טסלה מתכננת מהפכה נוספת, האנליסטים מסויגים

אלון מאסק חשף אתמול את החזון השאפתני של טסלהף הכולל השקת טנדר, משאית ותחרות מול אובר ■ האנליסטים מודאגים מכך שהחברה לא מצליחה לעמוד ביעדים

אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס
אלון מאסק והמכונית של טסלה / צילום: רויטרס

מנכ"ל טסלה מוטורס, אלון מאסק, חשף את "תוכנית האב" שלו לחברה, והתווה חזון ארוך טווח שכולל מוצר משולב שפועל על אנרגיה סולארית וסוללות; הרחבת רשימת כלי הרכב החשמליים שמייצרת החברה באמצעות הוספת טנדר, משאית ואוטובוס; ותוכניות לחברת שירותי תחבורה שיתופית.

מאסק העלה את התוכנית, שלה מצפים זה זמן רב, לאתר האינטרנט של טסלה. התוכנית כוללת גם הסבר מדוע מיזוגה המוצע של טסלה עם סולאר-סיטי (SolarCity) ייטיב עם הצרכנים, שיוכלו להפוך לחברת שירותי התשתיות של עצמם.

סולאר-סיטי, שמתקינה קולטי שמש על גגות בתים, תייצר חשמל לצריכה ביתית באמצעות סוללת פאוארוול (Powerwall) של טסלה. טסלה עצמה מבקשת להרחיב את פעילותה אל מעבר לייצור מכוניות נוסעים ולהיכנס לשוק התחבורה הציבורית ומשלוחי המטענים.

"בנוסף למכוניות שנועדו לצרכנים פרטיים, יש צורך בשני סוגים של כלי רכב חשמליים: משאיות כבדות וכלי רכב מרובי-נוסעים לתחבורה עירונית", כתב אתמול (ד') מאסק בבלוג. לדבריו, "שניהם נמצאים בשלבי הפיתוח הראשוניים בטסלה, ואמורים להיחשף בשנה הבאה. אנו מאמינים שהסמי-טריילר של טסלה יאפשר הפחתה משמעותית בעלות העברת מטענים, ובמקביל הוא גם ישפר את הבטיחות ויהיה ממש כייפי להפעלה".

 

מתי החברה תתחיל להרוויח?

מאסק בן ה-45 התווה את "החלק השני" של חזונו לעתיד טסלה , למרות שמרבית תוכנית האב לחברה שאותה הוא פרסם לפני קרוב לעשר שנים עדיין נמצאת בשלבי היישום. בהתאם ל"תוכנית האב הסודית של טסלה מוטורס" מאוגוסט 2006, השיקה טסלה מספר רב של מכוניות חשמליות במחיר נמוך יותר, וסיפקה אופציות ייצור חשמל שאינן פולטות שום גזים רעילים.

עם זאת, דיווחה טסלה על רבעון רווחי אחד בלבד בתקופה האמורה, וקונים ששילמו מקדמה בסך 1,000 דולר כדי לרכוש את דגם 3 שעלותו 35 אלף דולר, קיבלו הודעה שמסירות הרכב יחלו לקראת סוף 2017.

אנליסטים מפקפקים ביכולתה של טסלה להוסיף פריטים נוספים לקו המוצרים שלה, לנוכח העיכובים שנרשמו עד כה במסירת מוצרים וכן לנוכח קצב שריפת המזומנים של החברה. טסלה הציעה 2.86 מיליארד דולר תמורת סולאר-סיטי, למרות שחובותיה ארוכי הטווח של טסלה, בסך 2.5 מיליארד דולר, גבוהים מהמזומן שברשותה, בהיקף של 1.4 מיליארד הדולר.

מישל קרבס, אנליסטית ב-utotrader.com, כתבה כי "זה טיפוסי שאלון מאסק התווה תוכנית גרנדיוזית לעתיד בלי מסגרות זמן ועם מעט מאוד פרטים ספציפיים - וגם ללא שום אזכור של האופן והמועד שבו תהפוך טסלה לחברה רווחית".

היא הוסיפה כי "תוכנית האב האחרונה של טסלה כוללת הרחבת קו מוצרי כלי הרכב החשמליים לכיסוי של פלחי השוק העיקריים, למרות שהחברה עדיין לא הצליחה לעמוד ביעדי הייצור של קו המוצרים המוגבל שיש לה כעת ושיהיה לה בשנים הבאות".

טסלה רוצה לייצר 500 אלף מכוניות עד 2018, למרות שסיפקה 50,658 מכוניות בלבד ב-2015. החברה לא עמדה בצפי המסירות שלה לרבעון השני בסך 2,600 כלי רכב, ובמועד מוקדם יותר החודש הודיעה כי תוצאות השנה כולה עלולות להיות נמוכות במקצת מתחזיתה הקודמת למסירת 80,000-90,000 כלי רכב.

מאסק אמר כי בנוסף לסמי-טריילר ולאוטובוס, תמשיך החברה לפתח טכנולוגיית נהיגה אוטומטית כדי שהצרכנים יוכלו להשתמש במכוניותיהם כאמצעי להפקת הכנסה כשהם בעבודה או בחופשה. לא יהיה צורך במכונית זולה יותר מדגם 3 מכיוון שטסלה תפעיל בסופו של דבר צי כלי רכב משלה.

מאסק כתב כי המיזוג עם סולאר-סיטי יאפשר לטסלה להציע לצרכנים חוויה יחידה של הזמנה, התקנה, חוזה שירות ואפליקציה. בתגובה להודעה הראשונה ב-21 ביוני על רכישת סולאר-סיטי, צללה מניית טסלה ביותר מ-10%, אך התאוששה מאז. אנליסטים מתחו ביקורת על העסקה, תוך הדגשת העובדה שמאסק יכהן כיו"ר ובעל המניות הגדול ביותר של שתי החברות.

"אנו ממשיכים לראות בסיס משקיעים מפולג: קבוצת משקיעים אחת תומכת בחזון החברה, וקבוצת משקיעים אחרת מתמקדת במזומנים שבהם יהיה צורך כדי להגשים את החזון הזה", אמר קולין רוש, אנליסט ניו יורקי באופנהיימר ושות', שהעניק למניית טסלה דירוג ששווה להמלצת 'החזק'.

תוכניותיה של טסלה לייצר סמי-טריילר וטנדר, כלי רכב רובוטיים ומערכות אחסון אנרגיה סולארית "לא הפתיעו משקיעים רבים", כתב רוש בדוח שיצא אתמול (ד').

מאסק כתב כי טסלה תמשיך לקדם את טכנולוגיית הנהיגה הרובוטית באופן חלקי. לקוח שהשתמש במערכת הטייס האוטומטי של טסלה נהרג בתאונת דרכים בפלורידה בחודש מאי, והמנהלת הארצית של התעבורה והבטיחות בדרכים בארה"ב פתחה בחקירה, שעדיין לא הסתיימה.

רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) מנהלת גם כן חקירה נגד טסלה בחשד כי לא דיווחה על תאונת הדרכים לפני הנפקת המניות השנייה שלה בחודש מאי, לדברי וול סטריט ג'ורנל החודש. מאסק איבד לאחרונה את אחד ממנהלי החברה הבכירים, ריץ' הלי, שכיהן כסגן נשיא לטכנולוגיית מוצר בטסלה, ועבר לפייסבוק.

קריאתו של מאסק להרחיב את פעילותה העסקית של טסלה אל מעבר לייצור מכוניות נוסעים, למרות כל האתגרים האלה, היא האחרונה בשורת מהלכים מחוצפים מצדו של מנהל חברה הידוע בגישתו הלא-קונבנציונלית לעסקי הרכב והאנרגיה. בראש יחידת הסמי-טריילרים עומד ג'רום גילן, לשעבר בכיר בדיימלר, שחזר לאחרונה לטסלה לאחר חופשה, לדברי מאסק בציוץ שהעלה אתמול (ד') בטוויטר.

"גם אוטובוס וגם סמיטריילר - זאת היתה יציאה מזעזעת", אמר בריאיון טלפוני דייב סאליבן, אנליסט ב-AutoPacific. "מדובר בפלחי שוק מאוד קשים לכלי רכב חשמליים. זה אתגר לכל חברה שהיא, ולא רק לטסלה. זהו צעד משמעותי של התרחקות מייצור מכוניות נוסעים".

ב-10 ביולי פרסם מאסק את הציוץ הראשון שבו הודיע שהוא מגבש תוכנית אב. מאז הוא עורר את סקרנותם של יותר מ-4 מיליון עוקבים בטוויטר עם פיסות מידע על התקדמותו בחיבור התוכנית ועל הסחות הדעת שמונעות ממנו להשלים את המלאכה. הוא אפילו התלוצץ שהוא מעשן קראק.

"להשיק חברת מכוניות זה אידיוטי וחברת מכוניות חשמליות זה אידיוטיות בריבוע", כתב מאסק בהצהרתו הפומבית, "המטרה של כל זה היתה ונותרה האצת הגעתה של אנרגיה בת-קיימא, כדי שנוכל לדמיין רחוק לתוך העתיד והחיים עדיין יהיו טובים. זה פירושה של 'בת-קיימא'. זה לא סתם משהו טיפשי מצדו של מי שדואג לטובת העולם - זה משהו שחשוב לכולם".