פריצת דרך משמעותית בטיפול במחלת הנפש הנפוצה בעולם

האם סכיזופרניה ועוד מגוון של הפרעות נפשיות בהן לוקים מיליוני בני אדם מידי שנה, ניתנות לאיתור כבר בשלב מוקדם מאוד, באופן שמאפשר מתן טיפול הולם ובזמן?

מדע, בית משוגעים / צילום: שאטרסטוק
מדע, בית משוגעים / צילום: שאטרסטוק

פסיכוזה הינו מונח רחב למדי שמאפיין מגוון של הפרעות נפשיות, כולל סכיזופרניה, התקפים פסיכוטים קצרים והפרעות הזייה. פסיכיאטרים רבים מתקשים לאבחן נכונה הפרעות פסיכוטיות מפני שהרבה פעמים מבלבלים אותם עם דיכאון או תסמונת בי-פולרית. אולם, כיום קיים "מחשבון סיכון" שיכול לסייע לפסיכיאטרים לחזות סיכוי של מטופל לחוות התקף פסיכוטי, בדיוק כמו שכבר נעזרים במחשבוני סיכון לאבחון מחלות קרדיולוגיות מוקדמות.

במחקר שנעשה בבי"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד בדקו עד כמה המחשבון הרפואי הזה יכול להצליח בפיענוח דיאגנוזה פסיכיאטרית.

בעידן שלפני המחשבון הזה פסיכיאטרים נתנו למטופלים אבחנה קלינית משוערת שהרבה פעמים לא תיארה אבחנה נכונה. אבל עם המחשבון הזה פציינטים יוכלו לקבל שקלול של תוצאות גורמי הסיכון שלהם בצורה הרבה יותר מדויקת.

למה זה חשוב לדעת מראש?

ובכן, כדי להוריד רמות לחץ וחרדה בקרב הפציינטים שיכולים לדעת מראש מה צופן גורלם. וכמובן כדי לייעל את הטיפול הניתן לפציינטים.

במחקר זה החוקרים ביצעו אנליזה ל-596 משתתפים צעירים בגילאי 12 עד 35 שכבר קיבלו אבחנה פסיכיאטרית לא מדויקת. כולם סובלים מהזיות, מחשבות מוזרות, אבל עדיין במצב שהם מבינים שהזיות לא קשורות למציאות האמיתית שלהם. מה שחשוב לחוקרים היה לברר מה הסיכוי שלהם לפתח סכיזופרניה או במילים אחרות להתחיל לחשוב שההזיות הן אמיתיות.

הפקטורים למדידה שהופיעו במחשבון היו אירועי חיים מלחיצים, טראומה, היסטוריה רפואית של סכיזופרניה, הגיל שבו הופיעו התסמינים לראשונה, רמת מחשבות מוזרות ורמת החשדנות, תפקוד חברתי, יכולת למידה מילולית ועיבוד מחשבתי. החוקרים עקבו אחר המשתתפים כל שישה חודשים, כאשר לאחר לקיחת כל הפקטורים בחשבון מצאו ש-16% מהחולים סבלו מפסיכוזה מתקדמת תוך שנתיים. מסתבר שהיו לכך מדדים מזהירים/מתריעים מראש: כמו תפקוד חברתי נמוך, קליטה מילולית, חשדות, רמה מכובדת של מחשבות לא רגילות וכיו"ב.

כמו כן, פציינטים שאובחנו עם תסמינים אלו בגיל מאוד צעיר הראו כי הסיכוי שלהם לפסיכוזה בגיל מבוגר תהיה הרבה יותר גבוה. לעומת זאת, גורמי סיכון אחרים כמו היסטוריה משפחתית או אירועי טראומה שונים הראו אפקט פחות משמעותי על הפרוגנוזה שלהם. המחקר ופיתוח המחשבון מובילים אולי בפעם הראשונה לפריצת דרך משמעותית באבחון של תופעות פסיכוטיות כשהן עדיין על אש קטנה לפני שאלו יהפכו לגדולה ולמצב שהוא כבר בלתי הפיך.