כחלון יהיה שר הכלכלה בתיק מצומצם; אלקין שר הגנת הסביבה

עם צאת הכנסת לפגרת הקיץ בסוף השבוע הקרוב, הממשלה מבצעת סבב תיקים בקואליציה ■ יואב גלנט יישאר שר השיכון והבינוי ■ עמוד כלכלת ישראל

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

סבב תיקים בממשלה: שר האוצר ויו"ר סיעת כולנו, משה כחלון, יהיה מעתה גם שר הכלכלה והתעשייה, וזאת לאחר שבתשעת החודשים האחרונים התיק היה באחריות ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ההחלטה על העברת תיק הכלכלה לכולנו התקבלה בימים האחרונים, אם כי לא היה ברור אם התפקיד יינתן לכחלון או לשר השיכון, יואב גלנט. במסגרת הסבב הנוכחי יקבל השר לענייני תפוצות ולענייני ירושלים, זאב אלקין (ליכוד) את תיק הגנת הסביבה. זאת לאחר שהשר הקודם, אבי גבאי (כולנו) התפטר מתפקידו לפני חודשיים בקירוב בעקבות צירוף ישראל ביתנו לממשלה, ומינויו של היו"ר שלה, אביגדור ליברמן, לתפקיד שר הביטחון.

בחודשים האחרונים הביעו תעשיינים ובכירים במגזר העסקי תרעומת על הימשכות ההליכים למינוי שר במשרה מלאה למשרד הכלכלה והתעשייה. כמה מהם קראו לראש הממשלה לפעול ללא דיחוי למינוי שר למשרד זה, על רקע האתגרים שעל הפרק, להעלאת הצמיחה והפריון במשק. לפני שהסמכויות במשרד זה הועברו לראש הממשלה, כיהן בו יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, שהתפטר מהתפקיד בעקבות מתווה הגז והחל לכהן כשר הפנים. נציין כי בחודשים האחרונים ניכרת מתיחות ביחסים שבין התאחדות התעשיינים לבין כחלון; זאת, בעיקר על רקע ביקורת שמתחו ראשי התעשיינים על צעדים שמוביל שר האוצר לעידוד יבוא של תוצרת לישראל, בניסיון לצמצם את יוקר המחיה. על רקע מינויו לתפקיד שר הכלכלה והתעשייה, מסרה היום (א') התאחדות התעשיינים התייחסות קצרה: "ההתאחדות מאחלת לשר הצלחה".

תיק הכלכלה והתעשייה שמקבל כחלון יהיה מצומצם באופן ניכר, לאחר שבמסגרת סבב התיקים הנוכחי הוא פוצל - כל תחום התעסוקה שהיה באחריותו יועבר למשרד הרווחה והעניינים החברתיים שבראשות השר חיים כץ (ליכוד). "אני מודה לראש הממשלה שהסמיך את ידיי לטפל בנושא כה קריטי", אמר היום כץ. "העבודה והרווחה הם שני תחומים שקשורים אחד בשני קשור הדוק, וקיים צורך ממשי לרענן את חוקי העבודה לטובת ציבור העובדים והמשק הישראלי. יש לשפר את סוגיית ההכשרות המקצועיות ולטפל במחסור בידיים עובדות בתעשייה".

בין התחומים שיועברו ממשרד הכלכלה והתעשייה למשרד הרווחה: לשכת הממונה על התעסוקה; קידום אוכלוסיות יעד בשוק העבודה; מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית; היחידה ליחסי עבודה; המכון להכשרות טכנולוגיות; הממונה על עובדים זרים ושירות התעסוקה. לצד העברת סמכויות אלה, גם תקציב משרד הרווחה יגדל בהיקף של 3 מיליארד שקל בקירוב - שיילקחו מתקציב משרד הכלכלה.