האם שיתוף נסיעות לעבודה יצליח בישראל?

במרחקים קצרים הוצאות הנסיעה לא גבוהות במידה שתדחוף את בעל המכונית לנסוע עם אדם זר ■ אם מחליטים לוותר על הפרטיות והנוחות, הנטייה תהיה כבר לחסוך הרבה כסף ולנסוע בתחבורה ציבורית

חודש יוני משלים שלוש שנים למדד התחבורה של "גלובס", שהתחיל להתפרסם כאן בקיץ 2013. הגרפים מציגים את תמונת המגמה הכללית מתחילת איסוף הנתונים, באופן שמבטא את השינוי עבור כל מפעיל ושירות לעצמו. המספר המופיע בקצה הגרף מציג את שיעור השינוי באחוזים בהשוואה להיקף השימוש שנמסר בחודש הקודם (עולה או יורד לפי צבע החץ וכיוונו).

מהפכת התחבורה והשינוי בהרגלי הנסיעה ניכרים במגמת עלייה מתמדת במספר הנוסעים ברכבת ישראל ובמספר הנוסעים במוניות, אותם אנחנו מסיקים מצמיחה עקבית בהזמנות שנרשמות באפליקציית גט טקסי המקשרת כיום קרוב למחצית צי המוניות בישראל. גם את הצמיחה העקבית במספר הפונים ל"מוביט", האפליקציה המוסרת מידע על נסיעות באוטובוסים, אפשר לייחס לשינוי בהרגלי הנסיעה של הציבור.

לעומת תמורות אלה, נראה שגם מספר המשתמשים בכביש 6 הלך וגדל עם הזמן, וגם בנתיבי איילון משתנה המגמה: אחרי שנרשמה בו ירידה עקבית ורצופה במשך כשנתיים, בניגוד לכל תחזית, שוב עולים מספרי הנוסעים בו כל יום. הפקקים לא מתקצרים, הגודש לא נפתר.

העומס הזה בכבישים בשילוב עם סצנה טכנולוגית ערנית דוחף רשויות לקדם "פתרונות חדשניים" למצב - אחד מהם הוא "שיתוף נסיעות". שירות זה מאפשר ליוצאים מאותו יעד ונוסעים לאותו כיוון לחלוק את הוצאות הדרך. באירופה יש שוק שיתוף הנסיעות ותיק ופעיל מאוד. חברת "בלה בלה קאר" הצרפתית נחשבת לגדולה ביותר, ובגרמניה ובדנמרק יש חברות מקומיות עם נתח שוק גדול ממנה.

והנה אצלנו בקרית אונו הוכרז השבוע על שיתוף פעולה עם חברת waze שמשתמשת בישראל כשדה ניסוי לפעילותה בענף. ליאת ארבל, מחזיקת תיק התחבורה בעירייה שהיתה שותפה ליוזמה, אופטימית: "החזקנו במשפחה שתי מכוניות ועברנו למכונית אחת. מיזם שיתוף הנסיעות שאנחנו מניעים בעיר יאפשר לרבים לוותר על רכב אחד לפחות. המשמעות היא עוד אלפי שקלים בחודש בחשבון הבנק, שאפשר לממן בהם חופשה שנתית נעימה לכל המשפחה".

 

ארבל החליפה את מכוניתה באופניים חשמליים. "התניידות באופניים בתוך העיר מעודדת לקנות בעסקים מקומיים ותומכת בכלכלה המקומית. אם אנשים ישתמשו במנגנון השיתוף כדי לנסוע לעבודה, ואת הנסיעות הקצרות יעשו באופניים זה מנוע לפיתוח קהילה וחיזוק ההזדמנויות החברתיות. כך פוגשים הרבה יותר אנשים ומכירים את השכנים והשכונה שלנו".

אנחנו סבורים שהמאמץ לדחוף את השירות לצרכי יוממות קבועים לא יעבוד. עם כל הכבוד ליוזמה בקרית אונו, הניסיון האירופי מלמד כי כמעט תמיד השיתוף נעשה בנסיעות ארוכות וחד פעמיות, ולא בנסיעות קבועות לטווח קצר.

התמריץ חלש: במרחקים קצרים הוצאות הנסיעה לא גבוהות במידה שתדחוף את בעל המכונית לנסוע עם אדם זר. אם מחליטים לוותר על הפרטיות והנוחות של נסיעה לבד במכונית באופן קבוע, הנטייה תהיה כבר לחסוך הרבה כסף ולנסוע בתחבורה ציבורית.

הלוואי שנתבדה.

מדד התחבורה לחודש יוני
 מדד התחבורה לחודש יוני