האוצר מעדכן תחזיות: הצמיחה יורדת, ההכנסות ממסים עולות

לפי התחזית המעודכנת, יצמח המשק ב-2.5% בלבד ב-2016 (לעומת 2.8%), ב-2.7% ב-2017 וב-2.8% ב-2018 (לעומת 2.9% בשתיהן בתחזית הקודמת)

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

אחרי בנק הפועלים ובנק ישראל, מוריד גם האוצר את הצמיחה הצפויה במשק בשלוש השנים הקרובות - אך בד בבד צופה גידול של 4.6 מיליארד שקל בהכנסות ממסים. עליית השכר והגידול בצריכה מסבירים את עדכון התחזיות בכיוונים ההפוכים.

הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה, פרסם אתמול (ג') תחזית מעודכנת לצמיחת המשק בשנת 2016, ועדכן את תחזית הכנסות המדינה בפעם השנייה מתחילת השנה. לפי התחזית המעודכנת, יצמח המשק ב-2.5% בלבד ב-2016 (לעומת 2.8%), ב-2.7% ב-2017 וב-2.8% ב-2018 (לעומת 2.9% בשתיהן בתחזית הקודמת).

באוצר הסבירו כי העדכון כלפי מטה נובע מהחולשה בסביבת הצמיחה הגלובלית, ההאטה בסחר העולמי ועדכון תחזיות הצמיחה של המשקים המובילים. במקביל, גברה האי-ודאות בעולם בעקבות אירועים כמו הברקזיט, המשפיעים על השווקים הפיננסיים ועל הפעילות הריאלית (בעיקר בהשקעות בנכסים קבועים).

בד בבד עדכן אתמול נוה בפעם השנייה מתחילת השנה את תחזית הכנסות המדינה ממסים. לפי התחזית המעודכנת, צפויות הכנסות המדינה ממסים להגיע השנה ל-282.5 מיליארד שקל - סכום הגבוה ב-4.6 מיליארד שקל לעומת התחזית האחרונה, שעודכנה בחודש מארס. גם תחזית ההכנסות לשנים 2017 ו-2018 עודכנה כלפי מעלה.

ההכנסות ממסים תלויות במידה רבה בקצב הצמיחה, ולכן העדכון של שתי התחזיות בכיוונים מנוגדים מנוגד לאינטואיציה הכלכלית. ההסבר לכך מבוסס על כך שהחלקים במשק שממשיכים לצמוח - הצריכה הפרטית, השכר וההשקעות - נחשבים "עתירי מיסוי", בדגש על הכנסות ממסים ישירים כמו מס ההכנסה.

באוצר מסבירים כי חלק מעודף הגבייה בשנת 2016 הוא חד פעמי במהותו: מבצע גילוי מרצון תרם להכנסות ממיסוי ישיר ורכישת כלי רכב תרמה למיסוי תצרוכת. ואולם מעבר לכך תורמת לגידול ממיסים העובדה שהצריכה הפרטית במשק ממשיכה לגדול בקצב מהיר גידול הנתמך בהמשך עליית השכר והתעסוקה במשק, ריבית נמוכה וקצב האינפלציה שנותר שלילי. התחזית צופה כי המגמות בשוק העבודה תשמרנה (אם כי בעוצמה הולכת ופוחתת) גם בשנים 2018-2017.

מגמות אלו תומכות בהמשך הגידול בצריכה הפרטית, שצפויה להוביל את הצמיחה בתקופת התקציב המתגבש. הצריכה הציבורית צפויה להתאושש בהדרגה לאחר תיקון שחל ברבעון הראשון של 2016. מנגד, נמשכת החולשה ביצוא הסחורות, הממוקדת במספר ענפים מרכזיים.

עליית מחירי הנפט וסחורות נוספות מייקרת את יבוא התשומות של המשק וצפויה לצמצם את עודף היצוא נטו שהגיע לשיאו בשנת 2015.

תחזית הצמיחה
 תחזית הצמיחה