מחאה על דחיית תאגיד השידור: יוצרים פרצו למטה ההסתדרות

היוצרים: "מכרו אותנו בזול, זורקים חצי מיליארד שקל מאחורי הגב של הציבור והאוצר" ■ השרים כחלון ובנט הודיעו כי יתנגדו לדחיית הקמת תאגיד השידור הציבורי

בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי
בנימין נתניהו, אבי ניסנקורן / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

בעוד ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו נחוש לדחות את פעילות תאגיד השידור הישראלי, המחאה נגד המהלך מתגברת: עשרות יוצרים פרצו היום (ה') למטה ההסתדרות במחאה על החלטת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להאריך את פעולת רשות השידור עד 2018 ולדחות את פתיחת התאגיד. 

משתתפי המחאה, חברי איגוד השחקנים והיוצרים, החלו להפגין בקריאות ושריקות בתוך משרדי ההסתדרות ודרשו להבטיח את חופש העיתונות והתקשורת: "לא נצא מכאן, עובדים עלינו, דורכים עלינו - אבי תתעורר, הציבור שווה יותר", קראו.

לירן עצמור, יוצר ומפיק, שידר מתוך המחאה ואמר: "ניסנקורן מכר אותנו ואת היצירה העברית בזול. אנחנו נמצאים בקומה החמישית של בניין ההסתדרות, כבשנו את הקומה".

עצמור הוסיף כי "יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לא מוכן להיפגש איתנו. חצי מיליארד שקלים מאחורי הגב של הציבור והאוצר בקומבינה מסריחה עם שר התקשורת וראש הממשלה נתניהו". 

"הם לא רואים את הציבור ממטר, התאגיד ימות"

עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים, הזהיר: "יכול להיות ש-2016 תהפוך לגיהנום. האיש הזה (ניסנקורן) הגזים - אם לא ייקח אחורה וישנה את ההחלטה, הוא ימצא ציבור מאוד רציני נגדו. באנו רק למטרה אחת: שהקומבינה הלאומית שנעשתה במחשכים בין ניסנקורן לנתניהו, בלי לבדוק אם התאגיד יהיה מוכן ואם שר האוצר מוכן תבוטל - הלכו בקומבינה לילית לרסק את הטלוויזיה, והציבור ישלם על זה".

"הם לא רואים את הציבור ואת היצירה ממטר. זה לא קשור לשמאל או ימין - מוכנים להוציא מיליוני שקלים כדי לקדם את עצמם ולירוק עלינו", הוסיף ליאור. "אם ידחו את ההקמה, התאגיד ימות, וכל המהלך נעשה כדי להכחיד את התאגיד ולתת לזה לגווע - לא ניתן לזה לקרות".

"בסוף הצודקים ינצחו, אני אופטימית שזה יקרה", אמרה אסנת טרבלסי, יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, שהגיעה אף היא לבית ההסתדרות על-מנת למחות יחד עם עובדי התאגיד. "באנו להגיד לניסנקורן שמכר אותנו שאי-אפשר למכור את היצירה המקורית, ואי-אפשר לפגוע בתקשורת חופשית ובחופש הביטוי - אנחנו פה כדי להזכיר לו שיש לו פה עובדים שכל חודש מחדש נאבקים על הפרנסה, ואין להם פנסיות כמו לעובדי רשות השידור".

טרבלסי הוסיפה כי "התאגיד החדש עובד, מתפקד ופועל במלוא המרץ כדי להגיע לשידור בתאריך הבלתי אפשרי שהציבו לו הפוליטיקאים - ועכשיו הם לא עומדים מאחוריו. מישהו בדק עם אלדד קובלנץ אם הוא מוכן? לא היה טלפון אחד, קובלנץ קרא על זה כמוני בחדשות. החשש שלנו הוא שעומד פה משהו אחר מאחורי הסיפור - אנחנו נתמוך בכל דרך בכך שלתאגיד יהיה מה לשדר".

היוצרים קיבלו החלטה עקרונית לעצור את המחאה, לאחר שקיבלו הבטחה שייפגשו את ניסנקורן לפני הדיון בנושא בוועדת הכלכלה בכנסת ביום ראשון הקרוב.

ממועצת תאגיד השידור הישראלי נמסר: "תאגיד השידור הישראלי יהיה מוכן לשידור רציף בדיגיטל בטלוויזיה וברדיו ב-30 בספטמבר כפי שנקבע בחוק. גוף השידור שקם בימים אלה הוא גוף עצמאי, איכותי, מקצועי ומגוון, שיביא לידי ביטוי את כלל הקולות של הציבור בישראל, יפעל למענו ויחליף את הנורמות שהיו מקובלות עד כה בשידור הציבורי. אנו ממשיכים לפעול באינטנסיביות להקמת שידור ציבורי נקי-כפיים תוך שמירה קפדנית על כספי ציבור. התאגיד גייס 220 עיתונאים ועובדים, כמחציתם מרשות השידור, ויקלוט את מיטב עובדי הרשות כפי שהתחייב. התאגיד יפעל בהתאם להחלטות בג"ץ בנוגע למיקום השידורים ביום התחילה. המועצה דוחה את הניסיונות להפעלת לחצים מתוך אינטרסים שמטרתם החלשת השידור הציבורי בישראל". 

 

 כחלון ובנט מתנגדים

בתוך כך, ב"ידיעות אחרונות" פורסם כי שר האוצר ויו"ר "כולנו", משה כחלון, הודיע כי לא ייתן יד לדחיית פתיחת תאגיד השידור לתחילת 2018. כחלון צוטט כאומר: "אני ומפלגתי נתנגד לדחיית הקמת תאגיד השידור הציבורי, גם בכנסת וגם בממשלה". 

שר החינוך ויו"ר "הבית היהודי", נפתלי בנט, מתנגד גם הוא לדחייה. בראיון הבוקר לגלי צה"ל אמר בנט כי מדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור. לדבריו, "בחצי מיליארד אני יודע לתת קייטנות מ-א' עד ו' כל הקיץ. זה מה שמדינת ישראל רוצה, להוציא חצי מיליארד שקל על מאות אנשים שלא עובדים? אני אפעל לבלום את זה".

בנט הצהיר כי יילחם על ביטול הצעד על אף התנגדות נתניהו. "הממשלה לא שייכת לבן אדם כזה או אחר, אלא אנחנו בקואליציה, וכדי להעביר דברים, זה צריך להיות דעת השותפות בה".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, אמר הבוקר בגלי צה"ל כי ראשי תאגיד השידור עצמם אמרו לו שהם יהיו לא מוכנים לעלות בזמן: "מנכ"ל התאגיד פנה אליי ופנה גם לאחרים ואמר להם שהוא עדיין לא מוכן לקיים את התאגיד הציבורי כפי שמתבקש ממנו, וייקח לו לפחות שנה וחצי". 

ביטן הסביר כי "המנכ"ל, אלדד קובלנץ, העיד שטרם קלט את כל העובדים, ועדיין אין לו תכנים לביצוע". לדבריו, "אני חושב שעצם זה התאגיד הציבורי לא מצליח לעלות לאוויר אומר שצריך לשקול את כל העניין הזה מחדש".