כחלון נוטה להתנגד להצעת ליצמן להעלאת מס הבריאות

שר הבריאות כבר הצהיר שלא יהסס להביא למשבר קואליציוני כדי לממש את הרפורמה שנועדה להוסיף שעות טיפול ולבטל את מבחני ההכנסה לבני המשפחה של חולים סיעודיים

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון נוטה להתנגד ליוזמה של שר הבריאות יעקב ליצמן להעלות את מס הבריאות ב-0.5% כדי לממן את הרפורמה המתוכננת בתחום הסיעוד. כך נודע ל"גלובס".

כחלון, בדומה לדעה הרווחת באגף התקציבים, סבור כי לא יהיה זה נכון להעלות את שיעור המס דווקא בתקופה שהוא מוביל מהלך להפחתת מסים, כשהמטרה המוצהרת היא הגדלת הצמיחה. שר האוצר מסויג גם מהתועלת של מהלך כזה, שכן לשיטתו מעמד הביניים ימשיך להחזיק בביטוחי סיעוד פרטיים גם לאחר יישום הרפורמה המתוכננת, לאור העובדה כי היא אינה מספקת מענה מלא לצרכים ולעלויות. לפחות על פי ליצמן, כחלון דווקא תמך לפני הבחירות האחרונות הן בפרטי הרפורמה והן באופן המימון שלה על ידי הגדלת המס - תוכנית שזכתה לתמיכה אפילו מצד כלכלנים שמרנים כמו פרופ' יוגי'ן קנדל, לשעבר ראש המועצה לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

בלי מבחני הכנסה

הרפורמה של ליצמן, נזכיר, כוללת בין היתר הגדלה משמעותית של מספר שעות הסיוע השבועיות שזכאי לו אדם סיעודי על ידי מטפל בביתו, מרמה של 22 שעות כיום במקרה סיעודי קשה, לרמה של 33 שעות שבועיות. את הסיוע הזה יקבלו על פי הרפורמה גם מי שזוכים לפנסיה בגובה 9,300 שקל ומעלה, בניגוד לקבוע היום. בנוסף, וזו אחת מגולות הכותרת של הרפורמה, בני המשפחה של אדם סיעודי הזקוק לאשפוז במוסד סיעודי לא ייאלצו לעבור מבחני הכנסה כדי לזכות במימון ממשלתי. עוד קובעת הרפורמה כי האחריות על תחום הסיעוד תהיה בידי קופות החולים כדי לשמור על רצף טיפולי, וזאת לעומת שורה ארוכה של גורמים שונים האחראים כיום על התחום. על פי הערכות, כחלון ואנשי משרדו יבקשו למקד את הסיוע בשכבות החלשות ולהשאיר את מבחני ההכנסה על כנם.

הרפורמה בסיעוד גובשה עוד בזמן כהונתו הקודמת של ליצמן במשרד הבריאות (2009-2013), אבל ליצמן לא הספיק להוציא אותה אז לפועל. לפני כניסתו לממשלה הנוכחית, ליצמן דאג להכניס סעיף בהסכמים הקואליציוניים ולפיו הממשלה תקדם את הרפורמה כך שתיושם כבר ב-2017. לא פעם ולא פעמיים ליצמן הצהיר כי הוא לא יהסס להביא למשבר קואליציוני במהלך הדיונים על התקציב אם הרפורמה תעוכב. עם זאת, ליצמן לא מתעקש על העלאת מס הבריאות ומצדו שהרפורמה תמומן ממקור תקציבי אחר.

על פי הערכות, לכחלון יש מוטיבציה גדולה יותר לקדם את הרפורמות לריסון הרפואה הפרטית לרבות הגבלת הפרקטיקה הפרטית של מנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים, משום שאלה מזוהים איתו יותר - מה שמעניק לו נקודות במגרש הפוליטי. רפורמת הסיעוד, לעומת זאת, מזוהה לחלוטין עם ליצמן. גורמים במערכת הבריאות סבורים שאם ליצמן יאפשר לכחלון ליהנות ממידה הגונה של קרדיט, אפשר יהיה למצוא גם את מקורות התקציב.