נשיא CNN: "טראמפ כמעט תמיד מתלונן על הסיקור שלנו"

בהנהגתו של ג'ף צוקר, נשיא CNN העולמית, רשמה הרשת ברבעון הראשון של 2016 שיא בשיעור הצפייה ■ איך הוא עשה את זה, ולמה הוא לא מתרגש מהמתחרים בדיגיטל?

ג'ף צוקר/ צילום:בלומברג
ג'ף צוקר/ צילום:בלומברג

בנערותו במיאמי הצליח ג'ף צוקר להיבחר לנשיא השכבה בבית הספר התיכון באמצעות קמפיין מוצלח שסיסמתו הייתה "האיש הקטן עם הרעיונות הגדולים". ככה זה כשהגובה שלך הוא 1.68 מטר. ב-30 השנים האחרונות הוא עוסק ביישום רעיונות בתחום הטלוויזיה, ולאחרונה הוא עושה זאת במסגרת תפקידו כנשיא CNN העולמית. רשת הטלוויזיה בכבלים נהנית כעת מהתאוששות בשיעורי הצפייה הודות להסטת המיקוד, שינויים בתוכניות ועלייתו של דונלד טראמפ.

היום סובל צוקר בן ה-51 מכאבים עקב ניתוח ברך שעבר לאחרונה. פניו מתעוותות כשהוא מתיישב על הספה במשרדו שבקרבת חדר החדשות של CNN. אבל מצב-רוחו טוב, והוא מרוצה מכך שהמהלכים שננקטו להחייאת הרשת שבבעלות טיים וורנר, לאחר מינויו לתפקיד לפני 3.5 שנים, נושאים פרי.

נתח הצפייה של CNN תפח מ-20% מסך צופי הטלוויזיה בכבלים ב-2012 לכמעט 30% ב-2016, על-פי נתוני נילסן. ברבעון הראשון של 2016 רשמה CNN את שיעור הצפייה הגבוה ביותר שלה זה 7 שנים, הודות למסע הבחירות לנשיאות בארה"ב.

המצב הנוכחי עומד בסתירה חדה למצב ששרר בחברה עם הגעתו של צוקר, לאחר קריירה ארוכה כמפיק וכהונה קצרה כמנכ"ל NBC יוניברסל. CNN הייתה בשפל והפסידה דרך קבע ליריבותיה פוקס ניוז ו-MSNBC.

"היו תהיות לגיטימיות לגבי העתיד שלה ואם ניתן בכלל להבריא אותה", אומר צוקר. צעדיו הראשונים היו העלאת סרטים מקוריים והבאת דמויות כגון הפעיל הפוליטי מורגן ספורלוק והשף אנתוני בורדן להנחיית תוכניות חדשות בסגנון דוקומנטרי שחרגו מהתפריט הרגיל של CNN, שהיה שידורי חדשות ברצף ללא הפסקה. צוקר שינה את האופן שבו מציגה הרשת את סיפורי החדשות הגדולים והפך אותם למוקד הכיסוי העיתונאי של הרשת, תוך הקדשת זמן שידור רב יותר לנושא או לאירוע חדשותי אחד.

"הגישה שלנו שונה משהייתה בעבר. אנחנו מקדישים את עצמנו באופן טוטאלי לכיסוי סביב השעון של סיפור גדול אחד, ומציגים מידע ממספר עצום של מקורות", אומר צוקר.

השינוי לא התקבל תמיד בברכה בקרב המבקרים ומארחי תוכניות הלייט-נייט, שלגלגו על הסיקור האינטנסיבי שהקדישה CNN במשך שבועות למטוס המלזי הנעדר בטיסה MH370 לפני שנתיים. אבל צוקר דבק בעמדתו. "אנשים יודעים שכדאי לבוא אלינו כשקורה סיפור גדול. שהם יקבלו סיקור נרחב ומלא", הוא מציין בפסקנות.

כשפורץ אחד הסיפורים האלה, כגון הטבח באורלנדו, CNN מסקרת את הסיפורים האחרים באינטרנט, מציין צוקר. "אנחנו ממשיכים לסקר את כל החדשות בזמן אמת ובאופן יומיומי, אבל זה בערוצים הדיגיטליים שלנו".

- האם פירושו של דבר שמסך הטלוויזיה מתמקד כעת יותר בדרמה וברגעים גדולים?

"אני לא רוצה שזה יהיה תיאטרון ודרמה, בגלל שלדעתי יש לזה קונוטציה שגורמת לזה להיראות קל-דעת".

צוקר מפרט אירועים שזכו לסיקור עומק ב-CNN, כגון מתקפות הטרור בפריז והמהומות בתגובה להרג שחורים בידי המשטרה. "אני לא חושב שמה שקרה שם נגוע אפילו בצל של קלות דעת או תיאטרליות", הוא אומר. 

דונלד טראמפ מצייץ תלונות

הסיפור הדומיננטי ב-CNN ובכל ערוצי החדשות האחרים בארה"ב ב-12 החודשים האחרונים הוא מסע הבחירות לנשיאות ארה"ב, ודונלד טראמפ זכה לחלק הארי של תשומת-הלב התקשורתית. הדבר עורר ביקורת שהמועמד הרפובליקני מקבל יותר מדי זמן שידור על חשבונם של מועמדים אחרים.

במהלך עבודתו ב-NBC השיק צוקר את הקריירה הטלוויזיונית של טראמפ כשהעלה לשידור את "המתמחה". צוקר טוען כי "אין הצדקה" להאשמה ש-CNN העניקה לטראמפ יותר מדי זמן שידור, ומוסיף כי טראמפ תמיד נענה בחיוב לבקשות לראיונות - בניגוד למועמדים אחרים שהתחרו בו במפלגה הרפובליקנית.

"זאת עובדה שלדונלד טראמפ יש שליטה יוצאת דופן במדיום הטלוויזיוני ובאמצעי התקשורת, ואני חושב שהוא הפתיע רבים מיריביו - וגם המון פרשנים - שלא תפסו שהוא מבין את המדיום הזה ומסוגל לנצל אותו. הוא היה מוכן להעניק מספר עצום של ראיונות באופן שכמעט אף אחד מיריביו לא היה מוכן לו. זו לא אשמתנו. זו אשמתם".

צוקר אינו מתראה עם טראמפ באותה התכיפות כבעבר, ולדבריו הוא משוחח עמו "לפעמים... וכמעט תמיד הוא מתלונן על הסיקור של CNN. הוא מעלה די הרבה ציוצים על אי-שביעות-רצונו מהסיקור שלנו". 

צוקר מעורב בתהליך ההפקה ב-CNN באופן פעיל הרבה יותר ממנכ"לים קודמים, והוא רצה שמשרדו יהיה קרוב לחדר החדשות ולא באגף המנהלים. התנהלות זו משקפת את הקריירה המקצועית שלו כמפיק, שהחלה בקיץ 1984 כשעבד ב-ABC Sports בסיקור המשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס.

הוא עשה לעצמו שם ב-NBC כשניהל את התוכנית "Today Show", והפך את חלון שידורי הבוקר של הרשת למקור הכנסה. בתקופתו עברה התוכנית להתמקד יותר בעניינים חדשותיים, שבהם נשזרו סיפורים גדולים ונוצצים יותר כמו הופעות מוזיקליות תחת כיפת השמיים וטקסי נישואים שנערכו בשידור. קהל הצופים גדל במיליונים, והתוכנית הפכה למרכיב קבוע של שידורי הטלוויזיה בשעות הבוקר.

"במקביל לתהליך התמקדותנו הגוברת בחדשות, עברנו למתכונת שהייתה יותר ממוקדת-אירועים וכיפית. "אני לא חושב שזה לגמרי שונה ממה שהצלחנו לעשות כאן הרבה שנים לאחר מכן", הוא אומר.

שיעורי הצפייה של CNN בארה"ב רשמו עלייה משמעותית, אך פוקס ניוז ממשיכה לשמור על מעמדה כערוץ הטלוויזיה בכבלים הנצפה ביותר. "אנחנו מעריכים מאוד את פוקס ניוז", אומר צוקר בדיפלומטיות. דבריו נאמרו לפני פרישת יו"ר ומנכ"ל פוקס ניוז, רוג'ר איילס, בשבוע שעבר, בעקבות תלונות על הטרדה מינית של עובדות. לאחר שתיקה קצרה מוסיף צוקר: "הם עושים עבודה נפלאה".

"הקהל הצעיר מעוניין בחדשות"

בימים אלה נמצאת הגוורדיה הישנה תחת מתקפה מצד הדור החדש של ערוצי חדשות דיגיטליים שמתחילים בתור מותגים מקוונים וגולשים לתעשיית הטלוויזיה. Vice Media ממומנת בידי כמה מהשמות הגדולים ביותר בתעשייה, כולל וולט דיסני ופוקס המאה העשרים. לאחרונה היא השיקה ערוץ כבלים משלה בשם Viceland.

צוקר מותח ביקורת גלויה על Vice - גם לפני וגם אחרי השקת הערוץ, והוא מתנסח ללא מעצורים: "אני חושב שהם בלון אוויר חם שמטרתו שיווק בלבד, ושמוליך שולל המון עיניים. יש מעט מאוד נתונים ספרתיים שתומכים בכל זה".

Vice בנתה את פעילותה באמצעות משיכת צופים בני דור המילניום שנמאס להם מסיקור החדשות הטלוויזיוני המסורתי. צוקר אינו מסכים עם הקביעה כי הצעירים רוצים שהחדשות יוצגו באופן שונה בטלוויזיה או באינטרנט, "אבל אני כן מסכים שאנשים צעירים מעוניינים בחדשות, ואתה יודע איפה הצעירים מקבלים אותן? ב-CNN".

לדבריו, השקיעה הרשת בטכנולוגיה דיגיטלית, ושכרה כבר 150 אנשים. "'ניו-יורק טיימס' מפטר עובדים. אל-ג'זירה אמריקה נסגרת. Mashable פיטרה את כל אנשי חברת החדשות שלה. אנחנו הולכים בכיוון ההפוך. אנחנו משקיעים, ואנחנו שוכרים אנשים".

צוקר סבל משורת בעיות בריאות, כולל סרטן המעי הגס, מחלת לב, סרטן עור ופציאליס, אך אהבתו לעבודה בטלוויזיה נותרה בעינה. "אני מסופק באופן שלא ייאמן", הוא מציין. "צומת של הטלוויזיה, החדשות והמהפכה הדיגיטלית - זה בדיוק המקום שבו אני רוצה להיות".

ג'ף צוקר

אישי: בן 51, נשוי+4

מקצועי: נשיא CNN העולמית מ-2013

תפקידים קודמים: מנכ"ל NBC, מנכ"ל ונשיא NBC יוניברסל

השכלה: תואר ראשון בהיסטוריה מהרווארד

עוד משהו: התחיל את דרכו כתחקירן לאחר שלא התקבל לבית הספר למשפטים של הרווארד