירד ב-5.4% ברבעון השני, אך בהמשך יעלה בכמעט 2% ברבעון השלישי וב-7.3% ברבעון הרביעי.

מאין תבוא ההפתעה?

החזרה של משקיעים למדד רוחבי כמו S&P500, משקפת במידה מסוימת גם את החששות מעונת הדוחות הנוכחית, שבה מצד אחד מקווים משקיעים להפתעות, אך לא יודעים מהיכן הן יכולות להגיע. אפשר היה ללמוד על כך לא מעט מהתנהגות השווקים בתקופה האחרונה. בחודשים האחרונים בלטו בביצועים בעיקר סקטורים דפנסיביים כמו צריכה בסיסית, תשתיות וטלקום, אך דווקא בשבוע האחרון נרשמה קפיצה במגזרים כמו פיננסים או בריאות.

לפיכך, ייתכן כי ככל שנתקדם בעונת הדוחות הזו, כך נראה יותר ויותר משקיעים מעדיפים את הפיזור הסקטוריאלי שניתן לקבל באמצעות מדד בודד מאשר העדפה של סקטור ספציפי. הפיזור הסקטוריאלי עשוי להקל גם על משקיעים המודאגים ממכפילי הרווח הגבוהים יחסית בחלק מהסקטורים. בחלק מהמקרים, כמו למשל במניות המצטיינות בדיבידנד גבוה, משקיעים העדיפו השנה להתמקד יותר בדיבידנד הגבוה מאשר במכפיל הגבוה ולהמשיך לרכוש את המניות האלה. אחד הסקטורים הבולטים בכך הוא הצריכה המחזורית, אשר מניב ביצועים בולטים בשנים האחרונות - למרות שמכפילי הרווח שלו ברמות שיא של מעל 20 כבר שלוש שנים.

חגיגת נדל"ן בארה"ב

אין ספק כי לאופטימיות האופפת את שוקי המניות בשבועות האחרונים תורמת גם סדרת הנתונים הכלכליים החזקה מהצפוי בארה"ב, אשר יוצרת את הציפיות לשיפור נוסף בפעילות הכלכלית שם - למרות ה-Brexit והשלכותיו האפשריות על בריטניה ועל האיחוד האירופי. הגיאות במחירי הנדל"ן בארה"ב אשר עברו את רמות השיא של 2007, העלייה באינפלציה, התאוששות השכר והירידה באבטלה שמתדלקים עוד ועוד את הצריכה הפרטית, משפרים גם את הציפיות מהחברות. ניתן לראות זאת במיוחד במדד כמו ראסל 2000 של החברות הקטנות יותר, שרובן מוטות לשוק האמריקאי, בניגוד לחברות ה-S&P500 שפעילותן גלובלית יותר. מאז השפל שאחרי הברקזיט, בחודש האחרון עלה הראסל 2000 בכמעט 10% והשלים עלייה של 6.3% מתחילת 2016, לא רחוק מהביצועים של S&P500.

התנודתיות של S&P500 ושוק המניות האמריקאי כולו מתחילת 2016 הרתיעה לא מעט משקיעים. מתחילת השנה נרשמה יציאת כספים בהיקפים גדולים מקרנות נאמנות וקרנות סל המציעות חשיפה לשוק האמריקאי. ההערכה היא כי מתחילת השנה ועד סוף יוני היקף בריחת הכספים הזה עמד על כ-85 מיליארד דולר, רובן מקרנות נאמנות.

במצב כזה, איך אפשר להסביר את הביצועים החיוביים של שוק המניות האמריקאי? הסבר אחד עשוי להיות שכבר כמעט לא נשארו מוכרים, בהתחשב בכך שהשיא הקודם של S&P500 נקבע כבר לפני מעל שנה. הסבר אחר עשוי להיות העובדה שמשקלן של קרנות גידור ומערכות המסחר האוטומטיות בשוק הולך וגדל. ההסבר השלישי ואולי המעניין מכולם הוא העובדה שמאז תחילת 2015 ועד סוף הרבעון הראשון של 2016 הודיעו חברות על רכישה חוזרת של מניות בהיקף עצום של מעל 650 מיליארד דולר, לפי אומדנים של חברת המחקר FactSet. אם לכל ההשקעות האלה יצטרף זרם מחודש של רכישות ישירות או דרך קרנות סל, הרי שהדבר עשוי לספק לא מעט דלק לעליות נוספות במדד S&P500.

*** הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

spy
 spy