נסגרה העסקה: כתר פלסטיק תימכר ל-BC פרטנרס לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר

(עדכון) - קרן ההשקעות הזרה תרכוש 80% מאימפריית הפלסטיק של סמי סגול ■ גברה על קרן CVC וגולדמן זאקס; קרלייל גרופ פרשה מהמירוץ

סמי סגול. עשוי להישאר בעל מניות מיעוט בכתר / צילום: תמר מצפי
סמי סגול. עשוי להישאר בעל מניות מיעוט בכתר / צילום: תמר מצפי

נסגרה עסקת כתר פלסטיק. קרן ההשקעות BC Partners תרכוש 80% מאימפריית הפלסטיק של סמי סגול לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר - כך נודע ל"גלובס".

שתי מתמודדות הגיעו לקו הגמר בהליך המכירה של חברת כתר פלסטיק, הצפוי להסתיים בימים הקרובים. האחת היא קבוצה המורכבת מקרן ההשקעות CVC ובנק ההשקעות גולדמן זאקס והשנייה היא BC Partners כאמור. המתמודדת השלישית קרלייל גרופ, פרשה מהמרוץ לאחר הגשת הצעות הרכישה בסוף החודש שעבר.

קרלייל מנהלת נכסים גלובליים בשווי של 178 מיליארד דולר (מתוכם 61 מיליארד דולר בתחום הפרייבט אקוויטי) באמצעות 125 קרנות. הקבוצה מעסיקה 1,650 עובדים ב-36 סניפים בצפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה, המזה"ת ועוד. בין חברות הפורטפוליו שלה נמנית חברת התקשורת הצרפתית Altice של פטריק דרהי, הבעלים של הוט.

CVC Capital Partners היא אחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות בעולם. הקרן מבצעת השקעות בהיקף מינימלי של 150 מיליון דולר (באירופה) או 50 מיליון דולר (באסיה) ומחפשת חברות עם מעמד חזק בשוק ותזרים מזומנים יציב. בין החברות האחרונות שצירפה לפורטפוליו שלה, נמצאות חברת ההימורים און-ליין SkyBet, וחברת שירותי הדרך RAC, שתיהן מבריטניה, וכן חברת ציוד התקשורת Linxens מצרפת. בעבר התעניינה הקרן ברכישת השליטה בחברת כלל ביטוח.

BC Partners פועלת מלונדון, פריז, המבורג וניו יורק ומגדירה את עצמה כאחת ממשקיעות ה-Buy-out האירופיות היחידות הקיימות. היא מתמקדת בהשקעות בעסקים גדולים באירופה, ובאופן סלקטיבי יותר גם בצפון אמריקה. לפי נתוניה, היא השלימה עד היום 91 רכישות בהיקף כולל של כמעט 100 מיליארד אירו והיא הציגה תשואות מועדפות על פני השוק. בפורטפוליו שלה נמצאות חברות כמו Cigierre, המפעילה רשת מסעדות באיטליה; Sabre, חברת ביטוח רכב מבריטניה; ו-Migros, קמעונאית המזון הגדולה ביותר בטורקיה.

זינוק בהכנסות וברווח הגולמי

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, מתווה המכירה של כתר פלסטיק שונה, לאחר שבעלי החברה, סגול, הבין כי לא יוכל לקבל את המחיר המבוקש של 2 מיליארד דולר עבור מלוא הבעלות בחברה. במתווה הנוכחי האחים סגול מוכרים 80% מהמניות לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד דולר, ויעניקו לרוכשת אופציית רכישה על יתרת מניותיהם, בדומה לאופן שבו רכשה ברקשייר האת'ווי את מניות משפחת ורטהיימר בחברת ישקר.

הליך המכירה של כתר נמשך כבר יותר משנה. את המכירה מנהל מטעם כתר ד"ר יונתן קולודני, שעמד בעבר בראש חברת הייעוץ מקינזי ישראל, לצד בנק רוטשילד.

כתר פלסטיק נוסדה בשנת 1948 כבית מלאכה לייצור צעצועים ומוצרי בית ביפו, שבין מקימיו היה יוסף סגול. בשנת 1971 רכש סגול את חלקיהם של שותפיו והפך לבעל החברה, שעברה בהמשך לבעלות ילדיו, סמי ויצחק סגול. כתר מייצרת מוצרי פלסטיק לשימוש ביתי, מוצרי אחסון, ארגזים, מדפים ועוד. החברה מעסיקה אלפי עובדים, מייצרת בכ-30 מפעלים בישראל, ארה"ב ואירופה ומשווקת את מוצריה בכל העולם.

מנתוניה הפיננסיים של החברה עולה שאת שנת 2015 סיימה כתר פלסטיק עם הכנסות של 769 מיליון אירו, זינוק של כ-20% לעומת 2014 ושל 32% לעומת 2013. כשליש מההכנסות אשתקד נבעו ממכירות בצפון אמריקה, שם שוכן הלקוח מרכזי של כתר, רשת הום דיפו; בעוד שבריטניה הייתה אחראית ל-14% מהמכירות, צרפת ל-12% וישראל לכ-5%.

הרווח הגולמי של כתר עמד אשתקד על 282 מיליון אירו, זינוק של 45% לעומת 2014 ושיעור רווחיות יוצא דופן של 37% מהמכירות לעומת כ-30% ב-2014. את שיעור הרווח הגולמי הגבוה ביותר השיגה אשתקד כתר בישראל - 54% מהמכירות לעומת פחות מ-40% ביתר השווקים בהם היא מוכרת.