שוק מחנה יהודה ומסעדות בירושלים: 10% נתפסו מעלימים מס

בנוסף, במסגרת הביקורת של רשות המסים בבירה, בבית בשכונה חרדית התגלה עסק פיראטי למכירת בגדי תינוקות

פירות ירקות שוק מחנה יהודה / צלם: אורית דיל
פירות ירקות שוק מחנה יהודה / צלם: אורית דיל

רשות המסים ממשיכה בביקורת-הפתע בעסקים - הפעם בבירה. השבוע ערכה הרשות מבצע ביקורת בירושלים, בדגש על חנויות בשוק מחנה יהודה ובמסעדות ופאבים ברחבי העיר. במסגרת המבצע, שנוהל על-ידי פקיד שומה ירושלים 1, התבצעו 122 ביקורות, במהלכן התגלה כי כ-10% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין. 

בשוק מחנה יהודה ערכו מבקרי ניהול ספרים תצפיות וקניות סמויות בשעות הערב המאוחרות בקצביות ובחנויות ביגוד. מתוך 12 עסקים שבהם נערכה קנייה סמויה ותצפית, 8 עסקים לא רשמו את הקנייה הסמויה ואת יתר המכירות שנראו בתצפית.

במסגרת המבצע בוצעו 40 ביקורות בפאבים ובמסעדות יוקרה בירושלים. מבדיקת הקופות הממוחשבות בחלק ממסעדות היוקרה עלה כי ישנם ביטולי מכירות בסכומים מהותיים ביחס למחזור, מה שמעלה חשד להעלמת הכנסות. המקרים הועברו להמשך טיפול. 

מבקרי רשות המסים ביקרו גם במתחם בילויים מוכר בעיר, שם שילמו 140 שקל עבור דמי הכניסה, אך קיבלו כרטיס ללא כל פרט מזהה וללא רישום כמתחייב על-פי חוק. בדיקה נוספת העלתה כי בנוסף לא נרשמו עוד כ-3,000 שקל שנגבו במקום. מפעיל המתקן טען בפני המבקרים: "זו פעם ראשונה שאני מוכר כרטיסים, לא ידעתי איך לפעול".

בנוסף, בעקבות מידע שהגיע למחלקת המודיעין, הגיעו המבקרים לבית בשכונה חרדית בירושלים, ממנו מתבצעת מכירת בגדי תינוקות. בביקורת התגלה כי בעל ה"עסק" מחזיק מלאי גדול של בגדים למכירה בביתו, מספק קבלות ללא כל פרט מזהה במשך שנים, ואין לו לכאורה כל דיווח ברשות המסים. התיק הועבר למחלקת החקירות ברשות המסים להמשך טיפול. 

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.