חשש לתיאום מחירים במכרז רשות מקרקעי ישראל בחדרה

גורם ברשות מקרקעי ישראל אישר ל"גלובס" כי לאחר פתיחת ההצעות השונות עלה חשש לתיאום מחירים בין הצעות, והנושא נמצא בבדיקה של הגורמים המשפטיים ברשות

מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
מינהל מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל מעכבת תוצאות של מכרז צמודי קרקע בעיר חדרה, וזאת מחשש של תיאום מחירים במסגרת ההצעות למכרז - כך נודע ל"גלובס".

מדובר במכרז לחכירת קרקע ל-62 מגרשים בשכונת בית אליעזר בעיר, מגרשים המאפשרים בניית 125 יחידות דיור סך-הכול בבנייה עצמית צמודת קרקע. המכרז פורסם להגשת הצעות עוד בשנה שעברה, בדצמבר 2015, ונסגר ב-30 למאי 2016, כלומר כבר לפני כחודש וחצי. למגרשים השונים הוגשו הצעות, והמציעים החלו לתהות מדוע התוצאות מבוששות להגיע.

כעת מתבררת הסיבה לעיכוב בפרסום התוצאות, כאשר גורם ברשות מקרקעי ישראל אישר ל"גלובס" כי לאחר פתיחת ההצעות השונות עלה חשש לתיאום מחירים בין הצעות, והנושא נמצא בבדיקה של הגורמים המשפטיים ברשות. לשאלה האם ניתן לדעת מתי תסתיים החקירה, אין תשובה חד-משמעית בשלב זה.

המכרז כפי שפורסם כולל מגרשים לבנייה עצמית, כאשר על המגרשים ניתן לבנות שני צמודי קרקע, ועל מגרש אחד בלבד 3 יחידות דיור צמודות קרקע. שטחי המגרשים השונים נעים בין כחצי דונם ל-801 מ"ר. במסגרת המכרז לא נחשף מחיר המינימום על הקרקע, ועלות דמי הפיתוח במגרשים השונים עומדת על טווח של בין 374 אלף שקל לכ-501 אלף שקל, כולל מע"מ.

בינתיים, גורמים שהגישו הצעות במכרז תוהים מדוע אין כל עדכון לגבי התוצאות או המכרז. "היום אנחנו כמעט חודשיים אחרי, וטרם פורסמו התוצאות. אנחנו פונים לרמ"י, ולאיש אין תשובה מתי יהיו תוצאות וממה נובע העיכוב", מתלוננים הגורמים. "ברמ"י לא מוצאים לנכון לפרסם במדיה כזו או אחרת שיש עיכוב".

נציין כי כדי להגיש הצעה על הקרקע נדרשים המגישים בין היתר גם להעמיד ערבות בנקאית בגובה 10% מההצעה, ערבות שכעת ממתינה לתוצאות ללא יכולת לדעת האם המגיש זכה או לא. "גם אם יש בעיה נקודתית במכרז, ראוי שברמ"י יפרסמו מודעה או יבהירו. אזרח שמגיש הצעה רוצה לכלכל את צעדיו. אם לא זכה, הוא ימשיך הלאה".