היורה שרצח תשעה במינכן - "סבל מדיכאון והתעניין בטבח המוני"

ממצאי החקירה על עלי דויד סונבולי, מבצע הירי במינכן, מעלים כי מניעיו לא היו פוליטיים, וכי לא היה לו קשר לדאעש

גרמניה טרור פיגוע
גרמניה טרור פיגוע

הצעיר בן ה-18 שירה למוות בתשעה בני אדם במינכן שבגרמניה לא עשה זאת ממניעים פוליטיים ואף סבל מדיכאון - כך אמר היום (שבת) מפקד משטרת בוואריה, הוברט אנדרה, במסיבת עיתונאים שבה פירט את ממצאי החקירה הראשוניים. בכלי תקשורת בגרמניה פורסם כי שמו של הצעיר הוא עלי דויד סונבולי, תושב מינכן ממוצא איראני. על פי המשטרה, לסונבולי לא היו קשרים לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ומתחזקת ההערכה כי מדובר בירי המוני שאינו אירוע טרור, וכי מדובר ב"מעשה של טירוף".

אנדרה הוסיף כי הצעיר לא פתח באש במרכז הקניות "אולימפיה" בעקבות שנאת זרים או כל סיבה פוליטית אחרת. "לא היו לו מניעים פוליטיים וזה אושש. הוא סבל מדיכאון והיה בטיפול פסיכיאטרי בשל כך", הוסיף. עוד אמר כי הוא "התעניין מאוד באירועי ירי ורצח המוניים", וכי קיים "קשר ברור" בינו ובין אנדרס ברינג בריוויק, הפעיל הקיצוני שביצע את הטבח ההמוני במחנה הנוער בנורבגיה ב-22 ביולי 2011, בדיוק לפני חמש שנים. שר המשפטים הגרמני, תומס דה מייזירי, העריך כי מוקדם לקשר בין מעשיו של סונבולי לאלה של בריוויק.

בשלב זה, החוקרים משוחחים עם מכריו של סונבולי, אך הוריו טרם תושאלו "מאחר שבנם מת והם עדיין מתאבלים". לצעיר לא היה עבר פלילי. מלבד קטטת רחוב אחת, לא ידוע על מקרים נוספים שבהם היה אלים. באירוע שהתרחש אתמול הוא השתמש באקדח "גלוק" ועל פי המשטרה, נשא כ-300 כדורים.

 

קרא לילדים להגיע למקדונלדס

במסיבת העיתונאים הובאה גם התייחסות המשטרה לדיווחים על כך שסונבולי פרסם פוסט בפייסבוק שבו קרא לילדים להגיע למסעדת "מקדונלד'ס" הסמוכה למרכז "אולימפיה". בפוסט, כך דווח, כתב סונבולי כי מחלקים במקום אוכל בחינם. עם זאת, מהמשטרה נמסר כי לא ברור אם הדיווח אמיתי וכי עד כה לא הצליחו לאמת או להפריך אותו.

מבדיקת גופתו של סונבולי עולה כי לא נמצאו סימני ירי על גופו מלבד סימן אחד בראשו - שעשה בעצמו. אחד השוטרים שהגיע לזירה ניסה לירות בו, אך לא פגע. ההערכה כי פתח באש במרכז הקניות שלא למטרות טרור התחזקה לנוכח העובדה כי בין חפציו נמצאו ספר על אירועי ירי המוניים שכותרתו "מדוע סטודנטים הורגים".

מפקד המשטרה עדכן גם לגבי מצב הפצועים באירוע, שכעת עומד על 27 בני אדם. שניים מהם בני 15 ושלושה בני 13, ואילו השאר מבוגרים. עשרה מהפצועים במצב קשה, ונמסר כי לא היו בהם תיירים.

מוקדם יותר דווח בגרמניה כי אביו של סונבולי עוכב לחקירה וכי כוחות המשטרה פשטו על הדירה שבה התגורר ברובע מקספורשטאט בעיר. עדי ראייה סיפרו כי כוחות המשטרה הוציאו חפצים מהדירה. על פי דיווח ב"בילד" הגרמני, שכניו של היורה תיארו אותו כ"בחור שקט". לדברי אחד מהם, "הוא גר לידי. חבר שלי הלך איתו לבית הספר ואמר שהוא בחור שקט. הוא זיהה אותו מהסרטונים מהזירה". שכן נוסף סיפר לכתב רשת "דויטשה וולה" כי "הוא היה בעיקר עם עצמו, אבל לא היה אגרסיבי".

היורה ככל הנראה פעל לבדו. הוא הגיע מסניף מקדונלד'ס סמוך למרכז הקניות "אולימפיה", פתח באש, נמלט מהמקום ושם קץ לחייו. גופתו אותרה כשעתיים וחצי מתום האירוע, ברחוב צדדי באזור, מרחק של כקילומטר מהזירה. המשטרה חשדה בתחילה כי היו לפחות שלושה יורים, בהתבסס על כמאה עדי ראייה שהיו במקום, אולם מאוחר יותר נשללה מעורבותם של שני בני אדם שנראה נמלטים מהזירה לאחר הירי.