מיזם יוצא דופן: זה מה שנבנה בימים אלה מתחת למנהטן

עיריית ניו-יורק העניקה לאחרונה אישור לבניית ה-Lowline - פארק ציבורי תת-קרקעי גדול בשטח של יותר מ-5.5 דונם שעתיד להפוך לאטרקציה חדשה עבור תושבי מנהטן ותיירים

פארק תת קרקעי בניו יורק Lowline park / צילום: וידאו
פארק תת קרקעי בניו יורק Lowline park / צילום: וידאו

אחרי שהצליחה להפוך קו רכבת עילי נטוש בשם ה-Highline לאטרקציה תיירותית של ממש, החליטה עיריית ניו-יורק לנסות את מזלה גם מתחת לאדמה ויזמה את פרויקט ה-Lowline שבימים אלה קיבל אישור בנייה ראשון מהעירייה.

מדובר, תאמינו או לא, בפארק ציבורי תת-קרקעי שנבנה בתחנת רכבת תחתית נטושה בגשר וויליימסברידג' שב-lower east side של מנהטן, אחד האזורים הכי פחות ירוקים בניו-יורק. ה-Lowline park, שתוכנן על ידי Raad Studio ומקודם כבר מספר שנים, נועד לא רק לספק שטח ציבורי נוסף לתושבי העיר, אלא גם להראות כיצד טכנולוגיה יכולה לשנות ערים.

למרות היותו תת-קרקעי, בפארק, שמתפרס על 5,574 מ"ר, גדלים מגוון רחב של עצים וצמחים שמקבלים אור מנורות ענקיות עם פאנלים סולאריים מתקדמים שמוצבות מעל פני הקרקע, ועוקבות אחרי תנועת השמש במטרה למקסם את החשיפה שלהם וכך לאגור כמה שיותר אנרגיה.

הפרויקט גייס כמה מאות אלפי דולרים מאז 2011, כשהמטרה היא לגייס סכום כולל של 10 מיליון דולר. פיילוט בשטח של 300 מ"ר המכונה Lowline Lab פעיל כבר כמה חודשים וצפוי להיפתח לקהל הרחב ב-2017. אם הכל יעבוד כשורה, הפארק הציבורי התת-קרקעי הראשון בעולם, שמתפרס על חמישה וחצי דונם, ייפתח לקהל הרחב במהלך שנת 2021.