מנכ"ל האוצר באב"ד מתנה המשך הזרמת הכספים לאנלימיטד

טמרס טלקום קרובה ליציאה מהמיזם תמורת פיצוי חלקי והמשך השימוש בכבל התת-ימי שלה

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הודיע בשבוע שעבר למיזם הסיבים האופטיים כי הכסף שהאוצר התחייב להעביר למיזם יוקצה אך ורק לטובת פריסה, ולא לתשלומים עבור בעלי המניות.

ל"גלובס" נודע כי באב"ד הביע אכזבה מקצב ההתקדמות של הפרויקט ומכך שהוא אינו עומד בציפיות שתלתה בו המדינה בפריסת סיבים אופטיים ויצירת תחרות לבזק. 

בשבוע שעבר התקיימה אצל באב"ד פגישה, שבה השתתפו מנכ"ל ויו"ר החברה, דורון כהן; יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל; ואורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל. בפגישה הוצגו לבאב"ד התוכניות להכנסת משקיע לחברה, ובמקביל הוא התבקש לשחרר חלק מהכספים שעדיין שמורים בנאמנות במסגרת המענק שהמדינה העבירה למיזם. 

כזכור, מיזם הסיבים האופטיים קיבל שני מענקים בגובה של 75 מיליון שקל כל אחד - הראשון בתחילת הדרך והשני בשנה שעברה. המענק בשנה שעברה ניתן למרות חוות-דעת שטענה כי אסור להעביר את הכסף, ולכן האוצר דרש שהמענק יופקד בנאמנות, ושהכספים ישמשו לטובת פריסה בלבד ותשלום לקבלנים שמבצעים עבודות חיוניות. 

במורד הדרך האוצר גם הקשיח את עמדותיו, וכעת סכום של 30 מיליון שקל, שהמיזם מבקש לטובת המשך העבודות, נדרש לאישורו של באב"ד. האחרון כאמור הביע מורת-רוח מהעובדה שהמיזם ניצב על כרעי תרנגולת, והסכים שהכסף יעבור במשורה ובאופן ברור לטובת חיבור בתים בסיבים אופטיים. 

נזכיר כי המיזם נמצא בשלב מתקדם של ניסיון לפתוח את חדר המידע לטובת הכנסת משקיע, וכרגע יש לא מעט בעיות שמעכבות זאת, בעיקר בגלל הסכמים בין בעלי המניות, שחלקם צפויים לצאת מהמיזם, וחלקם ידוללו כאשר ייכנס משקיע. 

אחד מבעלי המניות שעומד לצאת מהפרויקט בזמן הקרוב, ושאיתו נסגרו כבר הפרטים, הוא חברת טמרס טלקום שבבעלות איש העסקים פויו זובלדוביץ'. טמרס אמורה לקבל פיצוי מסוים במזומן פלוס הסכם שימוש בכבל התת-ימי שלה לשנים הבאות, ובכך היא תסיים את התקשרותה עם הפרויקט ותצא ממנו. 

עם בעלי המניות האחרים מנסים להגיע להבנות כאלה ואחרות, ובשורה התחתונה יש עוד עבודה שצריך לעשות לפני שחדר המידע ייפתח.