חודשיים לאחר אימוץ דו"ח עתודות לוויתן: משרד האנרגיה מנמק

משרד האנרגיה אימץ את האומדן של חברת RPS לפיו עתודות לוויתן עומדות על 500 BCM בלבד ■ זאת לעומת אומדן של 620 BCM לפי הערכת NSAI בהזמנת חברת נובל

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

כאמור, ממצאי הדו"ח אומצו במלואם ופורסמו לציבור בתחילת יוני במסגרת אישור תכנית הפיתוח של מאגר לוויתן על ידי הממונה על ענייני הנפט. על רקע הפערים הגדולים של למעלה מ-20% בין האומדנים ראה לנכון מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור לנמק את בחירתו בפני יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

"בשלבים מוקדמים של פיתוח המאגר כאשר מרכיב אי הוודאות גבוה נכון יותר לאמץ את הגישה השמרנית של RPS"

להלן כמה מההסברים שהופיעו במסמך ומתמקדים בהבדלים המהותיים בין ההערכה של חברות הייעוץ RPS ו-NSAI: "השוני הגדול בין ההערכות במאגר נובע מכך שהמאגר גדול מאד ומשתרע על כ-300 קמ"ר. הנתונים הידועים על המאגר הינם מסקרים סיסמיים על שטח כלל המאגר, וקיימים נתונים ממשיים רק משלושה קידוחים אשר בוצעו במאגר ונקדחו בשטח של כ 30 קמ"ר בלבד. לאור זאת, קיימת אי ודאות גדולה על נתוני המאגר, שהובילה את המשרד לאמץ הערכות שמרניות. כאמור אי הודאות היא המקור לעיקרי הפערים בין ההערכות שניתנו."

עוד מוסבר במסמך כי: "כמות הגז ההתחלתית המושפעת מנפח הסלע אשר חברת נובל חישבה גדלה ב-13% מכמות אשר חושבה על ידי RPS בנוסף, הכמות ההתחלתית המושפעת מדרגת הרוויה אשר חושבה גדולה ביותר מ-35% מאותו מדד אשר חושב על ידי חברת נובל. ולסיום מציין מרידור:"לאחר קבלת נתונים נוספים על אופיו של המאגר שיתקבלו בעת ביצוע קידוחים מרוחקים מעבר לקידוחים הקיימים ולאחר למידת אופיו של המאגר לאחר תחילת ההפקה ממנוף ניתן יהיה במידת הצורך לעדכן הערכות אלו."

משותפויות לוויתן נמסר כי: "על פי הנתונים שבידן, המבוססים על דו"ח הערכת המשאבים שנערך על ידי חברת NSAI אין שינוי בהערכת כמויות הגז במאגר שנותרו על 620 BCM."