האם מורי הברפלד הוא ברני מיידוף הקטן?

"וול סטריט ג'ורנל": תובעים פדרליים ורגולטורים חוקרים חשד להונאה בקרן הגידור פלטינום פרטנרס, שניהלה 1.25 מיליארד דולר שגויסו באמצעות קשרים עם חרדים ובארה"ב ובארץ

מורי בהרפלד/ צילום: רויטרס
מורי בהרפלד/ צילום: רויטרס

האם פרשה דומה לברני מיידוף מפציעה בשמי הקהילה היהודית החרדית בניו-יורק, פלורידה וישראל? ייתכן שכן, אם כי מדובר בסדרי גודל קטנים בהרבה. גיבור הפרשה הוא אדם בשם מורי הברפלד, מנכ"ל קרן גידור בשם פלטינום פרטנרס עם הון מוצהר של 1.25 מיליארד דולר, שאותו הוא גייס באמצעות קשריו עם אנשי עסקים חרדים בארה"ב ובישראל - כך לפי כתבה באתר "וול סטריט ג'ורנל".

לפי העיתון, הקרן בניהול הברפלד (Huberfeld) נחקרת כעת על-ידי שני צוותים של תובעים פדרליים ומפקחים על ניירות ערך בחשד להונאה רחבה יחסית, לפי יודעי דבר. זאת, לאחר שהברפלד נעצר בתחילת יוני בחשד לעבירה "פשוטה" יחסית - ניסיון לשחד מנהל איגוד מקצועי להשקיע 20 מיליון דולר בקרן פלטינום. בהמשך יוני פשטו סוכנים פדרליים על משרדי הקרן בניו-יורק. התוצאה הייתה הרחבה של החקירה להונאה בקנה מידה גדול (אם כי לא גדול כמו ברני מיידוף, שהונה את לקוחותיו בהיקף עשרות מיליארד דולרים).

תשואות מצוינות

הנה הרקע הכללי: פלטינום הניבה במשך יותר מעשר שנים תשואות שהיו מהטובות בעולם קרנות הגידור - שמנצלות מצבים מיוחדים ומשקיעות במכשירים פיננסיים מיוחדים בשוקי ההון. אבל בערך בשנת 2012, כאשר כמה משקיעים רצו לממש את כספם, פלטינום החלה ללוות סכומים גדולים - מאות מיליוני דולרים, חלקם בריביות דו-ספרתיות באחוזים, לפי מסמכים שהגיעו לידי ה"ג'ורנל".

באחד המקרים, הקרן שילמה ריבית למלווה בבעלות חלקית של בני משפחה של הברפלד ומארק נורדליכט, המייסד ומנהל ההשקעות הראשי של פלטינום.

ביוני, פלטינום השעתה את הפדיונות מהקרן העיקרית שלה והפסיקה לפרסם עדכוני ביצוע שלה. היא החלה לחסל את הקרן ודנה בתוכניות להחזיר למשקיעים את כספם, אך לא התחייבה להחזיר להם את מלוא הרווחים שהיא דיווחה עליהם. בשבוע שעבר היממה פלטינום את משקיעיה בהודעה על חיסול כל החברה.

כעת בודקים החוקרים אם לפני השעיית פעילות קרן הדגל שלה, פלטינום שילמה רווחי השקעות למשקיעים שביקשו לממש את כספם מכספים של משקיעים חדשים - כמו תרגיל מיידוף הידוע, וליתר דיוק תרגיל פירמידה מסורתי. החוקרים בודקים גם את ספקי השירותים של פלטינום, בייחוד את רואי החשבון שאישרו את נתוניה.

פלטינום השקיעה בנכסים "אקזוטיים" שייתכן שקשה לשערך, כמו הלוואות לחברות במצוקה ותשלומים שנתיים שקשורים לחייהם של חולים. החוקרים בודקים גם אם החברה הזו ניפחה את ערך כמה מההחזקות שלה, לפי המקורות יודעי הדבר ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל".

פלטינום אומרת שהיא מעריכה שהיא תתחיל להחזיר למשקיעיה את כספם ב-2017. אדם שמקורב לחברה אמר שהיא מקווה להחזיר למשקיעים את כל 1.25 מיליארד הדולרים שהיא ניהלה - או יותר, אם יהיו רווחי השקעות נוספים.

מנהל ההשקעות של החברה, נורדליכט, מצוי גם הוא תחת חקירה, אך לפי שעה הוגש גיליון אישום רק נגד הברפלד. ביום ו' שעבר הוא הצהיר בפני שופט שאינו אשם בעבירות קשירת קשר והונאה אלקטרונית בעניין הניסיון לשחד את האיגוד המקצועי. התברר שמדובר באיגוד הסוהרים במדינת ניו-יורק, שהנשיא שלו לשעבר, נורמן סיברוק, הכחיש גם הוא אשמה בעניין זה.

המשקיעים מודאגים

אחד המשקיעים בפלטינום הוא סול ורדיגר, איש עסקים בולט בתחום הביגוד ודמות מוכרת בקהילה החרדית בניו-יורק. "אני יודע מעט מאוד על העבודה הפנימית של פלטינום", אמר ורדיגר לעיתון, והביע חשש לגורל השקעותיו.

הברפלד, בנו בן ה-55 של בעל מסעדה כשרה בשכונת מעמד העובדים קנארסי בברוקלין, סחר באופן פרטי במניות קטנות במשך שנים. ב-1992 הוא הודה בעבירה קלה לכאורה - הוא שיגר מישהו להיבחן במקומו לקבלת רישיון להיות ברוקר. הוא שילם קנס של 5,000 דולר. ב-2003 הוא ואחרים עזרו לנורדליכט לגייס 25 מיליון דולר כדי להקים את פלטינום. כעבור שנתיים פתח הברפלד קרן גידור משלו, סנטוריון, שהייתה בעיקר בבעלות של נורדליכט, שהתמחה בהלוואות לחברות בקשיים שהתקשו לגייס הון. ב-2011, פלטינום של נורדליכט החלה לנהל גם את הקרן של הברפלד.

נורדליכט, בן 48, הוא דור שני למשפחת סוחרי אופציות קומודיטיז, שהיה בעבר בעל מושב בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

החיפוש אחרי משקיעים הביא את פלטינום לרשתות בתי ספר חרדים ולנדבנים יהודים עשירים, שעליהם אמר הברפלד "אלה האנשים שהכרנו". הקרן הראשית של פלטינום, וליו ארביטראז' פאנד, דיווחה על תשואה שנתית ממוצעת של 17.2% מיום הקמתה עד אפריל השנה. הקרן שהברפלד הקים, שנקראת כעת קרדיט אופורטיוניטיז, רשמה תשואה ממוצעת של 13.2%. שתי הקרנות הללו לא רשמו שנה שלילית אחת ב-11 שנים.

בעוד שהברפלד ידוע כחובב חיים טובים ויש לו אוסף גדול של חליפות ב-1,200 דולר, נורדליכט מתלבש ברישול ונוהג שנים במכונית ישנה. הברפלד נהג לעתים לקחת משקיעים לטיסות במטוס גאלפסטרים שלוש הפרטי שלו, ולהתרועע איתם בכנסים תלמודיים באיצטדיון מטלייף ובמשחקי הניו-יורק ניקס. בסוכות הוא נהג לארח מכובדים חרדים בסוויטה הנשיאותית שלו במלון מצודת דוד בירושלים, ולארגן מסיבות. "הוא מוכר בקהילה החרדית כבעל אמצעים. אנשים מניחים שהוא מחונן", סיפר אחד מחבריו.