החקלאים? נתניהו? הציבור אשם

אמהות יקרות, אם לא תקנו פירות וירקות למשך חודש, ילדיכם יישארו בריאים

ענייני יוקר המחיה בישראל לא יורדים מהכותרות. בשבוע האחרון עלו לסדר היום הציבורי מחירי הירקות והפירות המאמירים. יש המאשימים את הקמעונאים והמגדלים, יש המאשימים את הממשלה, ואני חושב: איפה אנחנו בסיפור הזה?

קשה לנו לשמוע את זה, וקשה לנו יותר להשלים עם זה, אבל אי-אפשר להתעלם מחלקו של הציבור, במיוחד בשנים האחרונות, ביוקר המחיה. בשיעור הראשון בכלכלה אתה לומד על ביקוש והיצע, ובשני אתה לומד על ביקוש קשיח, שאומר בקצרה שככל שהביקוש לא מושפע מהמחיר, ואין תחליפים - המחיר יעלה.

מי יוצר את הביקוש? אנחנו, הצרכנים, כמובן. ומי קובע מה תהיה קשיחות הביקוש - שוב, אנחנו.

הכי נוח להאשים את היצרנים, את החקלאים, את הקמעונאים או את היבואנים. הכי נוח להגיד: "הממשלה צריכה להתערב, אבל היא משרתת את בעלי ההון".

הכול נכון, אבל איפה אנחנו בסיפור הזה? כבר הוכחנו לפני כמה שנים שהתארגנות נבונה יכולה להוציא מאות אלפים לרחוב. זו הייתה המחאה החברתית הראשונה מאז מחאת "הפנתרים השחורים" בשנות ה-70, ומי שטוען שהיא נכשלה, פשוט טועה ומטעה. המחאה ב-2011 הצליחה ובגדול. די לראות את הלחץ הכבד שהופעל על התקשורת ובהענשתה בצמצום קמפיינים ותקציבים, כדי להבין את עוצמת הצלחתה של המחאה.

בשיירות הלוביסטים שעבדו שעות נוספות בעלייה לרגל לכנסת ישראל, אני מזהה עדות נוספת להצלחה. אולם, כמו בכל תחום, חייבים המשכיות, ואם השלטון משרת את בעלי האינטרסים - חייבים להגביר את הלחץ. כאן קרה בדיוק ההפך.

והנה שוב, כמדי קיץ, עולים מחירי הפירות והירקות לכותרות. לפני שנה האשימו כולם, כולל המגדלים, את הקמעונאים ואת המתווכים במחירים השערורייתיים. השנה כבר מאשימים גם את המגדלים. תגידו, הם פראיירים של מישהו? באו אליהם המתווכים ואמרו להם: "במקום לבכות, תעלו מחיר ותרוויחו יותר. הצרכן הישראלי רק בוכה ומשלם". לא הייתם מעלים במקומם? 

אבל, אם נחליט לא לקנות פירות וירקות למשך חודש, מה אתם חושבים שיקרה? אמהות יקרות, אני מבטיח לכן שילדיכם יישארו בריאים, ולכן יישאר יותר כסף בכיס, כי המחירים יצנחו. לא יירדו - יצנחו.

יבול התפוחים השנה עלה ב-20%. האם המחיר יירד? בוודאי שלא. המכס על דגים מיובאים ירד דרמטית. האם המחיר ירד? כמובן שלא. מחירי הבשר בעולם ירדו דרמטית, ואצלנו כלום לא השתנה. על מחירי הסחורות שצנחו בשנתיים האחרונות כבר דיברנו. גם על מחירי הרכב. זוכרים מי הכניס את כל הכסף לכיס, כשהין היפני נחלש ב-50%? לא אנחנו. ואפשר להמשיך כמעט לכל תחום, כולל הנדל"ן.

ביום שבו כולם יבינו שהצרכן הישראלי הפסיק להיות פראייר, הכול יהיה יותר זול.

■ הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. ניתן ליצור איתו קשר גם באתר או במייל