נבחן: מס רכוש של 2.5% בשנה על קרקעות הזמינות לבנייה

הערכות: המס עשוי להניב למדינה עד חצי מיליארד שקל בשנה ■ המס החדש-ישן שבוטל לפני 16 שנה אמור להיכלל בחוק ההסדרים בתקציב המדינה ■ המס לא יוטל על יחידים

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

משרד האוצר בודק אפשרות להחזיר את מס הרכוש שבוטל לפני 16 שנה, בניסיון לבלום את עליית מחירי הקרקעות הפרטיות ולהגדיל את התחלות הבנייה. המס החדש-ישן אמור להיכלל בפרק המיסוי בחוק ההסדרים שיצורף לתקציב המדינה. הואיל ומשפטית מס רכוש לא בוטל, אלא רק הועמד על שיעור אפס, ניתן "להחיות" אותו בקלות יחסית.

ל"גלובס" נודע כי בדיונים פנימיים באוצר וברשות המסים דובר על הטלת מס על קרקעות פרטיות הזמינות לבנייה בשיעור של 2.5% משווי הקרקע לשנה. השוני העיקרי בין הצעת המס החדשה לבין המס שהוטל בעבר הוא שהפעם יוטל המס רק על חברות המחזיקות בקרקעות כמלאי עסקי, ולא על יחידים. לפי הערכות באוצר, המס עשוי להניב לקופת המדינה בין כמה מאות מיליוני שקלים בשנה עד חצי מיליארד שקל.

המניע המרכזי שמאחורי קידום המס החדש-ישן איננו הגדלת הכנסות המדינה, אלא הגדלת התחלות הבנייה בעבור מי שאינם זכאים לדירות מחיר למשתכן, וניסיון לבלום את הזינוק במחירי הקרקעות הפרטיות, שמגיע לפי חלק מהערכות ל-15%-20%. עליות המחירים מעודדות ספקולציה בקרקע, בכך שהן מתמרצות חברות בנייה ויזמות המחזיקות קרקעות פרטיות זמינות לבנייה להמתין ולא להתחיל בבנייה - בציפייה להמשך התייקרות הקרקע.

הסיבה העיקרית לעליית מחירי הקרקעות הפרטיות היא העובדה שכמעט כל המיזמים החדשים הנבנים על קרקע ציבורית (רמ"י) מיועדים למיזמים של מחיר למשתכן. כתוצאה מכך מתרכז הביקוש לדירות חדשות מצד משפרי דיור ומשקיעים (שאינם זכאים לרכוש דירות מחיר למשתכן) במעט הקרקעות הפרטיות ומעלה את מחיריהן.

מס רכוש בוטל למעשה ב-1 בינואר 2000, כששיעורו הועמד על אפס, ובמקומו הוטל מס על מכירת דירות. המס נקבע כשיעור משוויה של קרקע לא-בנויה, כפי שהעריך אותה שמאי. המס לא חל על קרקע חקלאית וקרקע המשמשת לחקלאות - מה שתמרץ בעלי קרקע לעבד אדמות יקרות במרכזי הערים. שיעור המס היה 1.2% על קרקעות שבידי חברות בנייה ויזמות נדל"ן (הנחשבות מלאי עסקי) ו-2.5% על יתר הקרקעות החייבות במס.

חובות אבודים

כיום, כאמור, מדובר על מיסוי הקבוצה הראשונה בלבד ובשיעור של 2.5%. מעיון בדוחות מינהל הכנסות המדינה עולה כי ההכנסות ממס הרכוש עמדו בממוצע על כ-0.3% תוצר לשנה (סכום של כ-3.3 מיליארד שקל בתוצר הנוכחי של המשק). ההכנסות הגיעו לשיא של 1.1 מיליארד שקל ערב ביטול מס הרכוש, בשנת 1999. במשך השנים נוצרה מערכת ענפה של פטורים והטבות מס שגרמה לאובדן הכנסות בהיקף מוערך של 250 מיליון שקל לשנה.

הבעיה העיקרית עם מס הרכוש הייתה שהוטל על גם על בעלי קרקע פרטיים שלא הייתה בידיהם הכנסה זמינה לשלם את המס או שהשתמטו מתשלום מס. לפי דוחות מינהל הכנסות המדינה, רשות המסים עדיין מנסה לגבות חובות ב-7 מיליארד שקל בקירוב שמקורם במס הרכוש הישן.

הרשות מצליחה לגבות מדי שנה כמה עשרות מיליוני שקלים - כך שנראה שעיקר החוב הענקי הזה הוא בבחינת חוב אבוד.