המעריץ שלה: ביל קלינטון מזכך את אשתו מהרפש הרפובליקאי

כמה שעות לאחר שהילארי קלינטון הפכה רשמית לאישה הראשונה שמשמשת מועמדת מפלגה לנשיאות, מחק בעלה את "קריקטורת הילארי" שציירו מתנגדיה וחשף דיוקן אינטימי שלה

הילארי וביל קלינטון / צילום:רויטרס
הילארי וביל קלינטון / צילום:רויטרס

איך שלא מסתכלים על זה, הרגע שבו מינתה המפלגה הדמוקרטית, בוועידתה בפילדלפיה, את הילארי קלינטון כמועמדת לנשיאות ארה"ב, היה רגע היסטורי. נשיאות וראשות ממשלה כבר היו בשפע, מגולדה מאיר ועד אינדירה גאנדי, ממרגרט תאצ'ר ועד אנג'לה מרקל - אבל לא בארה"ב.

מזה חודשים היה ברור כי קלינטון תהיה המועמדת הדמוקרטית, אבל אתמול (ג'), כשהמינוי הוכרז בפועל, כשניתנה לו גושפנקה רשמית, חשו אמריקאים רבים, בייחוד בייבי בומרס, אלה שלא נולדו לעידן של שוויון זכויות לנשים אלא צמחו אתו, שהם שומעים את משק כנפי ההיסטוריה. כמובן, מבחינתם, כדי שהמהלך ההיסטורי הזה לא ייגדע באיבו, הילארי קלינטון צריכה להגיע לבית הלבן - וכפי שמתברר בשבועות שחלפו, זו לא תהיה משימה קלה. 

 

קלינטון מגיעה חבולה לשלב האחרון במירוץ. היא נושאת על גבה חטוטרת של פרשיות רבות שבהן היא גיבורה שלילית, בצדק או שלא בצדק - מפרשת ווייטווטר בארקנסו ועד פרשת הדוא"לים ששלחה כשרת חוץ משרתים פרטיים. היא נתפסת כלא ישרה, שקרנית, תאבת שררה וממון, שמכרה עצמה למוגולים של וול סטריט תמורת שכר מרצים שמן. היא מתקשה להיפטר מהדימוי השלילי שדבק בה ושהרפובליקאים שוקדים לטפח. "הילארי הנוכלת" מכנה אותה דונלד טראמפ בכל הזדמנות. למעשה, הגיבורה הראשית בוועידת המפלגה הרפובליקאית בקליוולנד, למעט טראמפ עצמו, הייתה קלינטון. הקריאות "להשליך אותה לכלא" ואפילו "להוציא אותה להורג", כיכבו בסאונד בייטס מהוועידה. 

והסקרים מצביעים על מגמות מדאיגות מבחינת הדמוקרטים - לא רק העובדה ששיעור התמיכה בטראמפ גדול עתה ב-5% מזה של קלינטון, אחרי הוועידה הרפובליקאית, על-פי סקר של CNN, אלא ש-68% מהאמריקאים חושבים שהיא אינה ישרה, ואי-אפשר לתת בה אמון (בהשוואה ל-65% חודש קודם לכן, ו-59% חודשיים קודם לכן). מביך לא פחות הוא הוא הנתון, שרק 43% מהאמריקאים מייחסים עתה תכונות אלה לטראמפ. סקר של CBS הראה כי ל-56 מהאמריקאים יש דעה שלילית עליה; רק ל-31% יש דעה חיובית.

וכך, בשלב זה, כמו אביר על סוס לבן שבא לחלץ את בחירת לבו מידי זדים במערבונים הקלסיים, חש ביל קלינטון להגן על אשתו הנצורה - בברכת ממסד המפלגה והמטה העשיר של המועמדת. הנאום שלו היה חלק מתצוגה כוריאוגרפית מרשימה שהופקה בדקדקנות ובוצעה במקצוענות: הילארי כוכב עליון, בהשתתפות בן הזוג מספר 1 בפוטנציה ומריל סטריפ ולנה דנהאם בכבודן ובעצמן. סנדרס, שהיה כוכב היום הקודם, טואטא בקפידה אל מתתחת לשטיח. 

קלינטון בא לוועידה בפילדלפיה כשהוא חמוש בכלי נשק רבי עוצמה: הכריזמה שלו, יכולותיו האורטוריות המפורסמות ובמיוחד האהבה שרוחשים לו הדמוקרטים. הנשיא לשעבר הוא עתה דמות אב במפלגה ונהנה מפופולריות עצומה בקרב חבריה.

ואכן, כשהוא עלה על הבמה - שערו הלבן קצת יותר קצר, פניו קצת יותר מקומטות, קולו קצת יותר ניחר, ורעד קל בידו הימנית - הקהל כאילו חושמל. לכולם היה ברור מה המשימה וכולם היו קשובים: להתחיל לזכך את הילארי קלינטון מהרפש שהטילו - ומטילים - בה הרפובליקאים מזה שנים רבות. וזה בדיוק מה שעשה בעלה: הוא החל למחוק את קריקטורת הילארי שציירו מתנגדיה וחשף דיוקן אינטימי שלה כאישה, כאם ומנהיגה מלידה שבנויה לחולל שינויים. הוא דיבר כעד ראייה, שהיה שם לצידה.

קלינטון החל לכבוש את הקהל כאשר סיפר, בנימה של מישהו שמדבר עם חבר בבאר, כיצד הוא חיזר אחרי אשתו לעתיד וכיצד הוא אפילו קנה בית בארקנסו, לפני שהיא נענתה לו, כדי לשכנעה להישאר עמו במדינה הכפרית והנידחת הזו. (ההימור הצליח). 

בהדרגה, וכל הזמן מזווית אישית, הוא סיפר כיצד הילארי הקדישה את כל חייה לשירות ציבורי וכיצד רווחת ילדים הייתה מוטיב חשוב בחייה. הוא אפילו הזכיר כיצד היא למדה על קיומה של תכנית החינוך הישראלית HIPPY וכיצד היא ייבאה אותה לארקנסו ויישמה אותה בהצלחה גדולה. "הילארי היא מחוללת השינויים הגדולה ביותר שפגשתי אי-פעם בימי חיי", הוא אמר. 

"מה ההבדל בין מה שסיפרתי לכם עכשיו לבין מה שהם (הרפובליקאים) אומרים על הילארי? כיצד אפשר לישב בין שתי הגרסאות"? - הוא שאל. "התשובה היא שאי-אפשר. גרסה אחת אמיתית, האחרת שקרית. קודם לכן, מיניתם כמועמדת את זו של הגרסה האמיתית".

"אם תצביעו בעדה בנובמבר, ילדיכם ונכדיכם יודו לכם", אמר קלינטון. 

היה קשה להתעלם מהעובדה שבעלה של הילארי הצטייר כאריה בחורף. עם כל אהבת הקהל, היה ברור שאשתו מסמלת את העתיד; הוא - את העבר. הילארי אמרה בעבר, שבדעתה לנצל את הרקורד הנשיאותי שלו ושיינתן לו תפקיד בכיר בממשלה, אבל המפלגה הדמוקרטית שלפני ציריה הופיע ביל קלינטון אמש אינה המפלגה הדמוקרטית בתקופת נשיאותו. ביל קלינטון היה "דמוקרט חדש", שמשך את מפלגתו לעבר מרכז הסרגל הפוליטי. המפלגה הדמוקרטית שבחרה באשתו כמועמדת אימצה את המצע הליברלי ביותר שלה אי-פעם. איך יתפקד ביל בסביבה החדשה? נדע זאת החל ב-2017, אם אשתו תזכה בבחירות.